Як відкрити ФОП: що необхідно знати #3 | Raiffeisen Bank Aval Як відкрити ФОП: що необхідно знати #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Як відкрити ФОП: що необхідно знати #13 | Raiffeisen Bank Aval Як відкрити ФОП: що необхідно знати #14 | Raiffeisen Bank Aval Як відкрити ФОП: що необхідно знати #15 | Raiffeisen Bank Aval Як відкрити ФОП: що необхідно знати #16 | Raiffeisen Bank Aval Як відкрити ФОП: що необхідно знати #17 | Raiffeisen Bank Aval Як відкрити ФОП: що необхідно знати #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
29 Серпня 2023

Як відкрити ФОП: що необхідно знати

Втративши роботу через війну, багато українців задумуються про власний бізнес. І починають вивчати питання, як зареєструвати ФОП. Тож сьогодні розповімо, як відбувається реєстрація приватного підприємця.

ФОП в Україні – це найпростіша організаційно-правова форма ведення бізнесу. Умови відкриття дуже легкі, навіть не потрібні реєстрація установчих документів та наявність стартового капіталу. Оформитись підприємцем може будь-хто після досягнення 16 років.

Що потрібно, щоб стати приватним підприємцем, розкаже Закон України від 15.05.2003 р. № 755-IV «Про реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань» (далі – Закон № 755). Далі – покрокова інструкція.

1. Підготуйте необхідні документи

Перелік документів для реєстрації фізичної особи – підприємця визначений у статті 18 Закону № 755. Отже, щоб оформити свою діяльність, необхідно написати заяву про державну реєстрацію фізичної особи підприємцем (форма 1, скачати її можна тут). Це базовий документ, що перетворює вас з «фізособи» на «приватного підприємця» (ПП). Одразу хочеться дізнатися, скільки коштує ця реєстрація? Оформлення ФОП здійснюється безкоштовно.

Також необхідні додаткові документи:

  • якщо ви вирішили стати платником єдиного податку, необхідно додатково подати заяву про обрання спрощеної системи оподаткування за формою, яку можна скачати тут;
  • якщо маєте намір працювати на загальній системі оподаткування і хочете добровільно зареєструватися платником ПДВ, разом з основною заявою необхідно буде подати відповідну заяву (форма № 1 – ПДВ).

За умови, що документи ви подаєте особисто, достатньо мати паспорт громадянина України, або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця тощо та довідку про РНОКПП (раніше називали ІПН). Також це можна зробити за допомоги іншої особи, але її повноваження мають бути нотаріально засвідчені.

2. Виберіть зручний варіант реєстрації 

Це може відбуватися у паперовій або електронній формі. Паперові документи подаються особисто заявником чи його уповноваженою особою або поштовим відправленням. Для цього потрібно звернутися до держреєстратора, ЦНАП чи нотаріуса.

Електронна реєстрація ФОП відбувається за допомоги Єдиного державного вебпорталу електронних послуг «Дія» з використанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП). Щоб пройти ці етапи реєстрації ФОП, варто мати ще й мобільний застосунок «Дія». Також відкрити ФОП можна за допомоги інших державних IT-сервісів.

3. Знайдіть свій ЦНАП

Згідно з чинним законодавством реєстрація фізичної особи – підприємця здійснюється за місцем постійного проживання. Внутрішньо переміщені особи можуть це зробити за адресою тимчасового проживання без офіційної реєстрації (ст. 4 Закону України від 02.09.2014 р. № 1669-VII «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції»). Для цієї категорії осіб умови відкриття ФОП спрощені: окрім паспорта та коду, достатньо довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Якщо у населеному пункті ЦНАП відсутній, можна звернутися до будь-якого акредитованого держреєстратора (їх список наведений на сайті Мінюсту).

Процедура реєстрації аналогічна тій, що відбувається у ЦНАПі.

4. Або зверніться до нотаріуса

Якщо ви не хочете витрачати час на процес реєстрації ФОП власними силами, то можна скористатися допомогою нотаріуса, передавши йому всі необхідні документи. Але за послуги нотаріуса доведеться заплатити. Нотаріус відповість на всі запитання щодо відкриття ФОП, забезпечить коректне заповнення заяви на реєстрацію та отримання витягу з Єдиного держреєстру.

5. Як стати ФОПом вже сьогодні?

Документи, подані для державної реєстрації щодо фізичних осіб – підприємців, розглядаються протягом 24 годин після їх надходження, крім вихідних та святкових днів (п. 1 ч. 1 ст. 26 Закону № 755). Отже реєстрація здійснюється протягом доби, але на практиці це відбувається швидше – протягом кількох годин.

6. Не спішіть до податкової!

Звертатися до податкової для взяття на облік не потрібно, бо реєстраційні органи самі надсилають інформацію до податкової, і дата реєстрації та постановка на облік як платника податків та платника ЄСВ вказується у витягу з Єдиного держреєстру.

Якщо ФОП вирішив стати одразу платником єдиного податку і для реєстрації ФОП звертався до держреєстратора (ЦНАП, нотаріуса) та разом з заявою про держреєстрацію подав заяву на застосування спрощеної системи оподаткування, то до Реєстру платників єдиного податку він буде також внесений автоматично.

Якщо реєстрація відбувалась через «Дію», то після автоматичної реєстрації можна перевірити свій витяг: чи включений він до Реєстру платників єдиного податку. Якщо ні, то через особистий кабінет податкової заповнити заяву про обрання спрощеної системи оподаткування, в якій обов’язково вказати місце здійснення підприємницької діяльності, коди КВЕД, групу, а в разі обрання 3-ї групи ще й ставку.

Для подання такої заяви після реєстрації ФОПом встановлено певний термін залежно від обраної групи:

  • для ФОП, які вирішили обрати першу або другу групу, заяву необхідно подати до закінчення місяця, в якому відбулася держреєстрація, тоді вони вважаються платниками єдиного податку з першого числа наступного місяця;
  • для ФОП, які вирішили обрати третю групу без сплати ПДВ (5%), заяву необхідно подати протягом 10 днів з дня державної реєстрації, тоді вони вважаються платниками єдиного податку з дня їх державної реєстрації.

Отже, відкрити ФОП – це зовсім не складно, не дорого і швидко. Тож реєструйтеся – і працюйте законно! Будьте свідомим громадянином, створюйте репутацію та будьте успішними!


Блок запитань

Чи можуть відмовити у реєстрації ФОП?

Так, якщо: 

  • Документи подано особою, яка не має на це повноважень.
  • У Єдиному держреєстрі містяться відомості про судове рішення щодо заборони у проведенні реєстраційної дії.
  • Не усунуто підстави для зупинення розгляду документів протягом встановленого строку.
  • Документи подані до неналежного суб’єкта державної реєстрації.
  • Наявні обмеження на зайняття підприємницькою діяльністю, встановлені законом.
  • Наявність в Єдиному державному реєстрі запису, що фізична особа вже зареєстрована як ФОП.
  • Подані документи суперечать вимогам законів України ( ч. 2 ст. 28 Закону № 755).

У разі відмови у реєстрації фізособі протягом 24 годин, крім вихідних та святкових днів, надсилають повідомлення з детальним поясненням причини (повинно бути посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів). Після усунення проблем документи на реєстрацію ФОП можна подати повторно.

Чи є відповідальність за діяльність без реєстрації?

Фізичні особи, які здійснюють підприємницьку діяльність без державної реєстрації, можуть бути притягнуті до відповідальності. Така відповідальність передбачена двома кодексами: про адмінправопорушення та податковим. Розмір штрафів різний, його вибір залежить від настрою податківців((. Отже.

За ведення господарської діяльності без державної реєстрації передбачається штраф від 17 000 грн до 34 000 грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без конфіскації.

Якщо протягом року знову буде виявлено таке порушення або отримання доходу у великих розмірах (понад 17 000 грн), розмір штрафу збільшується і сягає від 34 000 грн до 85 000 грн з конфіскацією вищезазначених активів (ст. 164 КУпАП).

За діяльність без державної реєстрації як ФОП або провадження незалежної професійної діяльності без взяття на податковий облік передбачений штраф у розмірі 340 грн (п. 117. 1 ст. 117 ПКУ).

Як податкова дізнається про бізнес без реєстрації?

Виявити ці порушення податкова може під час перевірки, якщо була отримана інформація з будь-яких джерел, що людина здійснює підприємницьку діяльність без реєстрації. Направити таку інформацію може зокрема і банк, якщо розуміє, що клієнт систематично отримує кошти за якісь товари чи послуги. За результатами перевірки контролюючий орган може самостійно визначити суму податкового зобов’язання за відповідні звітні періоди і застосувати штраф у розмірі 25% від суми визначеного податкового зобов’язання незалежно від того, сплачувала така особа податок чи ні (ст. 123 ПКУ).