Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #3 | Raiffeisen Bank Aval Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #13 | Raiffeisen Bank Aval Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #14 | Raiffeisen Bank Aval Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #15 | Raiffeisen Bank Aval Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #16 | Raiffeisen Bank Aval Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #17 | Raiffeisen Bank Aval Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
23 Квітня 2024

Нещасний випадок на виробництві: дії роботодавця

Іноді з робітниками суб’єкта господарювання трапляються нещасні випадки. Особливо зараз, через обстріли чи інші злочинні дії агресора. Розкажемо, що має вчинити роботодавець в такій ситуації.

 

Одним із основних документів, яким зобов’язаний керуватися роботодавець, незалежно від того, чи є він директором юрособи, чи підприємцем – це Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затверджений постановою КМУ від 17.04.2019 р. № 337. В січні 2023 року до цього Порядку внесенізміни, спрямовані на врегулювання та удосконалення процедури розслідування нещасних випадків на період дії в Україні режиму воєнного (надзвичайного) стану.

Внесені зміни передбачають спрощений механізм розслідування нещасних випадків на виробництві, що дасть можливість швидко проводити розслідування та створить відповідні умови для своєчасного та належного соціального захисту потерпілих.

Отже, про все детальніше. Якщо на робочому місті працівника стався нещасний випадок, потерпілий (у разі можливості) або свідок має негайно повідомити про нещасний випадок безпосередньому керівникові. Роботодавець або уповноважена особа з охорони праці повинна терміново організувати надання першої домедичної допомоги потерпілому та забезпечити у разі потреби його направлення до закладу охорони здоров’я.

В подальшому буде організовано розслідування причини настання нещасного випадку, тому необхідно зберегти до прибуття комісії з розслідування (спеціального розслідування) нещасного випадку, отруєння обстановку на робочому місці, машини, механізми, обладнання, устаткування у такому стані, в якому вони були на момент нещасного випадку. Звісно, якщо це не загрожує життю та здоров’ю інших працівників і не призведе до більш тяжких наслідків або порушення виробничих процесів. Якщо ж загрожує – потрібно детально зафіксувати всі нюанси на фото- й відеозйомку, забезпечити наявність матеріалів для розслідування.

Далі обов’язково проводиться розслідування причини нещасного випадку, під час якого встановлюється, чи пов’язаний він з виробництвом, хто винен в настанні нещасного випадку тощо. Такі розслідування бувають звичайні, якщо постраждала одна людина, і спеціальні. Комісію для спеціального розслідування утворює Держпраці та/або її територіальні органи. Звичайне розслідування проводиться протягом п’яти робочих днів із дня утворення комісії, а спеціальне – протягом 15 робочих днів. Спеціальному розслідуванню підлягають:

нещасні випадки із смертельними наслідками;

групові нещасні випадки;

випадки смерті працівників під час виконання ними трудових (посадових) обов’язків;

гострі професійні захворювання (отруєння), що призвели до тяжких чи смертельних наслідків;

нещасні випадки, факт настання яких встановлено у судовому порядку, а підприємство (установа, організація), на якому вони сталися, ліквідовано без правонаступника;

нещасні випадки, що спричинили тяжкі наслідки, у тому числі з можливою інвалідністю потерпілого;

випадки зникнення працівника під час виконання трудових (посадових) обов’язків;

нещасні випадки з особами, які працюють на умовах цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, фізичними особами – підприємцями, особами, які провадять незалежну професійну діяльність, членами фермерського господарства;

нещасні випадки, що сталися з особами, фактично допущеними до роботи без оформлення трудового договору (контракту).

Роботодавець, одержавши повідомлення про нещасний випадок, зобов’язаний:

  • Протягом доби повідомити про нещасний випадок телефоном та не пізніше наступного робочого дня надати на паперовому носії повідомлення за встановленою формою у:
  • ПФУ за місцезнаходженням установи, в якій стався нещасний випадок;
  • територіальний орган Держпраці;
  • у разі наявності профспілки – керівникові первинної організації профспілки незалежно від членства потерпілого в профспілці, а в разі відсутності – уповноваженій особі з питань охорони праці.

Якщо нещасний випадок стався на території підприємства, на якому потерпілий не працює (наприклад, направлений на виконання якихось ремонтних робіт, доставки товару, продукції тощо), обов’язково необхідно додатково повідомити керівника цього підприємства.

Якщо потерпілий травмувався в наслідок пожежі, крім вище зазначених установ, необхідно про нещасний випадок проінформувати орган державного пожежного нагляду за місцезнаходженням установи.

2. Зробити запит до лікувального закладу про характер і тяжкість ушкодження потерпілого.

3. Протягом доби за наказом утворити комісію з розслідування нещасного випадку у складі не менш як трьох осіб та організувати проведення розслідування, якщо це звичайне розслідування.

Зазначимо, що у зв’язку з неможливістю працювати в звичайних умовах Порядком № 337 передбачено, що засідання комісії вважається чинним, якщо на ньому присутні більшість її членів. При цьому участь голови комісії у засіданні є обов’язковою. Прийняття рішень, складення та підписання документів за результатами засідання здійснюється присутніми на її засіданні членами комісії. Інформування членів комісії щодо часу та місця проведення її засідань покладається на голову комісії та здійснюється з використанням усіх наявних засобів зв’язку, в тому числі електронною поштою.

Також передбачена можливість дистанційного засідання комісії з використанням будь-яких засобів зв’язку та підписання протоколів, шляхом накладення електронного цифрового підпису.

Розслідування нещасних випадків під час воєнних дій

Що стосується розслідування нещасних випадків у період дії правого режиму воєнного стану, воно проводиться за спрощеною процедурою, якщо нещасний випадок стався унаслідок воєнних (бойових) дій.

Порядком передбачено, що нещасні випадки, що сталися з працівниками унаслідок бомбардувань, ракетних та артилерійських обстрілів, мінувань територій та приміщень, захоплення в полон, здійснення терористичних актів, що супроводжуються загибеллю людей чи руйнуванням об’єктів життєзабезпечення тощо, підлягають спеціальному розслідуванню незалежно від ступеня тяжкості травм.

Розслідування таких нещасних випадків проводиться за місцем їх настання. Проведення досліджень для визначення наявності в організмі потерпілого алкоголю, наркотичних засобів і ступеня його сп’яніння в таких випадках не здійснюється.

Навіть у разі нещасного випадку, що стався унаслідок воєнних (бойових) дій, роботодавець повинен проінформувати поро це не тільки територіальні органи та ПФУ, а й військову адміністрацію (військово-цивільну адміністрацію, місцеву держадміністрацію чи орган місцевого самоврядування). Термін направлення повідомлення – протягом однієї доби письмово або електронною поштою.

Своєю чергою, територіальний орган Держпраці повинен утворити комісію із спеціального розслідування протягом одного робочого дня із дня отримання повідомлення. До складу цієї комісії входять:

-       посадова особа територіального органу Держпраці (голова комісії);

-       представник територіального органу ПФУ;

-       представник військової адміністрації (військово-цивільної адміністрації, місцевої держадміністрації чи органу місцевого самоврядування).

Ця спеціальна комісія, зокрема, зобов’язана:

1) провести в будь-якому придатному приміщенні або з використанням конференц-зв’язку (дистанційно) засідання, на якому розглянути інформацію про нещасний випадок;

2) обстежити місце, в якому стався нещасний випадок (за можливості), та скласти відповідний протокол. У разі, коли комісія не має доступу на територію підприємства (установи, організації) у зв’язку з веденням бойових дій, такий протокол складається на підставі акта, складеного роботодавцем у довільній формі;

3) одержати за можливості, зокрема, з використанням доступних засобів зв’язку, пояснення та зафіксувати їх письмово;

4) розглянути наявні документи та матеріали та у разі потреби надіслати відповідні запити в письмовій або електронній формі щодо отримання необхідної інформації та документів, які стосуються потерпілого та обставин нещасного випадку;

5) залучити військових експертів або представників інших вузькопрофільних спеціалізованих організацій для підготовки висновків щодо причин та обставин настання нещасного випадку (за необхідності);

6) визначити вид події, що призвела до нещасного випадку, причини нещасного випадку та з’ясувати обставини настання нещасного випадку;

7) визначити, пов’язаний чи не пов’язаний нещасний випадок з виробництвом;

8) скласти акти за формою Н-1 (форма акта в додатку 11до Порядку № 337);

9) надати протягом п’яти робочих днів після підписання актів за формою Н-1 матеріали розслідування та примірники таких актів керівнику Держпраці або її територіального органу, що утворив спеціальну комісію, для їх розгляду та затвердження. Зазначені акти та матеріали розслідування можуть бути надіслані з використанням усіх наявних засобів зв’язку, в тому числі електронною поштою.

Фінансування витрат на лікування потерпілих від нещасних випадків на виробництві будь якого характеру здійснює ПФУ за наявності всіх необхідних документів.

Наталя Щербак, консультант