Практичні антикризові поради експертів #3 | Raiffeisen Bank Aval Практичні антикризові поради експертів #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Практичні антикризові поради експертів #13 | Raiffeisen Bank Aval Практичні антикризові поради експертів #14 | Raiffeisen Bank Aval Практичні антикризові поради експертів #15 | Raiffeisen Bank Aval Практичні антикризові поради експертів #16 | Raiffeisen Bank Aval Практичні антикризові поради експертів #17 | Raiffeisen Bank Aval Практичні антикризові поради експертів #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
06 Квітня 2020

Практичні антикризові поради експертів

Чимало бізнесів сьогодні працюють в напівсили, в екстреному режимі чи взагалі поставлені на паузу. Скільки часу ще доведеться працювати в таких умовах та як розвиватиметься ситуація надалі, наразі важко спрогнозувати. Ми запитала в експертів поради, що робити, щоб зберегти бізнес і утримати довіру й лояльність клієнтів та партнерів. 

Кожна криза – це не лише руйнування усталених методів роботи, але й можливість знайти нові підходи, на які бракувало часу, ресурсів чи відваги. Пропишіть детальні сценарії функціонування бізнесу за різних умов розвитку ситуації. Це допоможе більш структуровано подивитися на стан речей, а також зміцнить впевненість та психологічно заспокоїть. Маємо надію, що вам допоможуть ексклюзивні прогнози та поради фахівців, які ми для вас зібрали.

Михайло Винницький, Ph.D., професор Центру сімейного бізнесу Львівської бізнес-школи

Варіант «Корекція»:

  • Світова економіка відновиться незабаром після завершення пандемії (пік захворювання очікується на початку травня)
  • Туристичний потік (зовнішній та внутрішній) відновиться влітку
  • У зв`язку з теплою зимою українські фермери очікують рекордні врожаї озимої пшениці та фруктів

Якщо ви теж схиляєтеся до цього варіанту, то пан Михайло радить перечекати до травня-червня й не звільняти персонал. Оновити команду буде надзвичайно важко. А цей час використайте для планування стратегій, оптимізації процесів.

Варіант «Рецесія»:

  • Світова економіка відновиться з часом: оптимістичний сценарій «Нас спасе Санта Клаус» – американський споживач почне масово закуповуватися під кінець року; песимістичний сценарій – відновлення розпочнеться лише тоді, коли критична маса накопиченого інвентарю застаріє і почнеться повільне оновлення (закупівля заміни)
  • Впродовж 2020-2021 років туристичний потік буде кволим, ціни на метал низькі, будівництво зупиниться
  • Світовий попит на українську сільгосппродукцію буде стабільним, але протекціонізм стане нормою (квотування)

Якщо ви схиляєтеся до варіанту рецесії, то ваше завдання – вижити до кращих часів. Почніть звільняти персонал, що не має стратегічної ролі для бізнесу. Залиште в портфелі лише те, що приносить короткострокові кошти. Перелаштуйтеся на внутрішній ринок наскільки це можливо. Гривня буде нестабільною, але не обвальною, проте й інші валюти чекає те саме.

Варіант «Новий світ»

  • За цим сценарієм світ вже не буде таким, як раніше. Ваше завдання – перекваліфікувати бізнес під нові потреби; відкрити новий; стати громадським діячем. Не звільняйте людей, а переводьте їх на нові проекти. Волонтерство і підприємництво стануть ще популярнішими. Перелаштовуйтеся на внутрішній ринок, наскільки це можливо.
  • Майбутнє – сімейний бізнес. Захід нам не допоможе. Уважно підбирайте собі «сім`ю». З цими людьми вам доведеться ще довго жити й багато що пережити.
  • Обов`язково підтримуйте один одного морально, спілкуючись частіше. Ми й не таке переживали. Переживемо й цю кризу.

Ольга Роєнко, креативна підприємниця, СЕО Royenko Marketing Agency

Зараз базова потреба людей – почуття безпеки. Тому якщо бізнес планує надавати послуги в режимі карантину, перше, що необхідно комунікувати, – як гарантується безпека наданих послуг. Як для тих, хто цю послугу виробляє, так і для тих, хто послугу споживає. Наразі ми вже бачимо приклади трансформацій бізнесів – ресторани перелаштовуються виключно на доставку, інформуючи, які заходи безпеки вони використовують для персоналу і для виготовлення й доставки їжі до дому або можливості взяти її з собою.

Друга потреба, яка виявилась, – це потреба в підтримці, гарних новинах і розвагах. Тому доречними будуть будь-які поради, ідеї, як можна себе розважити, дізнатись нове та цікаве чи просто відволіктися від негативних думок доречним жартом. Наприклад, мені було приємно отримати SMS від свого перукаря «Все буде добре. Я попіклуюсь про твоє волосся відразу після карантину. Будемо рятувати світ красою».

Головна порада – не «завмерти» під час карантину. Багато процесів зупиняється, важливо не зупинити комунікацію. Саме зараз найкращий час для того, щоб транслювати хороші новини і залишатися в контакті. Використовуйте ситуативний контекст. Сьогодні всі активно пишуть, що на фоні стресу багато їдять, інтернетом «крокують» фото «до» та «після» карантину. Якщо ви фітнес-тренер – сплануйте серію онлайн-тренувань. Зараз прекрасний час для фітнес-челенджів.

Усім потрібно призвичаюватись до нових реалій. Ми ніколи не думали, що можемо проводити креативні брейнштормінги з клієнтами онлайн. Виявляється, це можливо. Ми дуже швидко адаптуємося до нового. Єдине, що хочеться порадити, якщо ваше звичайне «бізнес-життя» передбачало багато особистих зустрічей – використовуйте частіше саме відеозвязок, не переводьте його в письмовий або аудіо. Це формує довіру і дозволяє підтримувати контакти.

Віра Проценко, консультантка CEO GOLOVABOUTIQUE

Ще вчора ми будували прогнози щодо роботи наших працівників онлайн, віддаленої роботи та гнучкого графіка. Хтось з роботодавців почав тестувати нові формати роботи і навіть отримав перші успішні результати. А вже в березні ми всі опинилися в рівних умовах, коли зміни неминучі, а єдина стабільність – це її відсутність. Спостерігаючи за своїми клієнтами та розмовляючи з ними, хочу поділитися важливими правилами в цій непростій «грі» на виживання.

Правило №1. Оцініть критично ситуацію і можливість вашої команди працювати віддалено. Переконайтеся, що всі ваші члени команди мають інструменти для роботи, підключені до необхідних CRM-систем, внутрішніх порталів, месенджерів і чітко розуміють, як відбуватиметься щоденна співпраця. Важливо створити інструкцію, за якою працюватимуть всі, щоб уникнути можливого хаосу. Ви можете прописати формат та кількість зустрічей, домовитись, які комунікації відбуваються в тих чи інших групах, визначити перелік дій для стандартних ситуацій та форс-мажорів.

Щодо виробничого та торгового персоналу, тут ситуація складніша, адже ви не можете відпустити людей додому чи зупинитись, маючи певні зобов’язання та плани. Тому потрібно бути готовим тривалий час забезпечувати команду усім необхідним: здійснювати трансфери на роботу та з неї, вимірювати щодня температуру, обробляти приміщення, стабільно забезпечувати масками та дезінфікуючими засобами. Також подумайте про консультації психолога та лікаря для персоналу. В умовах невизначеності вони допоможуть швидше ідентифікувати перші симптоми захворювання та надати правильну допомогу тій категорії людей, яка знаходиться в групі ризику, та усім бажаючим.

Правило №2. Обов’язково чесно поговоріть з командою, попередньо підготувавши три сценарії розвитку подій: позитивний, нейтральний та негативний – стосовно саме вашої компанії. Поділіться своїми думками та планами, проговоріть ризики, підтримайте та заручіться підтримкою людей.

Правило №3. Дайте завдання відділу комунікацій готувати позитивні новини. Деякі країни вже «одужують», інші розробляють вакцини, а ще з’явилось чимало безкоштовних цікавих онлайн-ресурсів, які відволікають від карантину і налаштовують на позитивний лад: екскурсії відомими бібліотеками, тренінги від затребуваних спікерів, концерти знаменитостей тощо. Це допоможе підтримувати бойовий дух і не впадати в паніку. Отже, зробіть все можливе, щоб гідно вийти з нинішньої ситуації:

  • створіть робочу антикризову групу, яка буде швидко реагувати на зміни і пропонувати відповідні рішення;
  • налаштуйте комунікацію з командою таким чином, щоб всі розуміли поточний стан справ і план дій. Це допоможе не розгубити людей, коли потрібно буде повернутись до роботи;
  • надайте підтримку тим, хто постраждав від вірусу. Це може бути як фінансова допомога, так і закупівля продуктів, транспорт для перевезення тощо;
  • продовжуйте забезпечувати якість вашого товару чи послуги, таймінги проектів, продумайте заміну низки сервісів на віртуальні або надавайте пропозиції з дуже пролонгованою дією;
  • підтримуйте якісні комунікації з клієнтами і партнерами, надавайте їм допомогу, пропонуйте особливі умови, програми лояльності, робіть більше, ніж ви робили у своєму бізнесі зазвичай.

Будьте win-win як ніколи! Будь-яка криза має властивість закінчуватись, і ті, кого ви підтримали, пізніше допоможуть і вам!