Як швидко побудувати систему доставки #3 | Raiffeisen Bank Aval Як швидко побудувати систему доставки #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Як швидко побудувати систему доставки #13 | Raiffeisen Bank Aval Як швидко побудувати систему доставки #14 | Raiffeisen Bank Aval Як швидко побудувати систему доставки #15 | Raiffeisen Bank Aval Як швидко побудувати систему доставки #16 | Raiffeisen Bank Aval Як швидко побудувати систему доставки #17 | Raiffeisen Bank Aval Як швидко побудувати систему доставки #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
11 Червня 2020

Як швидко побудувати систему доставки

Несподіваний формат нової кризи, з тривалим карантином і перспективами нових хвиль, відкриває перед нами нову маркетингову реальність. І в ній наявність свого онлайн-майданчика і розбудованої системи доставки - обов'язкова практично для кожної торгової, виробничої компанії, ресторанного і подібних бізнесів. Засновник Rational Logistics Валерій Пожидаєв поділився порадами, актуальними під час налагодження своєї логістики.

Внутрішня кур'єрська служба

1) Визначтеся з типом доставки залежно від географії покриття вашого магазину. Автомобіль, велосипед, електробайк, мотоцикл, моноколесо, пішки - продумуйте варіанти.

2) Для підбору персоналу використовуйте професійні ресурси (Rabota.ua тощо), але можна підібрати і на сервісах типу «Метнись Кабанчиком», орієнтуючись на рейтинг претендентів.

3) Обов'язково укладіть трудовий договір і договір про повну матеріальну відповідальність, посадові інструкції, скрипти. Бажаючи мінімізувати податкові витрати, думайте про те, які втрати можете понести при псуванні/втраті/крадіжці товару.

4) Забезпечте кур'єрам фірмовий одяг або хоча б кепки/фартухи і засоби індивідуального захисту (маски, рукавички, дезінфектори). Це буде актуально не тільки найближчими тижнями.

5) Виставляючи плани, врахуйте: за правильно побудованого маршруту хороший досвідчений кур'єр доставить максимум 30 замовлень за зміну. Може й менше, залежно від розкиду точок і трафіка в місті. Продумайте систему контролю, GPS-маячки на транспорті, трекінгові програми. Тільки плановість допоможе уникнути хаосу і збоїв за термінами.

Аутсорсинг послуги

При невеликій кількості або широкій географії доставок оптимальне рішення - віддати послугу на аутсорс. Кур'єрські служби, які можна розглядати для роботи, крім «Нової Пошти» та «Укрпошти»: Glovo (доставка з ресторанів, кафе), «Meest Express» (спеціалізується саме на адресній доставці), «Кабанчик», «Ракета» та різні регіональні компанії. Рекомендуємо спочатку розділити обсяги товарів на доставку між 2-3 компаніями і дослідним шляхом оцінити, який варіант зручніший. Спершу збирайте заявки для клієнтів самостійно. Уточніть, чи можна передати товарний запас компанії на відповідальне зберігання для оперативного сортування і відбору. Це дуже зручні аутсорс-функції, що розвантажують компанію.

Формування вартості послуги

Згідно з дослідженням, ціна доставки і наявність варіантів («Нова Пошта», «Укрпошта», кур'єр) часто стають фактором прийняття рішення – чи здійснювати покупку в цьому інтернет-магазині. Зрозуміло, перемагає безкоштовна доставка при покупці від ??? грн або при покупці якогось певного набору товарів (а це вже - маркетингова акція, яку теж потрібно пропрацювати). Але для вас важливо коректно розрахувати собівартість послуги доставки, щоб зростання продажів і оборотів привело ваш бізнес до розвитку, а не до збитків. Маржа в послугу доставки зазвичай не вкладається, але врахуйте наступні витрати:

• паливо, амортизація автомобіля свого або кур'єрського

• оплата праці водія-кур'єра

• оплата праці диспетчера

• оплата праці збирача замовлень та іншого задіяного персоналу (саме за послугу доставки, але не за стандартними операціями),

• податки по ФОП

• накладні витрати при наданні послуги

• відсоток на покриття «холостих» виїздів (клієнта немає вдома, він відмовляється придбати товар тощо)

При цьому доставка явно не може коштувати багато. Необхідно орієнтуватися на тарифи таксі по населеному пункту і вартість доставки у конкурентів, а також звичних сервісів «Нової Пошти» та «Укрпошти». Якщо ваша доставка дорожча, необхідно за рахунок оптимізації процесів і витрат знизити собівартість послуги.

Принципи складання замовлень

1) Складання за заявками (тоді кур'єр на адресі просто бере готове замовлення і віддає його замовникові) застосовується при великій кількості SKU (широкий асортимент). Товар до вручення покупцеві проходить шлях: передача заявки на склад, видача кур'єру і безпосередньо доставка. Це все потрібно врахувати і повідомити замовникові час доставки, переконавши його почекати, а не замовити на іншому ресурсі.

2) Складання за маршрутами (конкретну заявку кур'єр збирає безпосередньо в автомобілі). Використовується там, де мала кількість SKU в продажу: одяг, косметика, продуктові набори. Вибрати оптимальний можете тільки ви з урахуванням специфіки товару і потреб.

3) Запас товару в машині (якщо товар однотипний, наприклад, питна вода). Якщо приходить нова заявка вже після відправлення автомобіля і диспетчер розуміє, що кур'єру ближче поїхати до замовника, ніж на склад, наявність запасів допоможе уникнути зайвих витрат і скоротити час очікування клієнта.

Подумайте про ПЗ для контролю складських процесів, так званих WMS. Таких рішень на ринку України близько десяти. У лідерах «1С:WMS Логістика. Управління складом», YARUS WMS.

Планування маршруту

При плануванні обсягів доставки і нормативів роботи водіїв-кур'єрів потрібно реально оцінювати транспортні потоки (пробки, завантаженість і якість доріг), середні часові витрати на обслуговування кожного клієнта. Оцінку повинен робити фахівець або спеціальне ПЗ з оптимізації адресної доставки. Наприклад, система управління кур'єрськими доставками rationallogistics.net - комплексне рішення, яке включає в себе:

• мобільний додаток для кур'єрів

• хмарний сервіс для створення оптимальних маршрутів

• робоче місце диспетчера для управління кур'єрами

• покрокова інструкція з впровадження таких бізнес-процесів

• служба підтримки з впровадження (консалтинг зі створення кур'єрської служби)

Застосунок формує маршрут з урахуванням безлічі параметрів. Враховується навіть тип товару: дрібна електроніка, яку відразу заберуть, або кілька пар взуття, рішення за якими буде прийматися після примірки. Враховується і наявність/відсутність оплати. По суті, водій перестає управляти маршрутом, а контроль бере на себе «розумний» застосунок. Відповідно, ті ж самі завдання вирішуються в два рази меншою кількістю автомобілів і працівників, що дозволяє знизити собівартість доставок. Підключення до системи безкоштовне і має економічний сенс для компаній з і більш ніж 3 кур'єрами. Також клієнтові відправляється повідомлення про час прибуття кур'єра. Така система може заощадити від 20 до 50% витрат на кур'єрську доставку.

Управління інцидентами

Інциденти - це все те, що призводить до недовезення продукції в точки:

• немає грошей на оплату

• черга на здачу відправки

• немає особи, яка може прийняти товар (не буде взагалі або потрібно заїхати пізніше)

• пробка на дорозі

• поломка в дорозі

• позапланова вимога забрати повернення

• більше часу провели в точці, ніж планувалося, тощо

Кожен такий інцидент призводить до порушень в маршруті, які необхідно відразу ж коригувати. Адже будь-яка затримка призводить до збоїв, наслідки яких: повернення товару на склад, повторні заявки, повторна виписка документів, невдоволення клієнтів тощо. Загалом, витрати. Керувати інцидентами ще до того, як вони відбулися, дозволяють системи диспетчеризації. Використовуючи статистику, що постійно збирається, в кожен момент руху кожного автомобіля така програма будує прогноз по кожному водієві або кур'єру: доставить/не доставить, встигне/не встигне і сигналізує диспетчеру про можливість недоставки. А він вже може перевантажити частину замовлень в іншу машину, змінити маршрут руху на користь точок категорії «А», поквапити водія або домовитися з клієнтом про приїзд машини в інший час. Тобто вичерпати інцидент на старті.

Оптимізація витрат на логістику

1) Кооперація кількох магазинів, спільні доставки по довколишніх локаціях. Дозволяє використовувати магазини в різних районах міста як склади, сконцентрувати роботу кур'єрів на невеликій локації, відповідно зменшувати витрати на доставку і збільшувати її оперативність. Товари для доставки збираються в магазинах-складах різних районів.

2) Cross-Docking/Крос-Докінг. Якщо компанія забезпечує доставку і логістику в цілому вже досить професійно, вона може взяти на обслуговування іншій бізнес або кілька. Наприклад, доставляти дрібнооптові партії не конфліктуючих товарів. Тим самим знижується вартість доставки, більше заповнюються автомобілі і, відповідно, підвищується ефективність доставки кожного товару. Не потрібно тоді тримати зайвий персонал і більше часу та уваги приділити продажам або виробництву.

3) Формування стандартних продуктових або інших товарних наборів, пакетних пропозицій - будь-які варіанти покупки групи товарів з вашого асортименту. Це підвищує середній чек і здешевлює логістичні процеси.

Організовуючи доставку свого товару, пам'ятайте, що логістика - це ваги, на одній чаші яких - собівартість, на іншій - якість. Важливо, щоб був паритет між якістю доставки, яка влаштовує споживача, та її собівартістю, яку підприємець собі може дозволити.