Цифрова трансформація бізнесу
Реалії сьогодення вимагають максимальної оптимізації та автоматизації бізнес-процесів. Як ефективно та безболісно провести цифрову трансформацію?
Рік, що минув, був періодом непередбачуваності та нових і нестандартних рішень практично для кожної компанії в світі. Якщо досі ми могли вільно планувати різні сфери життя та бізнесу, то сьогодні це значно складніше. 2020-й приніс зміни, які назавжди залишаться з нами. Зокрема:
• Змінилося робоче середовище. За даними Deloitte, близько 40% українських компаній після пандемії планують продовжувати працювати віддалено. Отже, документообіг має бути цифровий, а процеси – автоматизовані.
• Клієнти потребують нового. Так, McKinsey зазначає, що 62% звичок та бажань людей змінилися.
• Змінюється ІТ-екосистема. Дослідники з Gartner зазначають, що, незважаючи на зменшення ІТ-бюджетів на 8%, кількість хмарних рішень в 2020 році збільшилася на 6,3%.
Переваги цифрової трансформації
Переваги цифрової трансформації бізнесу очевидні.
• Оптимізація. Технологічні рішення допомагають скоротити кількість процесів і автоматизувати завдання, щоб бізнес мав змогу робити більше з тим самим чи навіть меншим ресурсом.
• Пришвидшення розробки нових продуктів, рішень тощо.
• Покращення планування. Обробка та аналіз даних за допомогою діджитал-рішень може допомогти краще та глибше зрозуміти маркетингові тенденції та тренди, механізми прийняття клієнтами рішень про покупку, зробити порівняльний аналіз конкурентів. Big data та бізнес-аналітика дозволять швидше та ефективніше приймати рішення і бути більш конкурентними на ринку.
Маріс Сперга, директор з розвитку бізнесу центрів обробки даних Tet (Рига, Латвія) радить наступний алгоритм впровадження цифрової трансформації:
1. Зафіксувати й описати на папері всі процеси, що є в компанії.
2. Дати відповідь на питання «чому робимо певні процеси?», «що беремо в роботу, а від чого взагалі відмовляємося?».
3. Ранжувати за пріоритетністю дані, що є в компанії.
4. Зрозуміти, як зібрати з різних джерел та опрацювати й систематизувати дані про клієнтський досвід.
5. Зрозуміти, що насправді потрібно клієнту. Зазвичай є велика різниця між справжніми потребами клієнта й тим, як бізнес їх уявляє. Для найкращого розуміння рекомендується провести інтерв’ю з клієнтами. Це допоможе зробити якісні зміни, а не викинути гроші на вітер.
6. Проаналізувати досвід компаній, які робили подібні трансформації бізнесу. Як? Беручи участь у тематичних семінарах, конференціях. Також слід аналізувати помилки та лайфхаки різних бізнесів. Це допоможе зекономити кошти під час ЦТ.
7. Обираючи партнера, що допомагатиме з цифровою трансформацією, переконайтеся, що він має релевантний досвід та інструментарій. Не бійтеся бути нав’язливими та ставте якомога більше питань.
Перешкоди на шляху цифрової трансформації
За даними Boston Consulting Group, 70% проектів із цифрової трансформації не досягають своєї цілі. 26% компаній зізналися, що відчули повний колапс, бо працювати стало не легше, а ще важче, оскільки деякі процеси ускладнилися.
Чому не вдається реалізувати задумане? Маріс Сперга називає кілька чинників.
• Незрозумілі цілі, яких планується досягти за допомогою ЦТ. Потрібно поставити КРІ, що відображатимуть, як компанія працює сьогодні та чого хоче досягнути після ЦТ. Наприклад, сьогодні лише 5% клієнтів мають швидкий та зручний доступ до послуг компанії у цифровому середовищі, а в 2021 році їх буде 70%.
• Не вистачає компетентності всередині компанії та у партнерів, які робитимуть ЦТ.
• Супротив змінам всередині компанії. Найскладніше в процесі трансформації – домовитися з людьми, що тут працюють. Можна підібрати найкращу систему, та результат буде негативний. Передусім люди мають зрозуміти, як працюватиме нова система, де вони в ній та що це їм дасть (автоматизує та спростить певні процеси, скоротить час виконання того чи іншого завдання тощо). Плюс – обов’язково потрібно обрати правильну систему мотивації для працівників.
• Залишається стара культура компанії. ЦТ впливає на роботу усієї компанії. Якщо змінюється робота одного підрозділу, то мінятиметься й інших. Люди, задіяний в ЦТ, мають розуміння, інші ж достеменно не знають, що відбувається, й можуть гальмувати процес трансформації. Тому потрібно прорахувати взаємодію всіх департаментів та процес комунікації з ними. Відстежувати та оперативно відповідати на гарячі й болючі питання.
• Поспішне упровадження ЦТ. Процес трансформації може зайняти багато часу. Іноді кілька років.
Компанія забуває про клієнтів. Результат ЦТ не лише має покращити роботу компанії, але й зробити кращою її взаємодію з клієнтами, більш якісно закривати їхні потреби та болі. Тому в процесі ЦТ обов’язково слід моніторити, чи не мають зміни негативного впливу на роботу з клієнтами.
Потрібно розуміти, що процес цифрової трансформації є складним та тривалим. Щоб оптимально швидко рухатися вперед, слід пам’ятати про закон «70/20/10»: 70% часу витрачається на ЦТ, 20% – на розробку і впровадження нових продуктів та проектів в рамках операційної діяльності, 10% – це ресурси, що працюють над обслуговуванням усієї бізнес-системи.
Пам’ятайте, коли плануєте великий проект, спочатку потрібно зробити невеликі кроки, які дозволять команді побачити перші результати. Ці маленькі перемоги дадуть їм сили та наснагу й мотивуватимуть рухатися вперед.