Skip to main content

Як скласти бізнес план – покрокова інструкція

Фундаментом для заснування власного бізнесу є бізнес-план. Для чого він потрібен? 

Чітко сформований бізнес-план — це наочність вибраної стратегії, розрахунків та визначених цілей, структурування всіх етапів, виявлення потенційних можливостей та ризиків. Це пряма реалізація вашої ідеї на папері, що дає впевненість у досягненні очікуваного результату. 

Аби ваш бізнес-проєкт став успішним, розберемо створення бізнес-плану власного підприємства від ідеї до запуску. Розповімо, як скласти бізнес-план, виокремимо ключові етапи, проаналізуємо типові помилки та продемонструємо приклади. 

Відкрити рахунок для ФОП

Банківські послуги для бізнесу від Райфу

  • Бізнесу

Що таке бізнес-план?

Бізнес-план — це комплексний документ, який детально описує бізнес-ідею, стратегію її реалізації, цілі, ринкові можливості, операційні процеси, маркетингові заходи, фінансові прогнози та інші аспекти майбутньої діяльності підприємства.

У чому цінність бізнес-плану?

Орієнтир для підприємця

Бізнес-план є маршрутом, за яким рухається підприємець. У ньому крок за кроком описані перспективи розвитку бізнесу на основі завчасно зроблених прорахунків.

Інструмент для залучення інвестицій

Готовий бізнес-план з розрахунками демонструє інвесторам та кредиторам життєздатність і перспективність проєкту. Це підвищує шанси на отримання фінансування. 

Необхідність проведення аналітики

Щоб створити бізнес-план, необхідно здійснити ґрунтовний аналіз ринку, конкурентів, сформувати фінансові прогнози та виявити ризики. Ця інформація допомагає розробити стратегії для подолання можливих складнощів.

Засіб планування та контролю

Якісний бізнес-план завжди містить конкретні цілі, заходи та показники ефективності. Вони потрібні для відстеження прогресу та внесення необхідних коригувань у разі відхилень від запланованого.

Зазначимо, що бізнес-план не є статичним. Його потрібно періодично переглядати та оновлювати відповідно до змін на ринку, економічного становища, появи нових можливостей чи загроз. Ретельно продуманий бізнес-план — це той, що постійно доопрацьовується. Саме це є запорукою успіху для будь-якого підприємницького проєкту.

Різновиди бізнес-планів

Є кілька класифікацій бізнес-планів відповідно до критеріїв розроблення. 

За цільовим призначенням

План стартапу

Розробляється для започаткування нового підприємницького проєкту. Він описує бізнес-ідею, продукт/послугу, цільову аудиторію, конкурентні переваги, маркетингову стратегію, операційний план та фінансові потреби і прогнози для успішного запуску стартапу.

Стратегічний

Орієнтований на довгострокові цілі та напрямки розвитку компанії. Зазвичай містить аналіз ринкових тенденцій та конкурентів та SWOT-аналіз. Визначає стратегії зростання та способи вирішення релевантних завдань.

Операційний

Розробка бізнес-плану, спрямованого на операційні процеси, найчастіше втілює способи підвищення ефективності бізнесу на основі щоденних завдань: виготовлення продукту, надання послуг тощо.

Фінансові

Тут усе просто: це готовий бізнес-план з розрахунками для чіткого розподілу фінансування. 

За застосуванням

Внутрішній

Для використання керівництвом та співробітниками компанії. Допомагає в плануванні розвитку бізнесу, визначенні цілей та розподілу ресурсів.

Зовнішній

Має на меті залучити зовнішнє фінансування, знайти партнерів або клієнтів. Демонструє бізнес-модель, перспективи зростання та вигоду від співпраці.

За строком використання

Короткострокові

Зосереджені на найближчих цілях та завданнях. Часто застосовуються для запуску нових продуктів, послуг або проєктів.

Довгострокові

Охоплюють період понад року, зазвичай від 3 до 5. Сфокусовані на стратегічних цілях і напрямах розвитку компанії. 

Структура бізнес-плану

Структурований бізнес-план — це справжнє дослідження. До уваги беруться всі аспекти продукту або послуги, його цінності, стратегії презентації та просування.

Хоча формат та ступінь деталізації бізнес-плану можуть відрізнятися від галузі до галузі, типова структура має низку основних параметрів. Перед тим, як написати бізнес-план, варто обдумати етапи його складення. 

1 Вступний опис компанії

Містить загальні відомості про компанію: її назва, галузь діяльності, дата заснування, правова форма, контактні дані та адреса. Далі важливо схарактеризувати історію створення бізнесу, ключові етапи його розвитку та досягнення. Також потрібно сформулювати місію компанії, її бачення, цінності та принципи роботи. 

2 Інформація про проєкт

Наступний крок бізнес-плану — презентація ключових характеристик продукту або послуги. Це про функціональні можливості, переваги та унікальні риси, які відрізняють їх від конкурентів. Як ці рішення задовольняють потреби споживачів та на які цільові групи вони орієнтовані? 

3 Аналіз ринку, цільової аудиторії та конкуренції

На цьому етапі необхідно провести аналітику галузі та ринку, на якому працює компанія. Важливими є такі параметри: розмір, динаміка розвитку, вплив економічних, політичних, соціальних та технологічних чинників. Далі аналізуємо цільову аудиторію: її демографічні, географічні та поведінкові особливості. Виокремте основних гравців ринку, їхні конкурентні переваги та слабкі сторони.

4 Маркетингова стратегія

Комплексна маркетингова стратегія просування бізнес-проєкту. Як ви плануєте позиціювати продукти/послуги на ринку та донести їхні ключові переваги цільовій аудиторії? Розкрийте вибрану стратегію ціноутворення та її обґрунтування. Визначте основні канали збуту та просування: реклама, PR, прямі продажі тощо. Потрібно розписати докладний план маркетингових заходів із чітким розподілом бюджету. 

5 Структурний розподіл підприємства

Організаційна структура вашої компанії визначає відділи та підрозділи, а також їхні функції та завдання. Розкрийте, яка кількість і кваліфікація персоналу потрібна для ефективної роботи. Окремо варто приділити увагу менеджменту, планам розвитку та навчанню працівників. Аби виплачувати заробітну плату співробітникам, зручно використовувати зарплатний проєкт від Райфу.

6 План інвестицій

Яку суму інвестицій потребує бізнес-проєкт та на що конкретно вони будуть спрямовані (обладнання, оренда приміщень, маркетинг тощо). Важливо зробити розподіл можливих джерел фінансування: власні кошти, кредити та фінансування інвесторів.

7 Виробничий план

Опис усіх процесів виробництва товарів чи надання послуг. Схарактеризуйте виробничі потужності: приміщення, обладнання та матеріали. Визначте основних постачальників, логістичні канали та процедури контролю якості. Окресліть плани з розширення виробництва.

8 Фінансовий план

Ця частина є однією з найважливіших у бізнес-плані, адже потребує створення фінансової звітності про: 

  • прибутки/збитки;
  • обіг грошових коштів;
  • баланс проєкту; 
  • надходження грошей. 

Важливо визначити точку беззбитковості для бізнесу та помісячно прорахувати коефіцієнти фінансових показників: обіговості, рентабельності, ліквідності та інших. Побудуйте графік очікуваного повернення інвестицій (ROI). 

9 Оцінювання ризиків

Потенційні ризики можуть бути різними: ринкові, операційні, фінансові, правові та інші. Оцініть ймовірність їх настання та можливий вплив на бізнес-проєкт. Корисним є формування стратегій із запобігання та мінімізації ризиків.

10 Додатки 

Супровідні матеріали, що ілюструють та доповнюють інформацію в основній частині бізнес-плану: графіки, діаграми, зображення продуктів, технічні креслення, юридичні документи, резюме команди тощо. 

11 Підсумки

Один із фінальних складників, однак чимало інвесторів починають ознайомлення саме звідси. Сукупність ключових аспектів бізнес-плану: цілей проєкту, ключових конкурентних переваг, прогнозів фінансових показників та інших параметрів. Зробіть акцент на життєздатності та потенціалі бізнесу.

12 Перспективи розширення бізнесу 

Структура бізнес-плану завершується кінцевим етапом — описом потенціалу масштабування проєкту. Вихід на нові сегменти ринку, розроблення і запуск суміжних або нових продуктів чи послуг — усе те, що дасть змогу нарощувати присутність компанії на ринку та підвищувати прибутковість.

Як написати бізнес-план: основні поради

Якісний бізнес-план потребує вкладень: як часу, так і зусиль. Розглянемо інформацію, які початкові кроки потрібно зробити, аби створити бізнес-план із нуля. 

Крок 1. Аналізуйте ринок та конкуренцію

Дослідження цільового ринку, його розміру, тенденцій та потреб споживачів — це перше, на що варто орієнтуватися. Ваша пропозиція має відрізнятися від конкурентів. Саме це допоможе знайти свою ЦА. 

Крок 2. Лаконічно сформулюйте цілі бізнес-ідеї

Спробуйте бути ближче до своїх клієнтів чи покупців: знайдіть їхній біль та запропонуйте рішення. Дайте відповідь на питання: чому продукт або послуга має бути на ринку? Транслюйте це у своїх цілях. 

Крок 3. Будуйте власний план відповідно до структури

Багато підприємців шукають готовий бізнес-план. Приклад корисний для аналізу та може бути взятий за основу, але не повністю скопійований. Усі етапи розроблення краще здійснювати власноруч у невеликій команді із чітким розподілом зон відповідальності. Це допомагає всебічно оцінити сильні та слабкі сторони проєкту. 

Крок 4. Тверезо розпишіть недоліки

Ідеального бізнес-плану немає: ризики чекатимуть вас на кожному кроці. Утім, не ігноруйте їх — проведіть розрахунки можливих витрат та їх впливу на розвиток бізнесу. 

Крок 5. Перевіряйте дані та розрахунки

Краще зробити це кілька разів, аби переконатися в точності поданої інформації. Особливу увагу приділіть фінансовому складнику, графікам та таблицям. Ці елементи створюють певну наочність, тому в бізнес-плані презентація їх значень має бути безпомилковою. 

Звісно ж, підприємець завжди має вибір: скласти бізнес-план самостійно, замовити послуги спеціалістів або скористатися готовим шаблоном. Перший варіант має очевидні плюси, адже в такий спосіб ви знатимете проєкт зсередини, з усіма його перевагами та недоліками. Однак процес складання може зайняти немало часу. А ще — вимагає відповідної експертизи в галузі. 

Скільки займає складення бізнес-плану?

Розробка бізнес-плану своїми силами — це відповідальне рішення. З’ясуємо, скільки часу потрібно виділити для роботи. 

Підготовка якісного бізнес-плану може зайняти від декількох тижнів до декількох місяців залежно від масштабу та складності бізнесу. Для складних проєктів чи тих, що потребують залучення значних інвестицій, процес зазвичай триває від 2 до 4 місяців.

Коли потрібно братися за складання бізнес-плану? 

Якщо ви плануєте:

  • відкрити свою справу з нуля;

  • бажаєте залучити інвесторів чи отримати кредитування;

  • масштабувати бізнес, що вже працює;

  • переглянути та відкоригувати поточну стратегію. 

Помилки під час написання бізнес-плану

Перелік найпоширеніших помилок, яких допускаються підприємці в створенні бізнес-плану.

Проводити поверхневий аналіз ринку та конкурентів

Для створення бізнес-плану власного підприємства недостатньо просто визначити попит та помилки конкурентів. Важливий глибокий аналіз тенденцій, сегментації, ніші продукту чи послуги, цільової аудиторії, цінності пропозиції та інших аспектів. 

Безпідставні фінансові прогнози

Очікування щодо прибутку мають ґрунтуватися передусім на перевірених даних. Завищені очікування щодо продажів, недооцінка витрат або ігнорування непередбачуваних обставин можуть підірвати довіру інвесторів.

Некоректне оформлення

Навіть якщо зміст вашого бізнес-плану є бездоганним, помилки та неохайність справляють враження некомпетентності в галузі та браку знань. Тож приділіть увагу структурі, зручності читання та візуальному складнику документа.

Ігнорування ризиків 

Жоден бізнес не позбавлений ризиків, але кожен бізнес може і має з ними боротися. Ось чому зрозуміти потенційні загрози та розробити способи їх мінімізації — це завжди хороша стратегія. 

Недостатня увага фінансам

У структурі бізнес-плану фінансова частина — це основа, від прорахунків якої залежать інші аспекти. Не зайвою стане допомога фахівців у фінансовій галузі, аби розрахувати період окупності та рентабельність активів, а також індекс прибутковості. 

Робота над помилками — це етап, якого не уникнути й під час написання бізнес-плану, і після запуску проєкту. Головна річ у тім, щоб вчасно виявляти промахи та виправляти їх без шкоди для власної справи. 

Оформлення бізнес-плану

Ретельний та професійно складений бізнес-план — це візитна картка вашої компанії та демонстрація вашого підходу до ведення бізнесу. Тож що потрібно знати для коректного оформлення документації? 

Перелік рекомендацій:

  • Обсяг бізнес-плану повинен становити не менше 30-40 сторінок без урахування додатків.

  • Використовуйте просту та зрозумілу мову без надмірної деталізації.

  • Дотримуйтесь єдиного стилю оформлення в усіх сторінках плану, включно зі шрифтами, їх розмірами, відступами тощо.

  • Обов'язково перевіряйте документ на наявність граматичних, орфографічних та пунктуаційних помилок.

  • Для зручності читання та професійного вигляду видрукуйте документ на якісному папері та використовуйте палітурку.

На титульній сторінці бізнес-плану потрібно вказати таку інформацію: 

  • назву проєкту, яка коротко та чітко відображає ідею бізнесу;

  • ПІБ розробника бізнес-плану;

  • дату (місяць і рік) складання бізнес-плану.

Зразки бізнес-планів

Для наочності та поліпшеного розуміння структури надаємо приклади бізнес-планів. Зауважимо, що вони є спрощеними версіями презентації проєкту та не містять реальних розрахунків. 

Автомийка

Агенція з нерухомості

Кафе, ресторан

Приклади інших бізнес-ідей на порталі Дія

Шаблон бізнес-плану також можна побачити в наказі «Про затвердження Положення про типовий бізнес-план» за посиланням.   

Допомагаємо бізнесам зростати

На початку створення власної справи вкрай важливо отримати фінансову підтримку. Саме тому Райф пропонує комплексні послуги для фізичних осіб-підприємців та юридичних осіб. Наша ціль — полегшити старт вашого бізнесу та допомогти йому зростати. 

Швидко та зручно відкривайте бізнес-рахунок із вигідними тарифними пакетами, що адаптовані під ваші потреби. Щобільше, наші клієнти можуть контролювати розрахункові операції звідусіль за допомогою інтернет- та мобільного банкінгу Raiffeisen Business Online

Наші фахівці завжди готові надати кваліфіковану консультацію та допомогти з вибором оптимальних рішень для розвитку бізнесу. Адже ваш успіх — це й наш успіх також!

Відкрити рахунок для ФОП

Послуги еквайрингу

Кваліфікований електронний підпис