Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #3 | Raiffeisen Bank Aval Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #13 | Raiffeisen Bank Aval Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #14 | Raiffeisen Bank Aval Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #15 | Raiffeisen Bank Aval Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #16 | Raiffeisen Bank Aval Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #17 | Raiffeisen Bank Aval Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
22 Травня 2020

Карантинонезалежні. Садівництво на підйомі

На відміну від багатьох інших, бізнеси, спрямовані на садівників, квітникарів, городників, підчас карантину піднялися на хвилі популярності. Пересидіти вимушену ізоляцію в селі чи на дачі захотіли всі мешканці міст, хто мав можливість. Відповідно, садово-городні товари увійшли до топ-5 категорій продукції, на яку спостерігається підвищений попит другий місяць поспіль.

Ця не перша криза в Україні доводить: окрім товарів харчування та першочергової необхідності, приємну стабільність попиту демонструють види бізнесу, що пов’язані з хобі та стилем життя. Серед них, звісно ж, виграли ті, хто заздалегідь налаштував онлайн-продаж. Одним з таких прикладів успіху став розплідник декоративних рослин «Зелений Едем» в Київський області. Його власниця Наталія Добровольска поділилася нюансами ведення цього бізнесу з колегами-підприємцями. Адже багато хто наразі замислився над новими напрямками роботи.

З ЧОГО РОЗПОЧАТИ

«Перше, про що слід пам’ятати, засновуючи такий бізнес, це те, що рослини – не цегла, їх треба любити і розуміти», – починає свою розповідь Наталія Добровольська. Відсутність знань з агротехніки може вмить звести нанівець всі спроби торгувати рослинами. Тому підприємцеві потрібно або самому отримати базові агронавички, або найняти людину з відповідним досвідом. Наступний крок потребує основних інвестицій – в підбір та оренду земельної ділянки, будівництво теплиці. Або ж в оренду вже готової теплиці з обігрівом. А також в облаштування шоуруму чи магазину, де буде продаватись товар, розробку і наповнення сайту.

Основні поточні витрати – це комунальні послуги, придбання саджанців, заробітна плата персоналу, оренда, податки. Багато садових підприємств, щоб скоротити витрати на засоби для догляду за рослинами і, відповідно, збільшити виручку, додатково займаються продажами садового інструменту, обладнання та добрив.

ТОВАРНИЙ АСОРТИМЕНТ

Далі треба визначитись – для кого ви вирощуєте свій товар. Від того, хто ваш покупець, буде залежить асортимент рослин. Для великих супермаркетів – асортимент один, якщо ви співпрацюєте з ландшафтними дизайнерами, які віддають перевагу хвойним і крупномірам, набір рослин буде інший, так само, як і для торгівлі з безпосередніми споживачами, садоводами-любителями. За кордоном розвинений так званий B2B (бізнес для бізнесу), коли фірма відповідає тільки за один з етапів – наприклад, хтось вирощує тільки касетну розсаду і продає її тим, хто вирощує наступний етап. В Україні такий підхід тільки починає розвиватися, в основній масі садівництво від початку розраховане на повний цикл вирощування і продажу кінцевому покупцю. Наталія Добровольська радить: починати треба з невеликої кількості позицій, і бажано, щоб ці рослини були невибагливі.

Найпоширеніший напрямок – це продаж популярних невибагливих однорічних і багаторічних рослин середньої вартості для приватних заміських будинків. В цьому разі ви будете безпосередньо продавати ваші рослини людині, яка хоче їх бачити в своєму саду. А це – людський фактор. Садівники та квітникарі кажуть, що це найскладніший етап в роботі. Річ у тім, що рослини попадають в розряд товарів не першої необхідності. Зробити у дворі чи в саду красу – це радше хобі. Як показали дослідження, такі покупки люди роблять імпульсивно, найчастіше, побачивши гарне фото рослини. Але саме це призводить потім до непорозуміння і конфліктів.

«Я зіткнулася з тим, що людина намалювала собі в голові, що замовлений на сайті у березні саджанець повинен бути доставлений їй вже букетом квітів, а в підсумку вона отримала горщик з коренем і маленькою патичкою… І починається конфлікт», – ділиться досвідом Наталія.

Тому дуже важливо демонструвати не лише фотографії «фінального» продукту, а й реального горщика з саджанцем, який людина отримає на руки. Також слід пам’ятати, що багато клієнтів не мають досвіду у вирощуванні рослин, тому навіть найкращий саджанець може загинути за короткий час, а претензії знову будуть до компанії і продавця. Краще заздалегідь потурбуватися про розміщення на сайті «інструкції», як правильно садити і доглядати саме за цією рослиною. Більші садові центри можуть собі дозволити консультантів – людей, до функцій яких входить пояснити покупцеві особисто або по телефону, що робити з рослиною відповідно до кліматичної зони, кислотності ґрунту та інших показників.

ІМПОРТ РОСЛИН

Треба розуміти, що в України фактично немає селекції, і всі новинки асортименту доведеться купувати за кордоном. Те ж саме стосується рідкісних колекційних рослин, які розплідники шукають і збирають по всьому світу. В цьому разі також існує багато підводних каменів, попереджає Наталія. По-перше, треба шукати перевіреного продавця, який відповідатиме за якість і сортність. Нечесний постачальник може обманути вас на будь-якому етапі – продати дешевий сорт по ціні коштовного або просто сорт не буде відповідати замовленому. Ще поширений обман – коли, наприклад, річну рослину пересаджують у більший горщик і продають як двохрічну, і, звісно, дорожче. Відрізнити сорти рослин чи однорічну від дворічної зможе тільки людина з досвідом, мати яку серед працівників компанії ми порадили одразу.

Наступне, від чого залежить ціна на імпорт, – це обсяг. Практично всі садівники починають приймати замовлення на квіти і рослини заздалегідь. З осені – на весну, с весни на осінь. Для цього у профільних садових і квітникових групах розміщуються оголошення про бронювання рослин. Краще, якщо покупець при бронюванні заплатить завдаток – від 30 до 50% вартості замовлення. Це допоможе спланувати закупівлі, мати на них кошти, а також уникнути більшості відмов від замовлення. Треба враховувати, що на кінцеву вартість продукції впливатиме курс валют. Тому, якщо немає курсової стабільності, краще попередити про це замовників і запропонувати, відповідно до ситуації, заплатити всю суму одразу чи прив’язати її до валюти. Один з найкращих методів зниження собівартості продукції – «колективна закупівля». Садівники та квітникарі об’єднуються через соцмережі, асоціації чи просто методом «холодної» пропозиції і замовляють потрібні рослини за оптовими цінами через одного постачальника.

ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОДАЖІВ

Найчастіше магазини створюють там, де вирощують рослини. Найвигіднішими локаціями вважаються ті, які розташовані на трасах, на виїзді з великих міст до сіл. Але таке місце буде і дорого коштувати. Є й інші, теж вигідні варіанти. Все більше продавців квітів і рослин вкладаються в розвиток своїх інтернет-сторінок. Додатково створюють сторінки у соцмережах, де продають товар і рекламують свій магазин. В цьому разі важливим є близькість до розсадника поштових відділень, за допомогою яких буде налаштована відправка рослин замовнику.

Не слід забувати, що продаж рослин дуже залежить від сезонів – пік покупок припадає на весну та осінь. Щоб розвантажити основний період та перекрити касові розриви в не сезон, варто поділити товарний асортимент на категорії: що можна висаджувати тільки навесні, що тільки восени, а що – в будь-який період. Додати до нього кімнатні рослини. «Сезонні коливання звичайно є. Якщо ви продаєте онлайн, треба налаштовувати маркетинг так, щоб ці коливання були мінімальними, для цього потрібно будувати діалог з покупцем, впроваджувати акції, спеціальні пропозиції», – пояснює Наталя Добровольська.

РЕНТАБЕЛЬНІСТЬ

Варто зазначити: садові рослини для приватного сектора становлять лише 3% від всього ринку садових рослин. Найбільший попит – у комунальних підприємств, які займаються озелененням територій міст – це майже 67% ринку, решту складають лісові господарства і девелоперські компанії. При цьому імпорт рослин становить всього 15%, і з цього обсягу найбільшим постачальником є Нідерланди – практично половина рослин закупається в цій країні. Також лідерами постачання нових колекцій і материнських рослин є Німеччина, Польща, Італія і Бельгія.  

Слід знати, що на ринок садових рослин впливає багато факторів. В основному це збільшення або зменшення територій озеленення, природні катаклізми – коли держава потребує масштабного озеленення в зв’язку з лісовими пожежами або посухою. Масштабна забудова приміських територій приватними будинками дає позитивну динаміку на попит декоративних рослин.

«Великий плюс посадкового матерілу в тому, що у цьому бізнесі немає проблеми складських залишків. Якщо вам вдалося зберегти і виростити багаторічну рослину, ціна на кожну росте з її віком», – пояснює Наталія Добровольська. Якщо ви щось не продали в цьому сезоні – можна продати в наступному, але набагато дорожче. Через три роки, за достатньої кількості початкових інвестицій і правильно організованої роботи, вважає садівниця, є реальна можливість окупити витрати і вийти в прибуток.