Труднощі маркетингу #3 | Raiffeisen Bank Aval Труднощі маркетингу #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Труднощі маркетингу #13 | Raiffeisen Bank Aval Труднощі маркетингу #14 | Raiffeisen Bank Aval Труднощі маркетингу #15 | Raiffeisen Bank Aval Труднощі маркетингу #16 | Raiffeisen Bank Aval Труднощі маркетингу #17 | Raiffeisen Bank Aval Труднощі маркетингу #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
29 Травня 2019

Труднощі маркетингу

Малий бізнес відіграє важливу роль у життєдіяльності будь-якої держави. Проте малі підприємства в Україні стикаються з чималими труднощами. З-поміж них відсутність можливості у повній мірі використовувати маркетингові інструменти, доступні крупним гравцям ринку. Як виправити ситуацію, розповідає Олена Еро, координатор проекту Unlimit Ukraine Європейської Бізнес Асоціації. 

Незалежно від розміру бізнесу якісна маркетингова стратегія – один з кроків, що, безумовно, має бути зроблений ще на старті. Проте, на відміну від великих фірм, у малого бізнесу є безліч факторів, які роблять маркетинг більш складним. І тому не завжди йому приділяється належна увага. Один з таких важливих чинників – відсутність певного бюджету та ресурсів.

Чому так важливий маркетинг?

Маркетинг – це місток, який об'єднує споживача і товар на ринку. Тож до побудови маркетингової стратегії варто підходити стратегічно. Для того, щоб організація могла вижити і зайняти свою ринкову нішу, маркетинг має бути орієнтований не на абстрактні виробництво і збут, а на конкретного споживача та його індивідуальні запити. Має бути чітко вимальований портрет клієнта, наприклад, чим він снідає, чи має домашніх тварин, чи займається спортом тощо. А для цього потрібне розуміння – які потреби вирішує ваш продукт, яка частинка життя клієнта спрощується з придбанням цього товару/послуги, хто взагалі є покупцем продукту та чому, тощо. Власне на ці та багато інших питань допомагає відповісти маркетинг.

Проте для менеджера малої або мікроорганізації це і є найбільш складні завдання. Адже потрібні: проведення маркетингових досліджень з вивчення ринку, сегментація ринку, вибір цільового сегмента, оцінка його потенційної потужності, оцінка ризику вибору ринкової ніші і сили потенційних конкурентів.

Тому зазвичай малі підприємці починають не з маркетингу, а безпосередньо з прямих продажів. Що не є поглядом з довготривалою перспективою. Адже сьогодні товар продається, а завтра – ні.

Ключова порада для МСБ: слідкуйте за вашим споживачем та вивчайте його потреби

Як догодити клієнту

Перші кроки можуть бути не дуже ресурсозатратними. До прикладу, коли у вас щось купують, розмовляйте з клієнтом, дивіться, як ваш покупець приймає рішення, які саме товари купує, в який день тижня, які питання задає під час купівлі тощо. Які канали найкраще залучають аудиторію – офлайн чи онлайн. Тіште клієнтів приємними бонусами. Задоволені клієнти – найкраще сарафанне радіо для малого бізнесу.

На щастя, натепер існує чимало каналів комунікації з клієнтом, які не потребують великих капіталовкладень. Наприклад, соціальні мережі можуть класно просувати певний товар або ж продукт. За умови, що продукція дійсно якісна, а власник захоплений своєю справою.

Пам`ятайте, у малого бізнесу є одна суттєва перевага – гнучкість. Він може досить швидко та легко пристосовуватись до змін. На відміну від великого, не потрібно узгоджень з головним офісом, очікувань на прийняття рішення тощо. Тож, сподіваюся, малий бізнес буде підтримувати європейські тренди та все активніше розвиватися, щоб, зокрема, і його голос звучав сильніше в країні.

Точка зору власників МСБ

Що, на вашу думку, заважає активно та ефективно використовувати маркетинг для розвитку бізнесу?

Володимир Дяченко, підприємець у сфері продажу кліматичного обладнання

Можу назвати кілька чинників. Хороший маркетолог коштує дорого. В середньому від 5-20% вартості доведеться віддавати при продажу продукції через мережеві та популярні marketplace. Реклама Google Ads дорога і не завжди доступна для малого бізнесу.

Андрій Мартишко, патентний повірений України, м. Тернопіль

Основною причиною проблем малого бізнесу у сфері маркетингу, особливо у регіонах, на мою думку, є низький рівень освіти у сфері управління інтелектуальною власністю та розуміння її ролі у розвитку конкурентоспроможності підприємства. Часті випадки плагіату, неправомірного використання логотипів, незаконна реклама, контрафактна продукція – усе це повинно стимулювати бізнес вкладати ресурси у захист власних нематеріальних активів, а також залучати до цього відповідних професіоналів.

Микита Поляк, засновник агенції інтернет-маркетингу «Маркеторіум»

Відсутність розуміння, що потрібно бізнесу від маркетингу, до кого звернутись, як знайти співробітника чи обрати підрядника – проблема, викликана поганою підготовкою ще дуже молодого для України прошарку підприємців. Ось бізнес і не знає, навіщо їм такий фахівець, який є другою людиною в компанії після директора. Та навіть ті, хто збагнув, що без маркетингу їм не вижити, не знають, як обрати фахівця та що йому доручити. Друга проблема – відсутність експертності для оцінки того, що робить маркетинг. Бізнес не розуміє, як оцінити роботу маркетолога, які показники ефективності є важливими та що робити з отриманими даними та звітами.