Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #3 | Raiffeisen Bank Aval Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #13 | Raiffeisen Bank Aval Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #14 | Raiffeisen Bank Aval Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #15 | Raiffeisen Bank Aval Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #16 | Raiffeisen Bank Aval Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #17 | Raiffeisen Bank Aval Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
01 Серпня 2019

Новий енергоринок: чого бізнесу чекати з літа

З 11 липня 2019 року енергетична галузь вступить в перехідний етап створення конкурентного енергоринку в країні, який повинен завершитися до 11 липня 2020-го. Йдеться про скасування нинішньої державної монополії на гуртову торгівлю електроенергією в особі ДП «Енергоринок» з переходом до прямого продажу електроенергії від виробників до постачальників і споживачів і появи конкурентних сегментів ринку.

Відповідно до закону новий енергоринок функціонуватиме на п'яти майданчиках: це будуть ринки двосторонніх договорів, «на добу вперед», добовий ринок, балансуючий і ринок допоміжних послуг. Неважко помітити, що градація ринків визначається періодами поставок електроенергії залежно від попиту і пропозиції на базову, маневрену або резервну потужності. Чого ж слід очікувати бізнесу від впровадження нової моделі?

Зростання цін

Основною метою ліберальної моделі енергоринку є впровадження максимально можливої конкуренції на гуртовому та роздрібному ринках з метою запуску механізмів балансування ціни. Однак, як свідчить загальносвітовий і європейський досвід, на перших етапах після запуску конкурентних енергоринків спостерігається підвищення цін на електрику.

Виною тому не так ліберальна модель, як відсутність адекватної ціни електрики в попередніх моделях ручного регулювання. Таким чином, кіловат-година після реформи набуває своєї реальної ринкової ціни. Однак надалі, коли механізми відбалансуються і стане зрозуміло, у кого купують більше, а у кого – менше, спостерігається зниження енерготарифів до 30%.

За приблизними експертними оцінками, збільшення ціни електроенергії для вітчизняних промислових споживачів внаслідок впровадження конкурентної моделі може скласти близько 25-30%. Відбудеться це переважно за рахунок зростання ціни на електроенергію НАЕК «Енергоатом» і «Укргідроенерго».

Підвищення цін по-різному торкнеться різних груп споживачів. Так, для великих підприємств ціна, найімовірніше, не виросте. Це пов'язано з тим, що вони споживають електрику у великих обсягах. Для малого та середнього бізнесу зростання рахунку за світло може скласти до 10% щомісячно. Найбільше ж відчує на собі стрибок ціни населення.

Вибір вигідного постачальника

Якщо раніше можна було підключитись до мережі тільки за територіальною ознакою, то тепер можна буде обрати для себе кращий сервіс і вартість. Підприємства отримають можливість укладати прямі контракти на купівлю електрики у виробників за фіксованою ціною на довгостроковий період.

Завдяки реформі малий та середній бізнес отримують можливість знижувати витрати на електроенергію за рахунок вибору більш гнучкого графіка споживання з пропозицій конкуруючих постачальників. Підприємство має право вільної зміни постачальника в разі незадоволення якістю його послуг. Також в Україні планується впровадити на державному рівні інститут Енергетичного омбудсмена, покликаного захищати якраз інтереси дрібного і середнього споживача.

Втім, експерти кажуть – підприємці МСБ, зазвичай, будуть обслуговуватися існуючими постачальниками (які на момент отримання ліцензії були частиною вертикально інтегрованих компаній), яким доручено виконувати так зване «зобов'язання щодо універсальних послуг» до середини 2020 року. Проте, оскільки максимальна ціна, яку універсальний постачальник може стягувати зі споживачів, встановлюється адміністративно на основі тарифу, затвердженого НКРЕКП, очікується масовий перехід від універсальних постачальників до дрібнішого і локальнішого бізнесу, що створить здорову конкуренцію.

Можливість вільної торгівлі електроенергією

Реформа має на меті появу на ринку поставок електрики нових гравців. За даними НКРЕКП, на кінець минулого року в реєстрах операторів систем розподілу зареєстровано 683 постачальники (226 компаній). З липня 2019-го до них можуть бути приєднані компанії-трейдери. Для цього їм потрібно буде отримати від регулятора відповідну ліцензію, про що йдеться в законі про ринок електроенергії. Тож на ринку будуть незалежні постачальники, їхні тарифи держава регулювати буде. Це дає малому і середньому бізнесу ще одну модель роботи в нових умовах – виробництво електроенергії малими установками (наприклад, вітряками чи сонячними станціями) та безперешкодну торгівлю нею. Особливого сенсу така модель набуває в регіонах, де часто є проблеми із безперебійним постачанням електроенергії та обслуговуванням мереж.