Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #3 | Raiffeisen Bank Aval Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #13 | Raiffeisen Bank Aval Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #14 | Raiffeisen Bank Aval Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #15 | Raiffeisen Bank Aval Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #16 | Raiffeisen Bank Aval Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #17 | Raiffeisen Bank Aval Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
21 Липня 2020

Найактуальніші тренди міжнародної торгівлі

У період глобального карантину основних змін зазнала логістика. Це вдарило по міжнародній торгівлі. Ізоляція стала зміною формату навіть для бізнес-івентів світового рівня. Карантини завершуються, але зміни - ні. Євгенія Литвинова, Президент Клубу експортерів України, розповіла на вебінарі для підприємців, учасників ділової соцмережі «Мережа» про нові тренди та антикризові рішення.

Перший тренд: вантажні залізничні перевезення

Авіаперевезення дуже сильно скоротилися, на доступних рейсах вартість перевезень стала вкрай високою і необґрунтованою для більшості товарів. До карантину вона становила $1,7 за 1 кг, потім блискавично зросла до $14,5 за кілограм. Коментарі, як то кажуть, зайві. Перевезення морем здійснювалися, але з обмеженнями, зривами термінів. При цьому в експортних контрактах (особливо з компаніями з «ризикових» країн) прописуються значні санкції за зриви поставок. На цьому тлі виходом і антикризовим рішенням стала залізниця. Зростання міжнародних залізничних перевезень склало понад 15%. Першою країною, яка почала екстрено розвивати цей тип перевезень, зі зрозумілих причин був Китай.

Раніше, з 2011 по 2019 рік, всі маршрути обходили Україну і до нас не заїжджав жоден поїзд, який йшов з Китаю в ЄС. З початку року, на щастя, ситуація змінилася, десяток контейнерних поїздів у Європу пройшов транзитом. Перший поїзд із Китаю безпосередньо до Києва прибув у середині минулого місяця. Його маршрут проходив через Росію, що важливо для формування вартості послуги і термінів. В результаті терміни і вартість перевезення виявилися дуже комфортними, що дозволяє говорити про новий шляху експорту та імпорту. Залізниця - це найперспективніший, швидкий і оптимальний за ціною варіант поставки.

Експортери повинні дбати про те, щоб, незважаючи на пандемію, карантини та інші форс-мажори, у них були альтернативні канали постачання продукції замовнику. Більш того - щоб вартість поставки для нього була незмінною, якщо підприємець зацікавлений зберегти довгострокові або перспективні контракти і репутацію.

Другий тренд: транскордонна торгівля (ТКТ)

Транскордонна торгівля - один з напрямків електронної комерції, при якому продавець і покупець знаходяться в різних країнах і здійснюють угоду без перетину кордону. ТКТ стала світовим трендом, який теж прийшов з Китаю, «законодавцем моди» стала Alibaba Group. У КНР у 2019 році було прийнято закон про транскордонну торгівлю. Аналогічний закон прийнято в Бельгії, яка стала партнером Китаю і торговим хабом для всієї Європи. У місті Льєж створено логістичний центр з великою площею безмитних складів. Товари доставляються контейнерними поїздами і авіа. З хаба залізницею і автоперевезеннями вантажі направляються в країни ЄС.

Транскордонна торгівля ведеться через онлайн-майданчики, сайти. Їх підключають до податкової, до митниці в країні призначення. Замовлені товари підприємці поставляють з безмитних складів, там же вони можуть зберігати їх тривалий час не розмитнюючи. Це ті ж Aliexpress, iHerb, Amazon і т.д. Продукцію можуть купити як юридичні особи оптом, так і фізичні. Детальніше про можливості ТКТ ознайомтеся за посиланням.

Наприклад, ви відправляєте в Китай вино вартістю $6 за пляшку. Товар іде як експорт. Щоб розмитнити його за звичайною системою, ви повинні будете заплатити 43,13% від вартості зверху: це податки, акцизи, підакцизи. З урахуванням вартості доставки (за «старими» авіацінами) собівартість вашої продукції досягне 11,5 долара. Додавши маржу, ми отримаємо товар з ціною на рівні відомих світових постачальників. Як ви думаєте, чиє вино купить споживач за однакову ціну? При ТКТ вартість пляшки буде $8. Ми отримаємо мито 0%, ПДВ і акциз зі знижкою 70%. Такі пільги використовують в різних країнах світу.

Особливо актуальні можливості ТКТ якраз в періоди карантину, в кризи... Коли у людей падають доходи, вони починають економити спершу на собі, потім на тваринах і в останню чергу - на дітях. Тому для ТКТ актуальні ті категорії товарів, які спрямовані на ці аудиторії, а також техніка, товари для дому тощо. Великі товари, наприклад, меблі, двері, велику техніку при такому режимі продавати неактуально, це краще робити за звичайною схемою, оскільки держави встановлюють ліміти на суму, на яку їх громадяни можуть придбавати безмитні товари з-за кордону. В Україні це близько 300 євро. Ліміт по Китаю - 26 тис. юанів на рік на фізособу.

Схема ТКТ прекрасно працює в Китаї, ЄС, Малайзії, Таїланді, Ефіопії, Руанді. Приєднуються нові країни. Наявність безмитних складів у країні, куди ви експортуєте свій товар - це хороша можливість налагодити додаткові канали продажів. Безмитними складами в різних країнах можна користуватися для зберігання нерозмитненого вантажу, підстраховуючи себе в періоди криз, епідемій.

Третій тренд: 90% всіх закупівель світу під час пандемії перейшли в онлайн

Під час пандемії стерлася грань між онлайном і офлайном, в тому числі і для міжнародної торгівлі. Ті, хто зміг швидко оцифрувати свій бізнес, залишилися на плаву. Зараз супермаркети дивляться, наскільки активно продаються ті чи інші продукти через онлайн-майданчики (свої і чужі), вишукують топові позиції, безкоштовно розміщують товари, які користуються попитом, у себе на полицях. Самі знаходять виробників, викуповують товар... Це нетрадиційна схема, раніше навпаки - окремі товари з полиць (зайти на які - вкрай дорога опція для виробника) перекочовували в онлайн-додатки супермаркетів.

Четвертий тренд: виставки переходять в онлайн

127-ма експортно-імпортна виставка, яка зазвичай проходить в Китаї, в червні пройшла онлайн. На ній були представлені віртуальні стенди, які онлайн демонстрували продукцію і послуги постачальників. Були реалізовані сервіси комфортного спілкування з відвідувачами і потенційними партнерами. Виставка працювала 24 години на добу, оскільки були представлені компанії та відвідувачі з різних країн, з різних часових поясів.

Це - прецедент, що демонструє, як змінюється стандартний процес підготовки до виставки. Замість стендів, хостес та промоутерів готуйтеся збирати команду програмістів, дизайнерів, фотографів і робити цікавий віртуальний продукт.

Тим більше що ризики повторних карантинів, локальних спалахів і відповідних урядових заходів в найближчі роки абсолютно реальні. Як мінімум, це дуже цікаво і зручно. Вартість створення реального стенда, друк роздаткових матеріалів, іноземні відрядження - це дуже чималі бюджети і обмежуючий фактор для невеликих компаній. Так що варто готуватися до цієї реальності і мати команду, а бажано - готовий віртуальний стенд і роздаткові матеріали в онлайн-форматі.

П'ятий тренд: експорт/імпорт через онлайн-майданчики

Це потрібно реалізовувати вже зараз. Існує низка міжнародних спеціалізованих майданчиків з різних видів товарів (в першу чергу - споживчих), обладнання, матеріалів тощо. Але, на жаль, Україна належить до категорії країн з рівнем ризику №1, і тому для нас закриті можливості по деяких напрямках (в першу чергу, обладнання). Але якщо мати партнерів у «не ризикових» країнах, можна дуже вигідно їх використовувати. На цих майданчиках можна не тільки закуповуватися, а й дуже вигідно продавати іноземним покупцям, не беручи участі навіть у виставках. Це готові канали збуту.

Шостий тренд: TikTok - несподіваний канал збуту

TikTok - глобальна соціальна мережа, створена в Китаї, де можна знімати і ділитися короткими мобільними відео. А ще просувати свій бренд. Ресурс конкурує з Facebook, Instagram та іншими мережами за молоду аудиторію. Налічує близько мільярда користувачів. З його допомогою можна продавати різні товари як через персональні акаунти, так і через сторінки брендів. В першу чергу ресурс цікавий для охоплення китайської аудиторії.

10 антикризових порад від Євгенії Литвинової

1. Створіть карту ризиків для свого бізнесу і складіть матрицю відповідальності.

2. Проаналізуйте всі ланцюжки поставок до рівня партнерів партнерів. Диверсифікуйте логістичні ризики.

3. Продумайте запасні схеми поставок, знайдіть дублюючих партнерів по всіх ланках.

4. Знайдіть альтернативний канал збуту в країні присутності. Замовники можуть відмовитися або припинити свою діяльність, а товар - поставлений в країну.

5. Беріть участь у транскордонній торгівлі, митні склади - це унікальна можливість.

6. Створіть альтернативні продукти, актуальні в період пандемій і криз.

7. Шукайте партнерів онлайн через різні системи і додатки. Активно в цьому допомагають посольства України в країнах, що цікавлять.

8. Беріть участь у онлайн-виставках, освоюйте цей формат.

9. Зробіть фокус на онлайн-рекламу і онлайн-продажі.

10. Підготуйте схему зміни і коректив діяльності в ситуації відновлення пандемії.