Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #3 | Raiffeisen Bank Aval Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #13 | Raiffeisen Bank Aval Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #14 | Raiffeisen Bank Aval Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #15 | Raiffeisen Bank Aval Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #16 | Raiffeisen Bank Aval Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #17 | Raiffeisen Bank Aval Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
21 Липня 2020

Вантажівки та їх утримання тепер відносяться до витрат ФОП на загальній системі

Законом України від 16.01.2020 р. № 466-IX внесені зміни до Податкового кодексу України, які торкнулися багатьох розділів. Не залишились без уваги й ФОП, які працюють на загальній системі оподаткування. Розгляньмо ці зміни.

З 23.05.2020 р. з ПКУ вилучено таке поняття, як «основний засіб подвійного призначення» та збільшено вартість основних засобів. Розширено перелік витрат, які зменшують розмір чистого доходу для оподаткування.

Вантажні автомобілі

Отже, вантажні автомобілі відтепер не відносяться до основних засобів, витрати на які не вважалися витратами, пов’язаними з підприємницькою діяльністю. Це означає, що починаючи з зазначеної дати до витрат можна відносити:

амортизацію витрат на придбання і поліпшення вантажних автівок, сідельних тягачів, напівпричепів, тракторів, гідравлічних підйомників й усього того, що раніше податківці необґрунтовано відносили до вантажних авто;

витрати на утримання вантажних автомобілів (а також сідельних тягачів, напівпричепів, тракторів, гідравлічних підйомників тощо). Тобто до витрат відносяться не тільки паливо, а й витрати на техобслуговування, ремонти, оренда, а також всі витрати, пов’язані з використанням вантажних авто, перелік яких наведено у п. 177.4 ст. 177 ПКУ.

Згадаємо, що за відсутності розшифровки терміну «утримання» практика з легкої руки податківців пішла найбільш фіскальним шляхом. По суті, під забороною було усе, окрім власне палива. Не можна було відносити на витрати ні ТО, ні ремонти, ні оренду тощо. Тепер цієї заборони немає. Тому усі пов'язані з утриманням вантажного авто витрати, які, в принципі, «уміщаються» в ст. 177 ПКУ (тобто відповідають вимогам до складу витрат), можуть бути враховані.

Основні засоби 

Змінено вартість майна, яке відноситься до основного засобу. Отже, починаючи з 23.05.2020 р. основний засіб – це матеріальний актив, призначений для використання в господарській діяльності, вартість якого перевищує 20 000 грн (раніше – 6000 грн) і строк корисного використання більше 1 року. На що треба звернути увагу під час переходу з 6000 грн на 20 000 грн?

Нові розміри вартості основних засобів використовуємо не за датою придбання, а за датою введення в експлуатацію. Тобто якщо, наприклад, прилавок-холодильник придбано до 23.05.2020 р., але введено в експлуатацію починаючи після 23.05.2020 р., то дивимося вже на новий критерій вартості. Якщо його вартість до 20 000 грн, відносимо на витрати, якщо більше – амортизуємо;

Основні засоби, які були введені в експлуатацію до 23.05.2020 р.) залишаються на обліку як основні засоби виходячи з діючого раніше критерію – 6000 грн

Якщо змінено вартість основних засобів, то й вартість малоцінних необоротних активів (МНМА). Отже, відтепер це активи, вартість яких не перевищує 20 000 грн. Амортизувати такі об’єкти однозначно не можна, оскільки це не основні засоби. Але чи можна тоді включити їх вартість у витрати безпосередньо в місяці їх придбання? Вважаємо, що так. Податківці і раніше висловлювали свою думку щодо можливості обліку витрат на придбання МНМА.

Можливо вчинити й так. Якщо МНМА наближається за вартістю до граничного розміру та щоб не дратувати податківців, своїм розпорядженням встановити метод віднесення до витрат 50% на 50%, як це роблять в бухгалтерському обліку юрособи. Тобто 50% вартості МНМА включати у витрати в місяці придбання та введення в експлуатацію, а 50% – в місяці списання.

Якщо у ФОП є сумніви з цього приводу, рекомендуємо отримати індивідуальну податкову консультацію з цього питання. Адже така можливість ще дійсна до кінця року.

Реконструкція, модернізація та інші поліпшення

Раніше витрати на реконструкцію, модернізацію та інші поліпшення відразу відносили на витрати звітного місяця з огляду на пряму норму ПКУ. Відтепер, починаючи з 23.05.2020 р., такі витрати разом з основними засобами, до яких вони відносяться, підлягають амортизації. Необхідно звернути увагу, що витрати, пов’язані з поточним ремонтом, відносяться до витрат в місяці їх здійснення.

Наталя Щербак, податковий консультант газети «Приватний підприємець», спеціально для журналу «Мій Бізнес»