Діджей на кукурудзяному полі #3 | Raiffeisen Bank Aval Діджей на кукурудзяному полі #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Діджей на кукурудзяному полі #13 | Raiffeisen Bank Aval Діджей на кукурудзяному полі #14 | Raiffeisen Bank Aval Діджей на кукурудзяному полі #15 | Raiffeisen Bank Aval Діджей на кукурудзяному полі #16 | Raiffeisen Bank Aval Діджей на кукурудзяному полі #17 | Raiffeisen Bank Aval Діджей на кукурудзяному полі #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
03 Вересня 2019

Діджей на кукурудзяному полі

Михайло Нагорняк, аграрний інноватор і власник компанії з виробництва насіння «Мнагор» уперше в Україні селекціонував солодку кукурудзу швидкого приготування. Паралельно з американцями вивів сорт фіолетової кукурудзи. А незабаром на ринок вийде ще одна його інновація - солодка кукурудза за технологією мішленовських ресторанів су-вид. Підприємець розповів нам про свої досягнення та плани.

Лікувальний фіолетовий

У 2017 році світові ЗМІ облетіла сенсація: американці у співпраці з китайцями вивели сорт солодкої фіолетової кукурудзи. До цього кукурудза такого кольору існувала в твердих несолодких сортах. Крім зовнішньої краси, новинка виявилася корисною для здоров'я. Експериментували на хом'яках, схильних до ожиріння. Одну групу годували фіолетовою кукурудзою, другу - звичайною. Хом'яки з першої групи весь експеримент були бадьорі і підтягнуті, з другої - залишилися при своєму ожирінні. Подальші дослідження показали, що ця кукурудза корисна для травлення, а також показана людям з діабетом другого типу.

Інформація, про те, що такі роботи з селекції ведуться, просочувалися в ЗМІ і до масштабної презентації готового результату. Затятий агроінноватор Михайло Нагорняк не зміг пройти повз і загорівся синтезувати фіолетовий сорт і в нас. Зібрав насіннєвий матеріал з різних країн, були навіть сорти з Перу, і понеслась робота.

Два роки тому Михайлу вдалося отримати свій солодкий фіолетово-бордовий сорт. Його робоча назва - «Бордо». Він написав бізнес-план і подав його на конкурс до облради. Конкурс він не виграв, але ідеєю зацікавилися місцеві волонтери та запропонували провести фестиваль кукурудзи у Вінниці і там презентувати фіолетовий сорт. Фестиваль пройшов у Вінниці 3 серпня, і фіолетовою кукурудзою Михайла зацікавилися іноземні компанії. На жаль, на даний момент для продажу насіннєвого фонду недостатньо. Щоб наростити потрібний обсяг, потрібно ще два-три роки.

Солоденьке за 5 хвилин

А почалося все у 2001 році, коли Михайло Нагорняк закінчив Вінницький національний аграрний університет і замислився, чим хоче займатися в житті. Після навчання влаштувався працювати в аграрну компанію, яка займалася продажем насіння і його селекцією.

Будучи найманим співробітником, Михайло зрозумів, що хоче створювати щось своє, по-справжньому вінницьке. «Є багато культур, - каже він. - Можна брати будь-яку і з нею працювати. Я вибрав солодку кукурудзу. Тоді, на початку двотисячних, всі знали, що її потрібно варити дві-три години. Мене захопила ідея отримати солодку кукурудзу, яка швидко готується», - згадує він.

У пошуках потрібного насіння для селекції Михайло об'їхав всю Україну. Добрався і до Європи. Скрізь це було в дивину. Але Михайла це не зупинило. За час поїздок він зібрав цілу колекцію насіння різних сортів. Де купував, де вимінював. На самому початку він пропонував тим українським селекціонерам, з якими спілкувався, працювати спільно. Але відгуку не знайшов, тож взявся за справу сам. «Селекція - елітний бізнес. Це дуже тонка робота. Десь допустив похибку, неправильно запилив - і все. Робота цілого року нанівець. На кожному етапі потрібен потрійний контроль. І час. Щоб вивести новий сорт, потрібно два-три роки, а щоб розмножити його до продажних обсягів - 7 років», - говорить Михайло. Із задумкою він успішно впорався і вперше в Україні вивів цукрову кукурудзу, яка вариться за п'ять хвилин. Сьогодні її знають всі.

Михайло Нагорняк: «Я як діджей. У полі відчуваю себе, як за пультом: міксую, міксую, міксую. І виходить: мама - сорт №14, тато - сорт №19, а дочка і розумна, і красива»

Новий продукт… з дебіторки

Останнім часом Михайло Нагорняк впритул зіткнувся з проблемою дебіторської заборгованості з боку контрагентів. Його компанія співпрацює з кількома консервними заводами - постачає їм насіння. Оплата ж відбувається з порушенням всіх договірних термінів. І у Михайла з'явилася ідея забрати своє продукцією. Але не заводу, а своєю приватною маркою. «Я поставив їм насіння, а вони зроблять мені партію консервованої кукурудзи під моєю торговою маркою «Качан здоров'я», - каже він. - Так, ринок консервованої кукурудзи в Україні перенасичений. Але я можу добре конкурувати ціною. І завдяки цьому повернути свої гроші, які мені винен завод». Крім того, реалізація цієї задумки дозволить Михайлу диверсифікувати бізнес і менше залежати від сезонності.

Кукурудзяні інновації

Михайло в душі і в діях – інноватор. Йому подобається придумувати, як використовувати сучасні технології нетрадиційним способом. Наприклад, є така французька технологія - су-вид (sous vide, пер. з фр. - у вакуумі, ред.). За нею виробники готують стейки для хороших європейських ресторанів. Вони довго зберігаються, швидко готуються і приголомшливо соковиті. Сенс в тому, що сирі майбутні стейки упаковуються в вакуум і прямо в упаковці відправляються у водяну баню і там «варяться» при температурі 50-60 градусів багато годин.

Михайлу спало на думку виробляти за технологією су-вид солодку кукурудзу окремими качанчиками. За його словами, зазвичай солодкість в кукурудзі зберігається близько трьох днів. Потім все, вона несмачна. Крім того, з кожним днем зберігання вона стає все жорсткішою. Качани ж, оброблені за новою технологією, будуть зберігатися свіжими, м'якими і солодкими кілька місяців. «У мене вже є зареєстрований товарний знак «Качан здоров'я», і я хочу створити продукт, якого ринок ще не знав, - каже він. - У цьому є великі перспективи, але водночас і багато складнощів. Ринок доведеться створювати з нуля. Пояснювати торговим точкам і споживачам, що такий продукт взагалі тепер існує. І що він вартує своїх грошей. Тому що попередні підрахунки показали, що ціна не буде низькою».

У Михайла вже є партнер, з яким він буде реалізовувати цю ідею - мережа супермаркетів WINETIME. Також він шукає партнерів на весь виробничий цикл: фермерів, переробні та консервні заводи.


Михайло Нагорняк про співробітництво з Райффайзен Банком Аваль «Райффайзен Банк Аваль - перший, в якому я відкрив рахунок як приватний підприємець у 2003 році, і досі я з ним. Довго не вибирав. В юності я захоплювався економічними і фінансовими іграми, «Монополією» та їй подібними. Набив руку і попутно розібрався в питанні, які банківські послуги потрібні бізнесу. Тож ця установа підходила ідеально. Коли у мене запитують, куди перерахувати гроші, я відповідаю: на «Аваль». Планую так робити й надалі.Мій шлях був непростим, бізнес розвивався не завжди стабільно. Періодично траплялися дуже складні періоди. То були гроші, то не було. І тут я можу сказати, що Райффайзен Банк Аваль став моїм надійним попутником і другом. У мого бізнесу є особливість: він сезонний. Тому продажі у мене –обмежений період, частина зими і частина весни. В інший час продажів немає. Наприклад, наразі літо, ми активно працюємо, а надходження грошей ззовні відсутнє зовсім.До цих «фінансових гойдалок» доводиться ставитися дуже уважно. Щоб якось згладити ситуацію, ми використовуємо різні рішення. Щоб розтягнути період надходження грошей, даємо безліч знижок за ранню оплату. Але це не завжди спрацьовує. Працівникам потрібно платити постійно, особливо робочих спеціальностей. Часто всі вони хочуть щоденну оплату. Затримаєш, і люди просто не вийдуть на роботу. А у мене гарячий сезон, простоїв бути не повинно. Тут на допомогу приходять кредитні інструменти банку. Беремо овердрафт і платимо…Близько трьох років тому на кредитні гроші ми купили обладнання: машини з обробки насіння. Вони були мені дуже потрібні для розвитку бізнесу, оренда «тягнула» багато грошей. Тепер же у нас є свої. А прямо зараз ми перекриваємо дах на складі за кредитні гроші. Потреба в кредитуванні є, це інструмент, що дає поштовх бізнесу, виводить на новий рівень. Я сподіваюся і надалі отримувати підтримку і своєчасну допомогу від банку в непростих українських бізнес-реаліях.