Бізнес-картка: нові можливості
Бізнес-картка – зручний інструмент для ведення бізнесу, який додатково презентувати не потрібно. Та все ж із часом він набуває нових можливостей. Наприклад, використання в електронних гаманцях Google Pay чи Apple Pay, зручні аналітичні сервіси. Та головне – легалізоване використання для власних потреб. Про нове й важливе – далі вматеріалі.
Бізнес-картка дозволяє вам ефективно управляти вашими фінансами, здійснюючи покупки як для бізнесу, так і для особистих потреб(якщо ви ФОП). А сучасний інтернет-банкінг з широким вибором індивідуальних налаштувань спрощує ведення обліку та підготовку податкової звітності.
Кому карти в руки?
Бізнес-картка оформлюється особисто на ФОП або представника юридичної особи (керівника, бухгалтера). Вони є розпорядниками рахунку. За необхідності можна випустити кілька додаткових карток на довірених осіб. Зазвичай ними бувають наймані працівники, члени родини підприємця.
Додаткові картки – зручна опція для різних видів бізнесу. Наприклад, для сфери оптової та роздрібної торгівлі, постачання. Підприємцю не потрібно знімати готівку, передаючи її співробітнику для закупів на оптових базах чи в мережах. Або для транспортних чи логістичних компаній, де водії мають заправитися, мають витрати на відрядження, інколи – здійснюють закупівлі якихось товарів. Схожі потреби в службах таксі, де робота ведеться на автомобілях компанії: їх так само треба заправити, помити, оплатити паркування – коштами - надавача послуг, а не водія. Ресторани, кав’ярні, дрібний фуд-бізнес теж мають постійні потреби у закупівлях продуктів, розхідних матеріалів. А компаніям, що надають послуги з будівництва, ремонту, обладнання приміщень – вигідно оплачувати будівельні та оздоблювальні матеріали, інженерні комунікації тощо з карток, адже це допомагає гуртом накопичувати знижки або приймати участь в програмах лояльності від торгівельних мереж .
Загалом, Бізнес-картка – зручний інструмент для всіх видів бізнесу, де є потреба в делегуванні витрат співробітникам. Контроль і легкість адміністрування корпоративних витрат при цьому – значна перевага. Вести облік і звітність в онлайн-застосунку значно зручніше, ніж підколювати квитанції до пачки, чи не так?
Часто користувачі не хочуть, щоб співробітники чи довірені особи, що мають додаткові картки, бачили залишки на загальному рахунку, мали до нього доступ. Райффайзен Банк пропонує функціонал, за допомогою якого бухгалтер чи підприємець може встановити персональний ліміт до кожної картки. На місяць, тиждень, день. Тоді тримач картки бачитиме в повідомленні про транзакцію залишок на картці лише в межах цього ліміту. Відповідно, це допомагає уникнути перевитрат та непотрібного витоку інформації. Також можна налаштувати перелік заборонених операцій.
Зауважте! Кожна картка персоналізована і видається на конкретного працівника! Не може бути картки-ключа, і до неї дублікатів «ноунейм», що мігрують від співробітника до співробітника залежно від завдань керівництва. При звільненні картка анулюється. ФОП може оформити додаткову картку на дружину чи членів родини у якості довірених осіб, нотаріально посвідчених. Передавати свою Бізнес-картку іншій особі – це великий ризик.
Основні сфери використання
Стандартом для «бізнес-картки» є оплата послуг, товарів та різного типу витрат, пов’язаних із господарською діяльністю підприємця чи компанії. Передусім, це:
• розрахунки з постачальниками;
• закупівля товарів, матеріалів, комплектуючих для подальшого продажу чи використання;
• придбання обладнання, запасних частин, ПММ, тари, упаковки;
• витрати на утримання приміщень (оренда і комунальні послуги, ремонтні роботи);
• транспортні витрати: доставка товарів, оренда транспорту, поштові витрати;
• будь-які витрати на відрядження (як по Україні, так і за кордоном);
• представницькі витрати, участь у виставках і конференціях, семінарах та заходах;
• оплата за отримання дозвільних документів і ліцензій;
Зауважте! Бізнес-картка не може використовуватися для виплати зарплат, премій, будь-яких інших платежів соціального характеру співробітникам. Не можна здійснювати виплату податків і зборів із зарплати найманих працівників.
Зручності Бізнес-картки за кордоном
За кордоном можна розраховуватися гривневою Бізнес-карткою, при цьому конвертація валюти буде проводитися автоматично, що вже зручно. Але значно зручніше це робити за допомогою валютної картки у доларах чи євро. Вони мають збільшений ліміт за безготівковими операціями – в еквіваленті до 20 000 доларів на місяць. Для порівняння, гривнева Бізнес-картка за кордоном має ліміт 150 000 грн (трохи більше, ніж 3,5 тис. доларів), а зняти готівки з неї можна до 17 500 грн на тиждень. З валютної ж можна знімати в еквіваленті до 100 000 грн на тиждень. Детальніше з інформацією щодо лімітів на розрахунки та зняття готівки в Україні та за межами, можна ознайомитись на сайті банку
З обох типів карток можна розраховуватися через POS-термінали, вести якісь закупівлі (наприклад, невеликих партій товарів для подальшого продажу), загалом здійснювати всі необхідні приватні та бізнесові витрати, аналогічно як в Україні. Та передусім Бізнес-карткою зручно оплачувати витрати, пов’язані з відрядженням:
• оплата участі у ділових заходах, виставках, конференціях, партнерських проєктах тощо;
• оформлення віз, страхування;
• бронювання готелю, оплата проживання;
• оплата квитків на автобус, потяг, літак, перевезення багажу;
• трансфер, оренда автомобіля, місцеві податки і збори;
• відвідування ресторанів, харчування;
• паливо, платні дороги, інші дорожні витрати;
• побутові послуги та представницькі витрати;
• закупівлі вроздріб різноманітних товарів, пробних екземплярів тощо.
Отже, завдяки використанню Бізнес-карток за кордоном підприємець позбавляється від клопоту з купівлею готівкової валюти і її декларуванням. Не залежить від обмежень щодо вивезення/ввезення валюти. Ну і, як і вдома, має більший рівень безпеки для своїх коштів.
Зауважте! З допомогою Бізнес-картки заборонено вести розрахунки з іноземними контрагентами і за зовнішньоторговельними договорами. Ще одне обмеження – розмір добових під час відрядження не може перевищувати 80 євро за кожен календарний день.
Бізнес-картка для особистих витрат для клієнтів ФОП
Бізнес-картка дозволяє здійснювати платежі як для потреб бізнесу, так, насправді, й для особистих потреб. Наприклад, на оплату покупок у супермаркетах, продуктів, одягу, меблів, побутової техніки, будівельних матеріалів, квитків… Ще кілька років це було юридично неоднозначним через відсутність регулювання законом та несхвальні роз’яснення з боку податкової. Хоча й ніколи не було заборонено законом. Як зазначають юристи, за всі роки в Україні не було прецедентів, коли використання ФОПом картки для власних потреб призвело до рішення суду щодо стягнення штрафів чи інших санкцій.
Наразі право підприємця оплатити зі своєї Бізнес-картки все, що він вважає за потрібне, «легалізує» навіть офіційний сайт Державної податкової служби. Цитуємо: «Заборони на використання коштів для власних потреб з поточного рахунку, який відкрито фізичною особою – підприємцем для здійснення підприємницької діяльності, законодавством не передбачено». Правда, ДПС роз’яснює: «Фізична особа – підприємець має право вільно користуватися коштами для власних потреб з поточного рахунку, який відкрито для здійснення підприємницької діяльності, за умови сплати всіх податків, зборів та інших платежів, передбачених чинним законодавством». Іншими словами, підприємцям бажано максимально швидко сплачувати всі поточні зобов’язання перед державою, щоб у контролюючих органів не виникали питання саме з цього приводу. Втім, представники податкової не проводять окремих перевірок видаткових операцій за картками підприємців. Для цього немає підстав. Нормами ПКУ передбачені тільки фактичні перевірки з питань дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки.
Зауважте! Рекомендується вести облік використання коштів, аби чітко розмежувати бізнесові й особисті витрати. Так ви забезпечите прозорість у фінансових операціях. Усі транзакції по карті фіксуються у застосунку Raiffeisen Business Online, що спрощує ведення обліку та (якщо того вимагає форма бізнесу) врахування видатків під час підготовки податкової звітності.
Переваги і можливості
Якщо говорити про картку для ФОП, бізнес-картка за своїми можливостями сильно наблизилася до карток фізосіб. Наприклад, можливістю підключення до електронних гаманців Google Pay чи Apple Pay, оплатою покупок на іноземних торговельних майданчиках, користуванням сервісами з усього світу. Зручно користуватися різними сервісами: історією транзакцій, веденням звітності, оплатою податків та зборів, аналізом видатків за різними категоріями, налаштуванням регулярних виплат (через Raiffeisen Business Online).
Раніше клієнти відкривали окремий рахунок 2600, а до нього – картковий рахунок, на який треба було пересилати кошти з поточного. А з нього – далі вже «скидувати» собі на рахунок «фізика». Відверто: це дратувало. Наразі процедура спростилася. Банк пропонує «2 в 1»: поточний рахунок з платіжною карткою, що дає швидкий доступ до коштів. Хоч у мобільному застосунку, хоч з банкомату.
До речі, Райффайзен Банк надає своїм клієнтам особливі умови на зняття готівки із Бізнес-карток. Залежно від обраного пакету й суми, операція може бути або взагалі безкоштовною (для власників Бізнес Еліт+ на суму до 50 000 грн протягом місяця), або, для більш демократичних пакетів, коштувати максимум 0,85%+ 5 грн з можливістю безкоштовного зняття готівки протягом місяця до 20 000-30 000 грн. Для порівняння, комісія при знятті коштів із карток фізосіб або бізнес-карток в інших банках становить 1-1,5% в Україні та 2% за кордоном. Нагадаємо, загалом під час воєнного стану діє обмеження на зняття готівки, встановлене НБУ – не більше 100 000 грн на добу.
Зауважте! Райффайзен Банк пропонує привабливі умови зняття коштів, але тільки для бізнесу, що працює в рамках закону. Банк здійснює обов’язковий фінансовий моніторинг відповідно до чинного законодавства України, у рамках якого перевіряються та аналізуються фінансові операції (включно з готівковими операціями). У разі виявлення підозрілих дій, банк повідомляє Державну службу фінансового моніторингу та уповноважені органи. Тож вигідні умови для клієнтів не стануть джерелом прибутку для «обнальщиків».
Облік та звітність за Бізнес-картками
Підприємці, на відміну від юридичних осіб, не ведуть класичний бухгалтерський облік, зокрема й облік руху грошових коштів на Бізнес-картках. Але є нюанси.
ФОП «єдинники» першої, другої і третьої груп (неплатники ПДВ) ведуть лише облік доходів. Навіть якщо підприємець частину коштів з картки витратив на власні потреби, а частину на бізнес, а ще частину за кордоном, в бухобліку це ніяк не відображається. Представники цих груп ведуть облік витрат по Бізнес-картці тільки для власних цілей.
Підприємці на загальній системі оподаткування і ФОП третьої групи – платники ПДВ облік витрат ведуть (п. 177.2 ст. 177 та пп. 296.1.2 ст. 296 ПКУ). Але роблять вони це не за правилами бухгалтерського обліку, а в порядку, визначеному Податковим кодексом України та наказами Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481 (для ФОП на загальній системі) і Мінфіну від 19.06.2015 р. № 579 (для ФОП – на єдиному податку). Для ФОП на загальній системі потрібно збирати первинні документи, що підтверджують витрати з Бізнес-картки, оскільки це дозволяє зменшити оподатковуваний дохід (ст. 177 ПКУ). Відсутність первинних документів призведе до того, що податки доведеться платити с загальної суми доходу.
Для ФОП третьої групи – платників ПДВ. Якщо Бізнес-карткою проводиться оплата витрат, пов’язаних з підприємницькою діяльністю, на загальних підставах постачальник оформлює податкову накладну, за якою потрібно звернутись до нього. На їх підставі ФОП має право нарахувати податковий кредит з ПДВ.
Підприємці, незалежно від обраної системи оподаткування, окремий звіт за Бізнес-картками в податкову не надають. У підприємців, які працюють на загальній системі, контролюються і дохід, і витрати, але використання Бізнес-картки в деклараціях не відображається, а тільки загальна сума витрат.
Зауважте! Якщо додатковою Бізнес-карткою користуються наймані співробітники, з метою контролю за витратами вести облік все ж варто. Для цього завдання зручна форма авансового звіту, яку заповнюють юрособи. Якщо ж ФОП не має найманого персоналу, він може взагалі не вести ніякого обліку витрат.