Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #3 | Raiffeisen Bank Aval Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #13 | Raiffeisen Bank Aval Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #14 | Raiffeisen Bank Aval Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #15 | Raiffeisen Bank Aval Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #16 | Raiffeisen Bank Aval Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #17 | Raiffeisen Bank Aval Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
21 Грудня 2020

Принципи управління бізнесом в умовах нестабільності

Невизначеність та нестабільність зовнішнього середовища – не вирок для бізнесу. Успішний досвід проходження кризи 2020 року провідними компаніями може стати в нагоді для малого та середнього бізнесу. 


Експерти однієї з провідних подій в українському бізнес-середовищі – BUSINESS WISDOM SUMMIT, організованого у листопаді бізнес/медіа бюро Ekonomika+, знають, які методи та підходи дають результат у кризу і працюють на зростання бізнесу на майбутнє. Власники і CEO українських компаній, які мають багатий досвід виведення бізнесу із турбулентності, впевнені, що в кризових умовах можливо і прогнозувати, і діяти.

Головні проблеми, які дестабілізували бізнес і його власників та управлінців в умовах кризи, – це невідомість (дефіцит корисної інформації, на основі якої можна приймати рішення) і відсутність управлінської сміливості у керівників, вважають експерти саміту.

Навички управління невідомістю можна розвинути, які і будь-які інші (як, приміром, керування автомобілем чи техніку гри на музичному інструменті), переконаний Михайло Шелемба, СЕО DATA Group – національного оператора зв’язку, який у кризовому 2020 році зміг наростити EBITDA на 20%. Експерт саміту зазначив, що часто люди плутають невідомість з необчислюваністю. Він вважає що інформація зажди є, але для прийняття рішень потрібна корисна інформація – тобто дані, на основі яких можна приймати управлінські рішення. «Ми самі найбільше впливаємо на те, який рівень невідомості ми приймаємо для ухвалення рішень. Адже часто у всіх компаніях, маленьких і великих, ми робимо вибір, що саме будемо вимірювати; які причинно-наслідкові зв'язки будемо враховувати, розбирати і аналізувати, а які ні. І там, де ми вирішили не «копати вглиб», там у нас велика частка невідомості», – розповідає СЕО DATA Group.

Цей принцип компанія успішно застосувала на практиці під час «коронакризи». «Коли ми дивилися, що ж відбувається з бізнесом наших клієнтів (майже 20 тисяч клієнтів середнього та малого бізнесу), то інтуїтивно розуміли, що їм буде погано, але не розуміли, наскільки і який наслідок це буде мати для нас», – ділиться практичним досвідом Михайло Шелемба. Тому компанія спробувала знайти відповідь на це питання мовою цифр і почала аналізувати на щотижневій основі, що відбувається з телефонним та інтернет-трафіком клієнтів. Отримавши дані про суттєве зниження трафіка переважної більшості клієнтів, постали перед фактом – найближчими місяцями бізнес частини клієнтів може закритися, оскільки вони майже не отримують замовлень. Отже, компанія мала прогнозну інформацію, і необхідно було вжити заходів, щоб попередити такий розвиток подій. Надання знижки на послуги для більшості клієнтів малого та середнього бізнесу не стало би суттєвою допомогою, оскільки це невеликі суми. Тож було знайдено інше, дієве рішення. «Ми створили платформу, через яку нашим роздрібним клієнтам (їх близько 150 тисяч) почали продавати ті товари та послуги, які продають наші клієнти в малому і середньому бізнесі. Так народилася платформа https://razom.today. Наші клієнти заходять, наші співробітники заходять, роблять замовлення, підтримують бізнес під час карантину», – розповів СЕО DATA Group. Результат – компанія невдовзі почала отримувати підтвердження, що бізнес оживає, трафік збільшується. За три місяці базу клієнтів, яку було втрачено під час карантину, не просто відновлено, а й збільшено вище докарантинного рівня.

Власник і головний виконавчий директор компанії ICРM Consulting Володимир Малічевський, експерт з підвищення операційної ефективності бізнесу, вважає: мало знати і прогнозувати. «Ключове завдання зараз в розвитку будь-якого бізнесу, як великого, так і малого, – це управлінська сміливість реалізовувати свої рішення», – зазначив він. Складність бізнес-ситуації в Україні і в усьому світі саме під час кризи 2020 року, на думку Володимира Малічевського, полягає в тому, що величезна кількість бізнесів у попередні роки досягала успіху переважно за рахунок вдалої бізнес-моделі, ідеї бізнесу. «Іноді бізнес-ідеї бувають настільки вдалими і продуктивними, що вони стають успішними всупереч неефективному менеджменту. Але зараз настав той час, коли ринки стали складнішими, конкуренція зростає, доступ до грошей зростає, а значить, пороги входження у бізнесу падають… В цей момент ефективне управління компанією, організацією стає ключовим для будь-якого бізнесмена, – резюмує експерт. – Це – відповідь на питання, чому на одному ринку, в одному сегменті, зі схожим продуктом та схожими цінами одні бізнеси досягають успіху, а інші розвалюються».

Вадим Малічевський виділяє чотири основні принципи управління бізнесом в умовах нестабільності.

По-перше, необхідно налагодити роботу підрозділів (бізнес-юнітів) як окремих бізнесів. Незалежно від того, чи є підрозділ виробничим, сервісним чи таким, що продає, у нього завжди має бути чіткий опис продукту, який він надає всередині компанії, часові та кількісні показники, стандарти роботи.

З цим згоден Борис Шестопалов, співласник HD Group. Саме так компанія вчинила під час коронакризи. Найбільша складність – саме почати реалізовувати ці зміни. «Перший час це було схоже на переобладнання або ремонт літака прямо в повітрі, коли ви летите (виробляєте продукцію), а вам треба щось підфарбовувати, іноді двигуни міняти. Проте ми зайшли в цей процес, трансформували кореневі напрямки бізнесу в самостійні бізнес-кластери. У кожному з них з'явився свій СЕО з досить високим колом повноважень, від ієрархічної моделі ми перейшли до матричної структури управління», – розповів експерт. Він описує ці зміни, як перехід від систем управління до систем забезпечення. Керуюча компанія також трансформувалася в самостійний бізнес-юніт з головною місією надання сервісних послуг підприємствам холдингу. «Ми стали більше схожі на зв'язку поплавців, у кожного з яких високий ступінь власної плавучості, а разом вони забезпечують плавучість всієї системи», – резюмував співвласник компанії. На його думку, такий підхід доречний не тільки для великого бізнесу, а й для компаній малого та середнього розміру.

По-друге, необхідно узгодити організаційну структуру і бізнес-процеси. Особливість полягає в тому, що бізнес-процес практично завжди йде горизонтальним чином (від забезпечення та виробництва до продажу та сервісу), а ми звикли до переважно вертикальної структури управління компаніями. «Коли компанія проходить цей шлях, погоджує свої продукти з тим, що необхідно безпосередньо для бізнес-процесів, багато зайвого «відпадає», люди починають робити в основному тільки те, що потрібно для діяльності компанії, для заробляння грошей», – зазначив Володимир Малічевський.

Третім важливим принципом експерт назвав швидке прийняття операційних рішень. Він вважає, що навіть не в кризових, а в звичайних умовах, приймаючи щодня десятки поточних рішень, керівники і менеджери спираються на недостатню інформацію. «Ми ніколи не говоримо про ідеальне рішення, ми завжди говоримо про імовірнісні рішення. Прийняте рішення може бути ефективним на 90% або на 70% чи менше, але відсутність рішення в більшості випадків – це ефективність 0%. Тому швидкість потрібна», – впевнений експерт.

Четвертим принципом діяльності бізнесу в кризових умовах головний виконавчий директор ICРM Consulting називає впровадження прогностичних метрик. «Проблема часто в тому, що ми приймаємо рішення на основі ситуацій, які вже пройшли. Світ вже змінився, а ми працюємо з іншим світом, – зазначив він. І добре, якщо це цифри і показники за минулий місяць чи квартал, а не за минулий рік. «Бізнес вкрай потребує того, щоби ми прогнозували. Наприклад, якщо ми бачимо зміну поведінки співробітників або клієнтів чи постачальників, потрібно на це реагувати. Але спочатку треба побудувати якусь технологію контролю за змінами», – радить експерт.

Борис Шестопалов, співвласник HD Group, додав серед базових рекомендацій з досвіду проходження компанією кризи 2020 року перехід до випуску досить недорогих і простих продуктів, необхідність спрощення стратегії та обмеження її в часі, враховуючи швидку мінливість середовища, що нас оточує.