Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #3 | Raiffeisen Bank Aval Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #13 | Raiffeisen Bank Aval Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #14 | Raiffeisen Bank Aval Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #15 | Raiffeisen Bank Aval Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #16 | Raiffeisen Bank Aval Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #17 | Raiffeisen Bank Aval Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
16 Травня 2023

Спрощену систему оподаткування у 2% планують скасувати

З 1 липня 2023 року найвірогідніше завершиться період «кризової» ставки оподаткування у 2%, якою могли скористатися низка підприємців та юросіб. Закон ще не прийнято, але це вимога МВФ, тож варто готуватися.

Нагадаємо, що Законом України від 15.03.2022 р. № 2120-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» починаючи з 1 квітня 2022 року запроваджена можливість тимчасово обрати третю групу єдиного податку зі ставкою 2%.

Скористатися такою можливістю могли як ФОП, так і юрособи. Це було вигідне рішення, яке надавало три переваги одразу:

  • зменшену ставку єдиного податку;
  • розширений перелік видів діяльності, навіть деякі із заборонених на звичайній спрощеній системі оподаткування;
  • знімалося обмеження по обсягу доходу, а також передбачалося звільнення зі сплати ПДВ.

Порядок застосування такої системи оподаткування регулюється нормами п. 9 підр. 8 р. ХХ ПКУ. Цим пунктом визначено не лише порядок обрання такої системи оподаткування, а й скасування її застосування.

Згідно з нормами ПКУ, які дійсні на сьогодні, передбачено такі варіанти припинення використання спрощеної системи за ставкою 2%:

  • автоматичне припинення – після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України використання такої системи, якщо суб’єкт господарювання її використовував на день такого припинення або скасування;
  • самостійна відмова від використання (шляхом подання заяви) у будь-який час у період дії воєнного стану.

Використання спрощеної системи з особливостями припиняється з першого дня місяця, що настає за місяцем, у якому:

  • або припинено чи скасовано воєнний, надзвичайний стан на території України;
  • або ухвалено рішення про припинення використання такої системи оподаткування після подання заяви.

У разі припинення використання даної системи оподаткування суб’єкт господарювання повертається на ту систему, на якій він працював до переходу. Але у разі самостійної відмови у нього є можливість перейти на загальну систему оподаткування (для ФОП зі сплатою ПДФО, а юросіб – податку на прибуток).

Законопроєкт № 8401

Законопроєкт № 8401, завдання якого – задовольнити вимоги меморандуму МВФ, пропонує скасувати з 1 липня 2023 року можливість для ФОП та юросіб бути єдинниками 3-ї групи за ставкою 2%, не чекаючи припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України. А це означає, що суб’єкти господарювання автоматично повернуться на ту систему оподаткування, на якій вони перебували до обрання спрощеної системи оподаткування з особливостями.

Кожен суб’єкт господарювання має, по-перше, відстежувати, на якій стадії знаходиться законопроєкт, а по-друге, для себе вирішити, що для нього краще: чекати скасування 2% для автоматичного переведення на ту систему оподаткування, на якій він перебував до переходу, або вже зараз самостійно від неї відмовитись.

Якщо підприємець планує залишитися на спрощеній системі оподаткування, йому необхідно усвідомлювати, що після повернення в свою групу він має відповідати як загальним вимогам, так і вимогам своєї групи єдиного податку. Ці вимоги стосуються:

1. Обмеження за обсягом доходу. На спрощеній системі оподаткування з особливостями відсутні обмеження щодо обсягу отриманого доходу, а на звичайній спрощеній системі для кожної групи передбачені свої обмеження. Водночас необхідно зазначити, що податкова у своїх роз’ясненнях для випадку автоматичного повернення ( у разі скасування воєнного стану) висловлює таку думку: якщо обсяг доходу був перевищений під час застосування ставки 2%, то він і оподатковується за цією ставкою. Це не є порушенням, тому ставка у розмірі 15%, встановлена п. 293.8 ст. 293 ПКУ, до суми перевищення не застосовується. Чи буде така сама позиція застосовуватися у разі самостійної відмови від єдиного податку за ставкою 2%, поки що невідомо.

Необхідно також звернути увагу, що в Базі знань (категорія 107.01.01) податківці висловили таку думку: дохід, отриманий протягом року у період перебування суб’єктом господарювання на іншій ставці в третій групі або в іншій групі та в третій групі на ставці 2%, розраховується та оподатковується окремо і не підсумовується. Саме тому дохід, отриманий у період застосування спрощеної системи з особливостями, не впливає на застосування спрощеної системи оподаткування після повернення до системи оподаткування, на якій перебував суб’єкт господарювання до переходу.

2. Обмеження за кількістю найманих працівників. Для платників єдиного податку з особливостями відсутні обмеження щодо кількості найманих працівників. Але повернення до звичайної спрощеної системи для деяких груп такі обмеження передбачає. Так, у разі застосування першої групи найманих працівників не може бути взагалі, у другій групі – не можна, щоб одночасно було більше 10 осіб (пп. 2 п. 291.4 ст. 291 ПКУ), а у звичайній третій групі такі обмеження відсутні. Тож, якщо планується залишитися у третій групі, то й всі працівники можуть продовжувати працювати. Якщо  ж повернутися до другої групи, необхідно дотриматися обмеження. Якщо їх більше – когось доведеться звільнити. А це необхідно робити з дотриманням норм КЗпП.

3. Обмеження за видами діяльності. Як було сказано вище, на спрощеній системі оподаткування з особливостями перелік дозволених видів діяльності був трохи розширений. Зокрема було дозволено здійснювати роздрібну торгівлю підакцизними товарами. У разі повернення до звичайної спрощеної системи оподаткування рекомендуємо переглянути свій перелік кодів КВЕД, які зазначені в реєстрі платників єдиного податку, і відмовтесь від тих, які заборонені (подати відповідну заяву на виключення із реєстру платника єдиного податку певних видів діяльності). Щоб перевірити, що дозволено, а що ні, необхідно звернутися до п. 291.5 ст. 291 ПКУ, в якому визначено, хто не може застосовувати спрощену систему оподаткування при здійсненні яких видів діяльності.

4. Сплата ПДВ. На спрощеній системі оподаткування для суб’єктів господарювання, які зареєстровані платниками ПДВ, реєстрація тимчасово призупиняється. Якщо суб’єкт господарювання повертається до третьої групи за ставкою 3%+ПДВ, то йому необхідно бути готовим до наступного. Йому знову, починаючи з місяця повернення, доведеться нараховувати податкові зобов’язання і розраховувати податковий кредит, виписувати та реєструвати податкові накладні, щомісяця звітувати з ПДВ (подавати декларацію) та сплачувати цей податок. Більш того, пп. 9.9. п. 9 підр. 8 р. ХХ ПКУ передбачено, що доведеться нарахувати податкові зобов’язання за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з ПДВ до початку застосування спрощеної системи оподаткування з особливостями, які використані (поставлені, реалізовані) суб’єктом господарювання в період застосування ставки єдиного податку 2% в операціях, що не є об’єктом оподаткування. Платник ПДВ зобов’язаний нарахувати податкові зобов’язання відповідно до п. 198.5 ст. 198 ПКУ не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому здійснено відновлення його реєстрації платником ПДВ. База оподаткування при нарахуванні податкових зобов’язань за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів – виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами – виходячи з вартості їх придбання.

На завершення зазначимо, що податкова у своїх роз’ясненнях для ситуації, коли суб’єкт господарювання не чекає скасування спрощеної системи оподаткування з особливостями, а добровільно вирішить від неї відмовитись і при цьому змінити ставку або групу (обрати не ту, що була до обрання спрощеної системи з особливостями), наполягає на тому, щоб було подано дві заяви:

  • перша заява – на повернення до групи (ставки єдиного податку), на якій він перебував до обрання ставки 2%, подавши протягом календарного місяця до його закінчення заяву з позначкою «Внесення змін», у якій заповнити, зокрема, поля 1–4 та 5.1.1;
  • друга заява – на перехід до групи (ставки), відмінної від тієї, яку застосовував до переходу на ставку 2%. У цій заяві йому необхідно зробити позначку «Внесення змін» та у розділі 5.2 «Зміна ставки та групи» у полі «зі ставки» зазначити чинну ставку у розмірі 2%, а в полі «на ставку» – обрану ставку у розмірі 3 або 5% доходу, якщо передбачена тільки зміна ставки, або у полі «з групи» на «групу». Цю заяву необхідно подати не пізніше ніж за 15 календарних днів до початку наступного кварталу (ст. 298 ПКУ).

Наталя Щербак, податковий консультант