«Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #3 | Raiffeisen Bank Aval «Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
«Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #13 | Raiffeisen Bank Aval «Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #14 | Raiffeisen Bank Aval «Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #15 | Raiffeisen Bank Aval «Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #16 | Raiffeisen Bank Aval «Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #17 | Raiffeisen Bank Aval «Жіночий» бізнес: існує чи не існує? #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
22 Березня 2021

«Жіночий» бізнес: існує чи не існує?

Раніше чітко виділялися бізнес-ніші, в яких жінка-підприємець мала перевагу. Чи залишилася ця тенденція донині, ми запитали у експертів.


Останніми роками зростає популяризація теми жіночого підприємництва. Експерти пов’язують це зі збільшенням відсотка жінок, котрі відкривають власний бізнес. Це підтвердило й дослідження компанії CBR, проведене в квітні-травні 2020 року для Visa. Так, починаючи з 2017 року частка бізнесу, заснованого жінками, в новостворених ФОП перевищує 50%. А відсоток закриття жінками власних справ постійно знижується.


«Жіночі» бізнес-ніші

Результати дослідження свідчать, що переважно жінки фокусуються на наданні послуг у сфері краси та здоров’я, ІТ, консалтингу, а також торгівлі одягом і продуктами харчування. Чи дійсно це єдині бізнес-ніші, в яких жінки-підприємниці почуваються «як риба у воді»? На це питання co-founder платформи підприємців TheOwners Віта Кравчук відповідає так: «Світ змінюється. Змінюється і ставлення та готовність людей, як чоловіків, так і жінок, займатися лише тим, що до вподоби. Якщо раніше, дійсно, багато жінок мали обирати так звані «жіночі» бізнеси, то тепер – час можливостей. Кілька жінок-підприємців, котрі є учасницями нашого клубу власників, керують автомобільними компаніями, СТО, будівельними компаніями і заводами, що виробляють комплектуючі для агротехніки в Україні. На першому плані в бізнесі зараз підприємництво і готовність до ризику, розуміння, як вибудувати систему в компанії, постійно підвищувати якість продукції і збільшувати кількість споживачів».

«До прикладу, Дарія Дідковська успішно створила і розвиває агрокомпанію «АПК-Ресурс», що займається вирощуванням, переробкою та збутом сировинних кормів для тваринництва. В агробізнесі цінується дане слово, готовність до складнощів і ризиків, а також системний підхід до управління, розвитку й продажу. Дарія є системним лідером, який цінує точність і розуміє всі тонкощі цього бізнесу, а також має унікальний талант до пошуку ефективних людей і вибудовування дистрибуції та збуту», – підкреслює Віта Кравчук.

Павло Грінішин, засновник керуючої компанії підприємствами індустрії краси Grinishyn, має схожу з Вітиною думку: «Понад 15 років ми щодня працюємо з інвесторами і власниками beauty-бізнесів – жінками і чоловіками – творцями салонів краси, SPА, клінік пластичної хірургії, естетичних та косметологічних клінік. В нашій галузі змінюється передусім не портрет власника, а масштаб бізнесу. Раніше були невеликі кабінети, поодинокі салони або клініки. А зараз – повноцінні естетичні та косметологічні клініки, мережі клінік і салонів, з'явилися успішні українські франшизи з унікальними послугами та сервісами в сфері краси. Зі збільшенням масштабу в beauty-бізнес приходять не лише за покликом душі, а й за прибутковістю. З'являються просто фінансові інвестори, готові вкладати кошти в бізнес, яким керує професіонал».

Щоправда, Павло зазначає, що beauty-бізнес раніше на 100% складався з емоцій. Зараз емоції супроводжує завчасне планування бізнес-процесів, майже кожний другий відкритий бізнес замовляє бізнес-план. А оскільки жінки є більш чутливими та уважнішими до деталей, то й результати фінансово привабливіші, ніж раніше.


Переваги жіночого підходу

Дослідження CBR свідчить, що жінки-підприємці відрізняються невпинною жагою до навчання. Так, 85% прагнуть додаткового розвитку через різноманітні бізнес-воркшопи, тренінги тощо. Ще один цікавий факт: молоді власниці бізнесу зазвичай хочуть поглиблювати свої знання в темі бізнес-стратегії, фінансових та юридичних питаннях, а їхні більш старші колеги зосереджуються на веденні та розширенні бізнесу, особливо в онлайн-форматі.

Щодо особливостей бізнес-підходів, які застосовують жінки, Віта Кравчук коментує наступним чином: «Жінки більш схильні до гнучкості і партнерства. Вони можуть вести бізнес в стилі надихаючого лідерства, часто мають високий емоційний інтелект, готові підтримувати і творити. Але кожна окремо взята жінка-власниця прибуткового бізнесу, окрім soft skills, зазвичай має професійні компетенції саме в своїй сфері. Узяти, до прикладу, основну керуючу власницю агентства розвитку індустріальних парків EVON Group Тетяну Гончаренко. Вона творець і надзвичайно вправно веде перемовини. Завдяки позиції партнерства, готовності розвивати і навчати представників різних галузей, а більшість з них «чоловічі» – агро, будівництво, виробництво харчових продуктів, – їй вдається спільно з ними створювати та запускати великі проекти нових індустріальних парків. Чоловіки більш схильні до одноосібного дилерства, часто конкурують один з одним та не готові домовлятися. А для великих національних проектів потрібна готовність об'єднуватися і підхід партнерства».

«В «жіночому» стилі управління бізнесом я би виокремила готовність проявляти більше емпатії до клієнтів та співробітників, що формує особливішу атмосферу клієнтоорієнтованості (зовнішню та внутрішню), – зазначає Наталія Тулінова, засновниця компанії «Здорові Комунікації». – Жінкам краще вдаються комунікації зі стейкхолдерами та людьми, а також чутливість до людей краще комунікує будь-які бренд-ініціативи компанії, чи то соціальні, чи благочинні проекти».

Яскравим прикладом, як завдяки жіночому чуттю та глибині розуміння специфіки бізнесу народжується нова бізнес-ніша, поділився Павло Грінішин: «Марія Терехова другий рік є інвестором та співвласницею мережі франчайзингових салонів краси експрес-обслуговування Fastline studio. Його основна «фішка» – надання одночасно якомога більшої кількості послуг. Уявіть, вам одразу роблять стрижку, фарбування, манікюр, педикюр та косметологічні процедури. Швидко та якісно. Марія створила бізнес-модель, в якій завдяки спеціальному обладнанню та навчанню можна працювати кільком майстрам одночасно з одним клієнтом, економлячи від двох, а іноді й до шести годин. В такому підході надзвичайно важлива комунікація і злагодженість роботи майстрів. Кожен, хто надає послугу, має розуміти й оцінювати швидкість, якість і підтримувати та враховувати темп інших майстрів з огляду на їхні процес і результат. Уявіть рівень організації, управління і навантаження на майстрів. Готових професіоналів на ринку майже немає. Всіх потрібно знайти, навчити і налагодити процес злагодженої роботи. Клієнтам ця послуга дуже подобається, та іноді їм важко зрозуміти її переваги і повірити, що таку кількість послуг можна надати так швидко».


Про виклики

Сьогодення ставить низку викликів перед власниками бізнесу. До прикладу, за словами засновника керуючої компанії Grinishyn, за останній рік у сфері beauty-бізнесу кілька разів кардинально змінювалася ситуація з клієнтами – їх то могли, то не могли обслуговувати. Тож потрібно було швидко адаптуватися до ситуації та приймати рішення. Оцінювати витрати і генерувати доходи з інших напрямків, наприклад, продажу косметики для домашнього догляду. Розвинулися і добре почуваються зараз ті, хто не боявся пробувати нові послуги, залишався на зв'язку з клієнтами, був чесним зі співробітниками.

«Сьогодні час швидких змін. Раніше кардинальні зміни продуктів, ринків проходили кожні 3-5 років. Зараз в деяких галузях щопівроку. З’являються нові технології та професії, тож потрібно постійно вчитися. Ми, наприклад, кожні 2-3 місяці тестуємо нові технології і підходи до управління, стратегії, просування й комунікації», – зазначає co-founder платформи підприємців TheOwners.

А Наталія Тулінова додає: «Коли ти в бізнесі, не так вже важливо, чоловік ти чи жінка. Значно важливіше – яка ти людина, підприємець. Ти зухвалий, агресивний, з жагою до перемог? Етичний, з екологічними поглядами та моральними принципами, які відстоюєш? Рішення приймаєш директивно чи демократичними методами впливаєш на порядок денний на ринку та в компанії? Ці якості та цінності більше визначають твою можливість справлятись з викликами. Серед головних варто назвати непрозорість фінансових потоків та корупцію, відсутність надії на правовий захист та неможливість розраховувати на державу, якій ми сплачуємо всі податки».

Так, сьогодні дійсно не залишилося чіткої градації «чоловічого» і «жіночого» бізнесу. Можна бути успішним підприємцем в будь-якій галузі. Головне, як зазначає Павло Грінішин, розуміти, що бізнес – не іграшка. Потрібно вміти рахувати цифри і розуміти, де гроші. Бізнес – це гроші. А гроші – це задоволені клієнти. Створюйте класні сервіси та послуги, робіть задоволеними співробітників і клієнтів, і матимете постійний потік грошей. А це основа будь-якого бізнесу.