Оперативні зміни у фінансовому плануванні #3 | Raiffeisen Bank Aval Оперативні зміни у фінансовому плануванні #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Оперативні зміни у фінансовому плануванні #13 | Raiffeisen Bank Aval Оперативні зміни у фінансовому плануванні #14 | Raiffeisen Bank Aval Оперативні зміни у фінансовому плануванні #15 | Raiffeisen Bank Aval Оперативні зміни у фінансовому плануванні #16 | Raiffeisen Bank Aval Оперативні зміни у фінансовому плануванні #17 | Raiffeisen Bank Aval Оперативні зміни у фінансовому плануванні #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
08 Квітня 2020

Оперативні зміни у фінансовому плануванні

В умовах карантину ледь не кожен власник малого та середнього бізнесу міркує, як зберегти бізнес та його ліквідність. Про те, як вижити в нових реаліях та спланувати фінансові витрати, розповів Андрій Жовтанецький, MBA –  викладач з фінансів та макроекономіки Львівської Бізнес Школи УКУ та фінансовий директор компанії FatSound.

Кожен підприємець схожий на пілота. Для ефективного управління бізнесом він, як пілот, має бачити перед собою усю «інструментальну панель» та розуміти, що сигналізують ті чи інші показники.

Управління ризиками

В малому та середньому бізнесі мало підприємств, котрі накопичили запаси коштів і мали план реакції на фінансову кризу. Тому сьогодні більшість має оперативно реагувати на ситуацію і продумувати план дій. Більше того, кожен підприємець має розуміти структуру ризиків та як ними управляти.

Щодо фінансів, рекомендую оцінювати їх через призму наступних ризиків:

  • Макро-ризики: макроекономічні та геополітичні. Вони є найменш контрольованими і можуть мати найбільші наслідки для бізнесу.
  • Кредитні – ризики, пов’язані з контрагентами компанії. Потрібно розуміти, чи зможуть клієнти швидко погашати дебіторську заборгованість, а постачальники робити вчасні поставки, та чи можна з ними домовитися про відтермінування оплати.
  • Операційні ризики включають все, що пов’язано з людьми, процесами та технологіями. Вони є найбільш контрольованими.

Щоб мати більший контроль над ситуацією, варто скласти план, який охоплюватиме наступні питання:

  • Побудова нової стратегії та парадигми існування компанії.
  • Аналіз робочого капіталу.
  • Аналіз структури витрат компанії;
  • Аналіз основних засобів.
  • Аналіз джерел фінансування компанії.

Побудова нової стратегії 

В цьому напрямку я бачу три сценарії. Проаналізуйте, який з них найбільш прийнятний для вас.

  • Залишатися в індустрії та робити те, що робили.
  • Залишатися в індустрії, але кардинально реформувати діяльність. Наприклад, переорієнтувати магазин чи заклад харчування на онлайн-проект зі службою доставки.
  • Йти взагалі в інший бізнес, де зараз є можливості й обертаються гроші.

 

Аналіз робочого капіталу 

Робочий капітал – це різниця між оборотними активами та поточними зобов`язаннями. Це надзвичайно важливий показник, оскільки відображає поточну позицію компанії щодо платоспроможності.

Оборотні активи – це готівка та еквівалент готівки (гроші на рахунках в банках та ринкові грошові інструменти, якими ви володієте), дебіторська заборгованість, складські запаси (сировина і матеріали, продукти виробництва, товари), а також витрати майбутніх періодів.

Поточні зобов`язання – це зобов`язання, які ми несемо перед державою, постачальниками, кредиторами, працівниками. Тобто всі зобов’язання, які потрібно погасити протягом року.

У здорової компанії коефіцієнт робочого капіталу (оборотні активи/поточні зобов’язання) має коливатися від 1,2 до 2. Усе, що вище 2, – це надлишковий робочий капітал, який призведе до стагнації компанії. В умовах сьогодення бізнес-процеси потрібно перебудувати таким чином, щоб цей показник був на рівні 1,5, максимум 1,7-1,8.

В умовах, коли падають продажі та бракує робочого капіталу, є три джерела його фінансування:

  • Максимально «витиснути» все з робочого капіталу: зменшувати свою дебіторську заборгованість і максимально розтягнути кредиторську.
  • Продати основні засоби, щоб профінансувати оборотний капітал.
  • Запустити додаткове фінансування: взяти кредити, залучити інвестора.

Слід відстежувати дебіторську заборгованість. Для цього рекомендую класифікувати усіх дебіторів за кредитними ризиками на категорії А, В, С. Де С – найменш платоспроможні, що мають найменший коефіцієнт оборотності дебіторської заборгованості (чисті продажі по клієнту/середньорічну дебіторську заборгованість по клієнту), А – ті, що найшвидше розраховуються і з ким ніколи немає проблем. Знаючи це, ви можете розрахувати кількість днів циклу (365 днів/оборотність дебіторської заборгованості по клієнту) – час з моменту виникнення заборгованості до моменту надходження коштів на ваш банківський рахунок. Майте на увазі, що в періоди кризи кількість дебіторів категорії С може збільшитися, відповідно погіршиться коефіцієнт дебіторської заборгованості. Тому раджу проаналізувати, чи не призведе це до подальших касових розривів та втрати ліквідності.

Порахуйте тривалість операційного циклу – час від закупівлі сировини до перетворення її в дебіторську заборгованість. Для цього потрібно проаналізувати ваші складські запаси. Кожен бізнес має свій тип складських запасів. До прикладу, якщо ви надаєте ІТ-послуги, то складськими запасами будуть ваші проекти. В кризу операційний цикл найімовірніше буде розтягуватися. Подумайте, за рахунок чого можна його скоротити. Можливо, зменшити термін перебування продукції на складі тощо. Також потрібно розуміти, як валютний курс впливатиме на ваші складські запаси та чи потрібно завчасно поповнити певні позиції номенклатури.

Знайдіть спосіб, як скоротити витрати наперед. Це можна зробити як за рахунок відтермінування авансів, так і домовившись із постачальниками про відтермінування чи розтягування в часі виконання зобов`язань. Проаналізуйте, чи можете скоротити зобов`язання перед державною. Слідкуйте за новинами – уряд чи місцева влада можуть ухвалити програми підтримки, корисні для вас.

Ключовим в управлінні робочим капіталом є постійний діалог з вашими контрагентами. Особливо важливим є діалог з вашим банком, оскільки саме через комерційні банки держава здійснюватиме підтримку бізнесу.

Не менш важливим є спілкування із вашою командою. В час, коли вартість фізичних і фінансових активів різко зменшуватиметься, основним вашим активом може стати команда. Тому зробіть аналіз: визначте ключових гравців, котрих будь-що потрібно втримати на борту, розгляньте можливість переведення працівників на оплату від виробітку/бонусу, але й будьте готові до того, що доведеться звільняти людей.

Працюйте з постачальниками: аналізуйте їхню надійність, можливо, настав час когось замінити. Працюйте з тими, хто оперативно реагує на ваші запити. І пам`ятайте, що в момент нестачі ліквідності постачальники зможуть стати вашим кредитором.

Ну і, звичайно, важливим є постійна якісна комунікація з вашими клієнтами, адже саме вони «годують» ваш бізнес.

Аналіз структури витрат компанії

Якщо ви ще не скоротили витрати, то, ймовірніше за все, вам таки доведеться це зробити. Та насамперед зробіть аналіз витрат, щоб визначити кількість одиниць товару чи обсяг послуг, які потрібно реалізувати, аби окупити всі витрати. Для цього потрібно проаналізувати, які товари/групи товарів мають найбільшу маржу покриття (продажі – змінні витрати) та найбільший коефіцієнт маржі покриття (маржа покриття/продажі). Приміром, ваші продажі 100 тис., змінні витрати – 40 тис. грн, ваша маржа покриття в такому разі становитиме 60 тис. грн, а коефіцієнт маржі покриття 60%. Також порахуйте дохід, який дозволить вийти в нуль. Це буде вашою точкою беззбитковості (фіксовані витрати/коефіцієнт маржі покриття). Проаналізуйте номенклатуру товарів, визначте найменш маржинальні товари та відмовтеся від них, щоб зменшити точку беззбитковості. Проаналізуйте свій запас міцності ((рівень продажів – точка беззбитковості)/рівень продажів). Чим вищим буде його відсоток, тим краща ваша ситуація.

Аналіз основних засобів

Якщо ваша компанія має великий перелік основних засобів (ОЗ), постійно відслідковуйте їх стан та діліть по групах. Пропоную класифікувати їх наступним чином:

  • ОЗ, що потрібно продати до настання рецесії.
  • ОЗ, що потрібно продати на початку рецесії, тому що їхня вартість сильно впаде, коли настане дно циклу.
  • ОЗ, що можна продати на дні, їхня вартість знизиться несильно.
  • ОЗ, що є стратегічними, продавати їх не варто.

Важливим показником є зношеність основних фондів. В момент, коли робочий капітал падає, ОЗ можуть бути джерелом додаткової ліквідності.

Аналіз джерел фінансування компанії

Активи компанії складаються із зобов’язань та власного капіталу. Відповідно, фінансування в компанію можна залучати через зобов`язання або через інвестиції в капітал. Хоча для бізнесу борги завжди є дешевшим видом фінансування, проте в період кризи вони можуть стати непідйомним вантажем для компанії. Тому не забувайте відслідковувати боргове навантаження компанії (співвідношення боргів до власного капіталу). Борги тягнуть за собою фінансові витрати, тому важливо слідкувати за коефіцієнтом покриття фінансових витрат (операційний прибуток/фінансові витрати). Намагайтеся, щоб співвідношення боргів до власного капіталу не перевищувало 1,5, а коефіцієнт покриття фінансових витрат був не менше 2. І пам`ятайте, будь-який крок потрібно робити обдумано, орієнтуючись на загальні цілі бізнесу.