Skip to main content

Зміни в Порядку блокування податкових накладних

Адміністрування ПДВ дуже складний процес, одним із елементів якого є зупинення реєстрації податкової накладної або розрахунку коригування. З 27 вересня почнуть діяти суттєві зміни до цього механізму. Уряд оптимізує критерії ризиковості й автоматизує моніторинг, що має сприяти прозорішим процесам і зменшенню бюрократії.

  • By Наталя Щербак, консультант із обліку й податків
  • Бізнесу
  • 5 хв

Загальна інформація

Наприкінці вересня набере чинності постанова КМУ від 26.08.2025 р. № 1048. Вона вносить зміни до Порядку блокування податкових накладних, затвердженого постановою КМУ № 1165 (далі – Порядок № 1165). Мета новацій – баланс між ефективною боротьбою з ухиленням і створенням комфортних умов для добросовісного бізнесу, спрощення адміністрування податку. Очікується, що вони дозволять зменшити частку заблокованих накладних із нинішніх 0,39 % до 0,2 % (прогноз Forbes Ukraine).

Усі податкові накладні (ПН) та розрахунки коригування (РК) підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі – ЄРПН). Форма податкової накладної та «Порядок її заповнення» затверджені наказом Мінфіну від 31.12.2025 №1307. Як правильно заповнити податкову накладну та у які строки подати – дивіться тут.

Штрафи за порушення строків реєстрації податкових накладних суттєві, накладаються на постачальника товарів/робіт чи послуг. Їх розміри знайдете за посиланням на ст. 120-1 ПКУ.

Накладна виписується в електронній формі з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису на дату виникнення податкових зобов’язань постачальника товарів/робіт чи послуг. Для операцій, що оподатковуються, і операцій, звільнених від оподаткування, складаються окремі ПН (п. 201.5 ст. 201 ПКУ).

Звернімо увагу, що під час реєстрації накладних в ЄРПН їх нерідко система блокувала, якщо одночасно: накладна не відповідала ознакам безумовної реєстрації; платник ПДВ відповідав хоча б одному критерію ризиковості або операція має хоча б один критерій ризиковості (п. 6 Порядку № 1165).

Блокування податкової накладної призводить до негативних наслідків. Постачальник, продавець зазнає збитків, оскільки платив до державного бюджету суму ПДВ, але повернути ці гроші не зможе. Покупці відмовляються оплачувати товар у частині розміру ПДВ, яка заблокована. Покупець також має збитки: суму «заблокованого» ПДВ, яку він сплатив у вартості товару (послуги), він не зможе включити до податкового кредиту.

В чому суть змін, що набудуть чинності 27 вересня?

Зміни, які внесені до Порядку № 1165, передбачають удосконалення механізму зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, що, своєю чергою, дозволить забезпечити ефективний автоматизований моніторинг та оптимізувати процедуру реєстрації для сумлінних платників ПДВ, зменшити ризиковість операцій та підвищити прозорість і автоматизацію процесів для бізнесу.

Передусім ці зміни торкнуться бізнесу, що працює на територіях із потенційною загрозою бойових дій. Для нього запроваджується безумовна реєстрація ПН, що створює сприятливі умови для стабільного ведення діяльності у складних обставинах.

Для малого та середнього бізнесу ці зміни підвищать порогові значення для безумовної реєстрації ПН/РК в ЄРПН та позитивну історію платника ПДВ, що збільшить можливості реєстрації ПН та сприятиме їх стабільній роботі. Ці зміни торкнуться (далі – про все це розширено):

  • ознак безумовної реєстрації ПН/РК в ЄРПН;
  • ознак безумовної реєстрації для операцій за товарами, до яких застосовується режим експортного забезпечення;
  • умов автоматичної реєстрації в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію яких зупинено;
  • вимог автоматичного врахування Таблиці даних платника податку;
  • окремих показників позитивної історії;
  • критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Ознаки безумовної реєстрації ПН/РК

Збільшено ліміти для безумовної реєстрації ПН. Відтепер граничний обсяг постачання становитиме до 1 млн грн, а на одного контрагента – до 100 тис. грн (було 50 тис. грн). А також:

  • сума ПДВ з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становитиме 40 тис. грн (зараз 20 тис. грн);
  • збільшено кількість суб’єктів господарювання, на яких керівником  може бути одна й та сама особа. Їхня кількість збільшена від 3 до 5;
  • обсяг постачання в одній ПН/РК з 5 тис. грн збільшено до 10 тис. грн;
  • обсяг операцій у поточному місяці з 500 тис. грн збільшено до 3 млн грн.

Примітка: Як і раніше, накладні, які не будуть надаватися контрагенту або складені за операціями, звільненими від оподаткування, не підпадають під автоматизований моніторинг.

Умови автоматичної реєстрації в ЄРПН ПН/РК, реєстрацію яких зупинено

Для платників податку, яких виключили з переліку ризикових, будуть враховуватися показники позитивної податкової історії. А реєстрація здійснюватиметься в результаті автоматичного врахування Таблиці даних платника.

Механізм автоматичного врахування Таблиць даних платника ПДВ

В Порядку № 1165 залишена можливість автоматичного врахування Таблиці даних. Але для того, щоб це відбулося, необхідне одночасне виконання наступних вимог:

·       платник податку повинен бути зареєстрований як платник ПДВ не менше ніж рік (автоматичне врахування для новостворених платників ПДВ не передбачено);

·       у кожному з останніх 12 місяців, що передують місяцю подання Таблиці, кількість працівників має бути не менше п’яти осіб;

·       обсяг постачання кодів УКТЗЕД/ДКПП в ПН/РК на подану Таблицю даних за останні 12 календарних місяців перед місяцям подання Таблиці має становити більше 25% від загального обсягу постачання в цьому періоді;

·       відсутність податкового боргу;

·       податкове навантаження (показник D) має бути більше 0,05;

·       значення показника Pпоточ є меншим за значення Рмакс, тобто обсяг операцій в поточному місяці не має перевищувати найбільшу місячну суму ПДВ за попередні 12 місяців, помножену на коеф. 1.4;

·       для сільгоспвиробників наявність у попередньому році земельної ділянки сільськогосподарського призначення площею не менше ніж 200 гектарів та середньомісячна чисельність працівників за останні 12 місяців становить не менше ніж три особи.

Зміни до критеріїв ризиковості здійснення операцій

Внесені зміни до додатку 3 Порядку № 1165. Під час розрахунку залишків товарів враховано операції з вивезення товарів за межі митної території України; строк подання для реєстрації в ЄРПН РК на зменшення податкових зобов’язань до ПН, складеної на неплатника ПДВ, збільшено з 30 днів до 90 днів.

Зміни до показників позитивної податкової історії

Додано додаткові критерії до пункту 3 показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника ПДВ. Серед яких передбачено, що:

-        залишкова вартість основних засобів для платників податку на прибуток підприємств на кінець звітного (податкового) періоду становить більше 5 млн гривень, і цю залишкову вартість відображено у звітності, за умови, що з початку попереднього року керівник і засновник не змінювалися;

-        значення показника D становить більше 0,02;

-        значення показника Pпоточ є меншим, ніж значення Рмакс.

Також збільшено обсяги показників, які визначають позитивну податкову історію платника ПДВ, а саме:

-        показник загального обсягу постачання товарів/послуг, зазначеного в ПН/РК, зареєстрованих в ЄРПН у поточному місяці, має становити 3 млн грн (зараз це 1 млн грн);

-        збільшено обсяг постачання товарів/послуг за одним отримувачем – платником ПДВ – до 500 тис. грн (зараз 100 тис. грн).

На завершення зазначимо: Мінфін вважає, що запропоновані зміни сприятимуть стабільній роботі сумлінних платників податків, зокрема малого та середнього бізнесу, експортерів та бізнесу з регіонів, що знаходяться в зонах підвищеної небезпеки. Маємо надію, саме так і станеться.