Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #3 | Raiffeisen Bank Aval Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #13 | Raiffeisen Bank Aval Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #14 | Raiffeisen Bank Aval Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #15 | Raiffeisen Bank Aval Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #16 | Raiffeisen Bank Aval Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #17 | Raiffeisen Bank Aval Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн? #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
14 Вересня 2023

Чи зобов’яжуть бізнес судитись онлайн?

А ви знаєте, що з жовтня всі ТОВ, ЗАТ, ВАТ… – та будь-який бізнес, окрім ФОП, повинні обов’язково мати свій кабінет в електронному суді? Що, не маєте жодних судових тяжб, претензій, та й взагалі це вам ні до чого? Ні, це вас від такого обов’язку не звільняє. Реформа судової системи охопить кожного, зрештою, підприємців і фізосіб – також. Чому і що робити – в нашому огляді.

Що таке електронний суд?

Ще у 2017 році в Україні відбулася судова реформа, яка запам’яталась створенням нового Верховного Суду та ґрунтовною зміною всіх процесуальних кодексів. Саме тоді на законодавчому рівні вперше було закладено основу для функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (ЄСІТС).

Вказана система – це сукупність модулів, які забезпечують автоматизацію процесів діяльності судів, включаючи документообіг, автоматизований розподіл справ, обмін документами між судом та учасниками судового процесу, фіксування судового процесу, участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції та багато чого іншого. Повноцінно ЄСІТС була запущена рівно три роки тому та включала три основні модулі: електронний кабінет, електронний суд та підсистему відеоконференцзв'язку.

Для того, щоб усіма цими сервісами користуватися, по-перше, потрібно мати свій електронний кабінет. Він забезпечує реєстрацію в електронному суді. По суті, це вебсервіс, доступний за посиланням https://cabinet.court.gov.ua, де користувач реєструється в електронному суді та проходить подальшу автентифікацію з метою отримання доступу до всіх підсистем (модулів) ЄСІТС у межах наданих йому прав.

Навіщо це запроваджують?

Левова частка витратної частини спеціального фонду держбюджету, який формується за рахунок судового збору та спрямовується виключно на цілі судової влади, витрачається на направлення судами поштової кореспонденції.

Це зумовлено тим, що як і в більшості цивілізованих країн, офіційне повідомлення учасників процесу є надзвичайно важливим для українського судочинства, оскільки дає старт початку відліку процесуальних строків, підтверджує обізнаність сторони з відповідним судовим процесом тощо.

Для зменшення таких витрат і удосконалення рудиментарних механізмів листування з учасниками судового провадження було вирішено використовувати можливості ЄСІТС для поступового переведення документообігу в електронну форму.

Хто зобов’язаний зареєструватися?

Закон установлює обов’язок адвокатів, нотаріусів, виконавців, органів державної влади та інші державних органів, органів місцевого самоврядування та будь-яких юридичних осіб реєструвати свої електронні кабінети в ЄСІТС. Наразі реєстрацію для ФОП залишили добровільною.

Попри те, що він уже набрав чинності, вводитися в дію Закон буде поетапно: з 18.10.2023 запрацює для господарських судів (спори бізнесу між собою), а з 18.03.2024 – для цивільних (спори з фізичними особами) та адміністративних (спори з податківцями, іншими органами влади).

Закон передбачає можливість звільнення від обов’язку реєстрації в електронному кабінеті, якщо така реєстрація суперечить релігійним переконанням особи, за умови, що вона заявила про такі обставини шляхом подання окремої обґрунтованої письмової заяви.

Яка процедура реєстрації?

Для реєстрації електронного кабінету потрібно пройти покрокову процедуру на сайті https://cabinet.court.gov.ua з використанням кваліфікованого електронного підпису та внесенням контактних даних, зокрема адреси електронної пошти, номера телефону (в тому числі мобільного), зазначенням інших засобів зв'язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику (детальна інструкція доступна за посиланням https://wiki.court.gov.ua).

Процедура реєстрації електронного кабінету юридичної особи здійснюється з використанням кваліфікованого електронного підпису керівника такої юридичної особи. Сертифікат кваліфікованого електронного підпису такої посадової особи повинен містити ідентифікаційні дані як юридичної, так і посадової особи.

Після реєстрації керівник юридичної особи може уповноважувати працівників (в тому числі себе) або інших осіб на перегляд, створення та надсилання електронних документів, а також вчинення інших дій від імені юридичної особи з використанням їх власних електронних кабінетів.

Для автентифікації в електронному кабінеті використовується чинний сертифікат відкритого ключа та особистий ключ кваліфікованого електронного підпису, що зберігається на захищеному носії особистих ключів або на звичайному носії інформації.

Які наслідки? 

Юридична особа, яка зареєструвала електронний кабінет, може подавати документи до суду, вчиняти інші процесуальні дії в електронній формі виключно за допомогою електронного суду. Тобто компанія із власним електронним кабінетом позбавляється права надсилати до суду повідомлення електронною поштою та подавати від свого імені документи з використанням електронної адреси поза електронним судом.

Також реєстрація електронного кабінету матиме наслідком те, що вручення такій особі будь-яких процесуальних документів здійснюватиметься виключно в електронній формі шляхом їх направлення до електронного кабінету.

Тобто якщо раніше судовий процес можна було затягнути шляхом банального неприйняття поштової кореспонденції, то з реєстрацією електронного кабінету факт отримання паперових документів на пошті не матиме жодного значення. Це, своєю чергою, вплине також на строк підготовки процесуальних документів, початок відліку якого пов’язаний з отриманням ухвали суду чи документів від іншого учасника справи.

Відтепер суду не потрібно буде перевіряти факт отримання документів юридичною особою, оскільки наявність у неї електронного кабінету апріорі свідчить про їх отримання. Водночас реєстрація в електронному кабінеті не позбавлятиме юридичних осіб права подавати документи у паперовій формі чи отримувати копії судових рішень у паперовій формі.

А що якщо ні? 

Як і раніше, відсутність у юридичної особи зареєстрованого електронного кабінету не матиме наслідком накладення на неї штрафу чи притягнення до іншого виду відповідальності. Проте це матиме значні процесуальні наслідки. Так, у разі відсутності електронного кабінету у юридичної особи суд:

  • повертатиме без розгляду її заяву про забезпечення позову, забезпечення доказів, будь-яку іншу письмову заяву (клопотання, заперечення);
  • відмовлятиме у видачі судового наказу, повертатиме заяву про його скасування;
  • залишатиме без руху позовну заяву, апеляційну чи касаційну скаргу;
  • матиме право вирішити справу за наявними матеріалами без врахування відзиву такої юридично особи та без виклику сторін.

Крім того, у інших учасників справи, які подають свої документи в електронній формі, буде відсутнім обов’язок направляти їх юридичній особі незалежно від того, чи зареєстрували такі особи свій електронний кабінет.

Тобто відсутність електронного кабінету у юридичної особи може призвести до ситуації «без мене мене ж одружили»   проведення судового процесу без повідомлення та без участі такої особи.

Висновки

Зареєструвати електронний кабінет нескладно, проте цілком доречно. Навіть якщо ви наразі не маєте жодних приводів для спорів. На сьогодні. Бо завтра щось може статися. Електронний кабінет чи його відсутність не матиме безпосереднього негативного впливу на господарську діяльність, проте значно спростить задачу опонентам з отримання позитивного судового рішення на свою користь.

Законодавча ініціатива щодо обов’язкової реєстрації юридичних осіб в електронному суді здатна пришвидшити розгляд справ, адже усуне багато факторів, які сприяли його затягуванню. Враховуючи, що для бізнесу час – це гроші, потенціал електронного суду здатний зекономити і перше, і друге.

Проте ефективність реалізації задуманого напряму залежить від стану сервера та програмного забезпечення, яке супроводжуватиме функціонування електронного суду. Вже зараз у практиці адвокатів трапляються випадки, коли проблеми на сервері ЄСІТС стають причиною зриву судових засідань, а збої в системі оповіщення зумовлюють несвоєчасне вручення судових повідомлень.

Якщо ж електронний суд працюватиме належним чином, він здатний стати ефективним помічником для всіх добросовісних учасників судового процесу.

Михайло Войцеховський, адвокат АО «ЮФ «Антіка»