Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #3 | Raiffeisen Bank Aval Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #13 | Raiffeisen Bank Aval Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #14 | Raiffeisen Bank Aval Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #15 | Raiffeisen Bank Aval Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #16 | Raiffeisen Bank Aval Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #17 | Raiffeisen Bank Aval Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
12 Вересня 2022

Як підтвердити неможливість виконання податкових зобов’язань під час воєнного стану

Через військову агресію рф не всі суб’єкти господарювання мають можливість своєчасно виконувати свої обов’язки, зокрема зі сплати податків, подання звітності і реєстрації податкових та акцизних накладних. Розкажемо про те, як довести цю неспроможність.

Нормами ПКУ (пп. 69.1 п. 69 підр. 10 р. ХХ) передбачено, що до підприємців, які не можуть виконувати податкові зобов’язання через війну, не застосовуються штрафні санкції (про це ми писали раніше). Але таку неможливість необхідно довести документально. Саме тому Мінфін наказом від 29.07.2022 р. № 225 затвердив Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов’язків, а також Перелік документів, якими необхідно підтвердити таку неможливість.

Цей документ діє тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України та поширюється на платників податків – фізичних осіб – резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи.

Подання заяви

Підтвердити неможливість виконання своїх податкових обов’язків необхідно заявою, яку слід подати до податкової за місцем реєстрації субєкта господарювання.

Попри те, що наказ набув чинності тільки 6 вересня, заяву можна подати лише до 30 вересня 2022 року (включно). Тобто у суб’єктів господарювання для цього залишилося всього два тижні.

Якщо подати заяву зараз немає можливості (платник податків перебуває на тимчасово окупованій території, відсутній зв’язок, втрачено майно (комп’ютерне обладнання), відсутній КЕП тощо), повідомити податкову про неможливість виконання своїх податкових обов’язків необхідно не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей, шляхом подання повідомлення довільної форми. Порядок подання цього повідомлення такий самий, як і для подання заяви та документів.

Надати заяву (повідомлення) можна одним із зручних способів для суб’єкта господарювання:

  • в електронній формі шляхом надсилання через Електронний кабінет;
  • у паперовій формі шляхом подання до контролюючого органу за місцем податкової адреси або будь-якого сервісного центру контролюючого органу;
  • надіслати поштою з повідомленням про вручення.

Якщо можливість подати заяву є, то не слід зволікати та ігнорувати таку вимогу, бо Порядком № 225 передбачено, що платники податків, які не подали до 30 вересня 2022 року заяву у довільній формі та копії документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку або щодо яких податкова прийняла вмотивоване рішення щодо можливості своєчасного виконання такими платниками податків свого податкового обов’язку, вважаються такими, що мають можливість своєчасно виконати податкові обов’язки у терміни, визначені ПКУ.

Отже, неподання заяви та копій необхідних документів означає, що суб’єкт господарювання мав можливість своєчасно виконувати свої обов’язки, але не виконував, тому до нього будуть застосовуватися штрафні санкції, передбачені чинним законодавством.

Форма заяви не затверджена, але Порядком № 225 визначено, яку інформацію вона повинна містити. Це не тільки звичайні реєстраційні відомості, а й чітке та стисле обґрунтування підстав для підтвердження неможливості виконання податкових обов’язків з посиланням на документальне підтвердження викладених фактів; вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ); які саме податкові обов’язки не мав/не має можливості виконати платник податків; за які податкові періоди, або інформацію щодо обставин, пов’язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією рф, тимчасовою окупацією збройними формуваннями рф. Звичайно, заява має бути підписана і проставлена дата її подання.

Як бачимо, до написання заяви насамперед необхідно підготувати документи, які б підтверджували таку неможливість, і вже потім визначитися з переліком податків та зборів, які не сплачені, неподаною звітністю тощо та періодом, за який не було такої можливості.

Підстави для подання заяви

Цим Порядком окремо визначені підстави, які підтверджують неможливість виконання податкових обов’язків для юридичних осіб і для фізичних осіб. Деякі з них стосуються всіх суб’єктів господарювання.

Що стосується юридичних осіб та їх відокремлених підрозділів, то заява подається за наявності хоча б однієї з нижче перелічених підстав. А саме:

  • втрата (знищення) чи неможливість використання первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій;
  • можливість витоку інформації про обсяги та місця зберігання пального чи спирту;
  • відсутність у платника податків посадових осіб, уповноважених вести бухгалтерський облік;
  • знаходження (податкова адреса, фактичне знаходження, знаходження виробничих потужностей тощо) на території тимчасово окупованого населеного пункту або в якому ведуться бойові дії;
  • інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), що підтверджені документально.

Перелік обставин, за наявності яких фізичним особам, у тому числі ФОП та самозайнятим особам, слід подати заяву, наступний:

  • перебування на території населеного пункту, який є податковою адресою платника, в якому ведуться бойові дії (заблоковано або тимчасово окуповано);
  • перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров'я (у тому числі закордонних) у зв’язку з пораненням (контузією, травмою, каліцтвом), пов’язаним з виконанням обов’язків військової служби, у відпустці у зв’язку з хворобою або для лікування після тяжкого поранення за висновком військово-лікарської комісії;
  • призов на військову службу під час загальної мобілізації або перебування у підрозділах територіальної оборони;
  • приналежність до працівників правоохоронних органів, військовослужбовців або працівників ЗСУ, Національної гвардії, СБУ та інших військових формувань;
  • відсутність (смерть, визнання безвісно відсутнім тощо) осіб, на яких покладається обов’язок щодо заповнення та подання податкової декларації від імені платника податків;
  • втрата (знищення або псування) первинних документів, комп’ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій або знаходження їх на територіях, на яких ведуться бойові дії, заблокованих або тимчасово окупованих;
  • неможливість використовувати чи вивезти документи, комп’ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій;
  • використання чи вивезення документів, комп’ютерного або іншого обладнання, що пов’язані з ризиком для життя чи здоров’я платника податків;
  • можливість витоку інформації про обсяги та місця зберігання пального чи спирту;
  • інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), що підтверджені документально.

Отже не всі суб’єкти господарювання мають право не виконувати свої податкові зобов’язання, а лише ті, у яких є вищенаведені підстави.

Порядком № 225 не лише затверджено перелік підстав, за наявності яких необхідно подати заяву, а й окремо для юросіб та фізосоіб. Переліки первинних документів, якими такі підстави підтверджуються.

Зокрема серед Переліків первинних документів для юросіб:

  • документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку, що залишилися на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії;
  • документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об’єктом оподаткування;
  • документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо);
  • акти про пожежі;
  • банківські документи, що підтверджують спробу сплатити податки тощо.

Оскільки у фізосіб перелік підстав більший, то поряд з вищенаведеними документами, залежно від підстав, необхідно надавати також:

  • паспорт громадянина України;
  • витяг з Єдиного державного демографічного реєстру щодо реєстрації місця проживання;
  • військовий квиток та довідку закладу охорони здоров’я;
  • висновок (постанова) військово-лікарської (лікарсько-експертної) комісії;
  • довідку закладу охорони здоров’я із зазначенням періоду перебування на лікуванні та характеру поранення (контузії, травми, каліцтва);
  • інший документ, виданий відповідним державним органом, із зазначенням даних про призов такої особи на військову службу за призовом під час мобілізації на особливий період.

Повні Переліки документів, копії яких необхідно надати до заяви, наведені в додатках до Порядку № 225.

Розгляд документів та прийняття рішення

Податкова розглядає подану заяву та документи упродовж 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання, та приймає відповідне рішення.

Якщо вона вирішила, що підтверджуючих документів недостатньо, платникові податків направляється попереднє рішення з пропозицією надати протягом 10 календарних днів копії конкретних додаткових документів на підтвердження зазначених у заяві підстав. Подані копії додаткових документів розглядаються також протягом 20 календарних днів з дня, наступного за днем їх отримання. Якщо платник податку не надав копії додаткових документів на підтвердження зазначеної у заяві підстави (підстав) неможливості виконання податкових обов’язків, рішення податковим органом приймається на підставі попередньо поданої платником податків інформації.

Обов’язок доведення можливості чи неможливості платником податків своєчасно виконати свій податковий обов’язок покладається на податкову. Саме вона встановлює причинно-наслідковий зв’язок між обставинами непереборної сили, що сталися в результаті збройної агресії рф, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов’язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов’язку, та приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов’язку.

Рішення або попереднє рішення направляється платникові податків до Електронного кабінету платника податків з одночасним надісланням на електронну адресу платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.

Якщо платник податків не згодний з рішенням, що прийняте податковим органом, він може його оскаржити в адміністративному чи судовому порядку.

Підсумок

Порядок № 225 діє тимчасово, до скасування воєнного стану. Якщо суб’єкт господарювання не має можливості своєчасно виконувати свої податкові обов’язки, для підтвердження такої неможливості йому необхідно до 30 вересня 2022 року (включно) подати заяву довільної форми і копії документів, які підтверджують вказані в заяві підстави такої неможливості. Податкова має розглянути таку заяву протягом 20 календарних днів і прийняти рішення або запросити додаткові документи. Рішення податкової, яким підтверджена неможливість виконання обов’язків, і є тим документом, який звільняє від застосування штрафних санкцій.

Необхідно також зазначити, що суб’єкти господарювання, які подали заяву про неможливість виконання своїх податкових обов’язків, зобов’язані зберігати протягом 1095 календарних днів оригінали відповідних документів, що підтверджують неможливість виконання податкового обов’язку, та на вимогу податкової і в межах її повноважень, визначених законодавством, пред’явити ці документи.

Наталія Щербак, податковий консультант