Ліцензії під час війни #3 | Raiffeisen Bank Aval Ліцензії під час війни #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Ліцензії під час війни #13 | Raiffeisen Bank Aval Ліцензії під час війни #14 | Raiffeisen Bank Aval Ліцензії під час війни #15 | Raiffeisen Bank Aval Ліцензії під час війни #16 | Raiffeisen Bank Aval Ліцензії під час війни #17 | Raiffeisen Bank Aval Ліцензії під час війни #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
24 Квітня 2023

Ліцензії під час війни

За рік війни підприємці отримали певну кількість «полегшень» ведення бізнесу: менше перевірок, штрафів, десь нижче податки... Однак все потроху повертається, і один з моментів, на які все більше звертається увага – це наявність потрібних ліцензій на діяльність. Тож поговоримо про те, хто наразі не має права працювати без ліцензії, як її отримати та чим загрожує ігнорування закону.

Кому ліцензію?

Перелік видів діяльності, що підлягають ліцензуванню, невпинно скорочується. Усе завдяки процесам дерегуляції, що нині відбуваються. Натепер ліцензійними залишаються понад 30 видів діяльності. Зокрема:

  • виробництво лікарських засобів, оптова та роздрібна торгівля лікарськими засобами, імпорт лікарських засобів;
  • медична практика;
  • туроператорська діяльність;
  • перевезення пасажирів, небезпечних вантажів внутрішнім водним, морським, автомобільним, залізничним та повітряним транспортом, міжнародні перевезення пасажирів та вантажів автомобільним транспортом;
  • будівництво об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, за переліком видів робіт, що визначається Урядом.

Зауважимо, у період воєнного стану бізнес може набувати право на провадження господарської діяльності на підставі безоплатного подання до органів ліцензування декларації про провадження господарської діяльності. У цьому разі отримувати ліцензію не потрібно. Така індульгенція дарована бізнесу постановою Уряду від 18.03.2022 р. № 314 «Деякі питання забезпечення провадження господарської діяльності в умовах воєнного стану». Проте кількість видів ліцензійної діяльності, на які поширюється таке право, станом на квітень 2023 р. майже зійшла нанівець.

Хто їх видає 

Право давати зелене світло здобувачу ліцензії для провадження певного виду ліцензійної діяльності належить різним органам ліцензування. Наприклад, для медичної практики – МОЗ, для виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів – Держлікслужба, міжнародних перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом – Укртрансбезпека, для будівництва об’єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками – Державна інспекція архітектури та містобудування. Не заблукати серед органів ліцензування та звернутися до правильного адресата допоможе постанова Кабінету Міністрів України від 05.08.2015 р. № 609А, адже вона містить перелік органів ліцензування та види госпдіяльності, який ліцензує конкретний орган.

Що необхідно для отримання

Здобувач ліцензії повинен подати органу ліцензування такий узагальнений перелік документів:

  • заяву про отримання ліцензії;
  • документи відповідно до ліцензійних умов;
  • копію паспорта керівника здобувача ліцензії (або його уповноваженого представника) з відміткою контролюючого органу про повідомлення про відмову через свої релігійні переконання від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків – якщо фізособа – підприємець через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомила про це відповідний контролюючий орган;
  • опис документів, що подаються для отримання ліцензії, у двох екземплярах,  якщо документи подають у паперовій формі.

Конкретний перелік підтвердних документів, що додають до заяви про отримання ліцензії, встановлено ліцензійними умовами для визначеного виду діяльності і є виключним.

Якщо документи подаватиме представник здобувача ліцензії, він повинен пред’явити оригінал документа (засвідчену копію), що засвідчує його повноваження. А якщо документи подають нарочно, здобувач ліцензії пред’являє документ, що посвідчує його особу.

Строк прийняття рішення 

Розгляд заяви про отримання ліцензії та прийняття рішення про видачу ліцензії складається з таких етапів:

  1. встановлення наявності або відсутності підстав для залишення заяви без розгляду. На це відведено п’ять робочих днів з дня одержання заяви про отримання ліцензії. При цьому Закон про ліцензування містить чіткий перелік підстав для залишення заяви про отримання ліцензії без розгляду;
  2. встановлення відсутності або наявності підстав для відмови у видачі ліцензії. Для цього аналізують підтвердні документи та отримують інформацію з державних інформаційних ресурсів.

Орган ліцензування повинен прийняти рішення про видачу ліцензії або про відмову в її видачі протягом десяти робочих днів з дня одержання заяви про отримання ліцензії. Рішення набирає чинності та оприлюднюється на офіційному веб-сайті органу ліцензування, а інформацію про таке рішення вносять до ліцензійного реєстру наступного робочого дня після його прийняття.

Саме з дня внесення відомостей до ліцензійного реєстру щодо рішення органу ліцензування про видачу йому ліцензії госпсуб’єкт набуває право здійснювати ліцензійні види господарської діяльності.

Зауважимо, принцип мовчазної згоди не поширюється на сферу ліцензування, хоча існує у дозвільній системі у сфері господарювання. Нагадаємо його суть – госпсуб’єкт набуває право на провадження певних дій щодо здійснення видів госпдіяльності без отримання відповідного документа дозвільного характеру за умови, якщо він у встановленому порядку подав заяву та документи у повному обсязі, але у встановлений законом строк документ дозвільного характеру або рішення про відмову у його видачі не видали або не направили.

Однак заміною принципу мовчазної згоди та стимулом для посадовців органу ліцензування дотримуватися зазначених строків слугує загроза притягнення їх до адміністративної відповідальності. А саме від 850 до 1360 грн адмінштрафу за ст. 166-12 КпАП. За повторне протягом року вчинення такого порушення, за яке особу вже було піддано адмінстягненню, доведеться сплатити від 1360 до 1700 грн штрафу.

Скільки платити 

Розмір плати за видачу ліцензії становить один прожитковий мінімум для працездатних осіб, що діє на день прийняття рішення про видачу ліцензії, якщо інший розмір плати не встановлений законом. Нагадаємо, у 2023 році це 2684,00 грн.

Якщо ж ліцензію видає місцевий орган виконавчої влади, плата за ліцензію становить 10% від розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що діє на день прийняття рішення про видачу ліцензії. Тобто у 2023 році – 268,40 грн.

За переоформлення ліцензії та за звуження провадження виду госпдіяльності, що підлягає ліцензуванню, платити не потрібно.

Наголосимо, платити за видачу ліцензії потрібно після отримання ліцензії. А саме, протягом десяти робочих днів з дня внесення запису щодо рішення про видачу ліцензії до ліцензійного реєстру.

Форма ліцензії

Ліцензію оформлюють в електронному вигляді. Тобто здійснюють запис про рішення органу ліцензування щодо видачі ліцензії госпсуб’єкту в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань та обов’язково оприлюднюють на порталі електронних сервісів. Рішення про видачу ліцензії відображають у виписці з ЄДР, яку безоплатно видають ліцензіату.

Строк дії ліцензії

Ліцензію видають на необмежений строк. Однак ліцензіат матиме підстави для спілкування з органом ліцензування, якщо змінилися дані, зазначені у заяві, документах та відомостях, що додавали до заяви про отримання ліцензії. Таке повідомлення потрібно здійснити протягом строку, встановленого ліцензійними умовами. Якщо ж ліцензійні умови відсутні, то протягом одного місяця з дня, наступного за днем настання відповідних змін. За порушення строку повідомлення, традиційно, загрожує адмінштраф у розмірі від 4250 до 8500 грн за ч. 6 ст. 164 КпАП.

Іноді примус до взаємодії з органом ліцензування може бути в силу закону. Зокрема, у разі зміни переліку документів, що додають до заяви про отримання ліцензії: доповнення переліку новими документами або зміни форми відомостей, що додають до заяви про отримання ліцензії і складаються здобувачем ліцензії.

Відповідальність 

Провадження госпдіяльності без отримання ліцензії або у період зупинення дії ліцензії, якщо законом не передбачено умови провадження ліцензійної діяльності у період зупинення дії ліцензії, загрожує адмінштрафом у розмірі від 17 тис. до 34 тис. грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої (ч. 1 ст. 164 КпАП).

За повторне вчинення порушення особою, яку протягом року було піддано адмінстягненню за таке саме правопорушення, або якщо такі дії пов’язані з отриманням доходу у великих розмірах (1 млн 342 тис. грн і більше), удар по гаманцю буде потужнішим: від 34 тис. до 85 тис. грн з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення.

Тож двічі зважте, чи варто так ризикувати, адже сферу ліцензування суттєво лібералізовано.

Василь Луцик, юрист-консультант