Чи потрібен токен для підприємця? #3 | Raiffeisen Bank Aval Чи потрібен токен для підприємця? #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Чи потрібен токен для підприємця? #13 | Raiffeisen Bank Aval Чи потрібен токен для підприємця? #14 | Raiffeisen Bank Aval Чи потрібен токен для підприємця? #15 | Raiffeisen Bank Aval Чи потрібен токен для підприємця? #16 | Raiffeisen Bank Aval Чи потрібен токен для підприємця? #17 | Raiffeisen Bank Aval Чи потрібен токен для підприємця? #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
04 Листопада 2020

Чи потрібен токен для підприємця?

Після 7 листопада 2020 року на всіх платників податків, у тому числі ФОП, чекають зміни в частині використання електронних підписів та їх носіїв, зокрема, токенів. 

 

Нагадаємо, що Закон України від 05.10.2017 р. № 2155-VIII «Про електронні довірчі послуги», який набрав чинності 07.11.2018 р.,скасував таке поняття, як ЕЦП, та ввів замість нього нове: КЕП - кваліфікований електронний підпис. На момент набрання Законом чинності всі платники користувалися ЕЦП, який необхідно було змінити на КЕП. Закон надав платникам два роки, щоб вони, не поспішаючи, встигли отримати КЕП (ч. 5 р. VII Закону № 2155).

Отже, 7 листопада 2020 року цей дворічний термін збігає. З цієї дати всі платники податків, у тому числі й ФОП, зобов’язані використовувати КЕП для підписання всіх електронних документів, у тому числі й податкової звітності. Оскільки КЕП існує в електронній формі, йому потрібен фізичний носій для зберігання та можливості його використання. Такий носій називається «засіб кваліфікованого електронного підпису чи печатки» (далі – засіб КЕП).

Фактично це флешка, на яку записують КЕП. Такі засоби КЕП бувають двох видів:

1. Простий – пристрій, призначений для створення КЕП та зберігання особистого ключа КЕП (проста флешка) (п. 17 ч. 1 ст. 1 Закону);

2. Захищений – засіб КЕП, призначений не лише для зберігання КЕП, але й для захисту записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, безпосереднього ознайомлення зі значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання (токен) (п. 2 Порядку використання електронних довірчих послуг, затвердженого постановою КМУ від 19.09.2018 р. №749).

Отже, КЕП може зберігатися як на простій флешці, так і на токені – флешці з підвищеним рівнем захисту інформації.

Звернімо увагу, що абз. 2 ч. 2 ст. 17 Закону № 2155 зобов’язує використовувати виключно токени лише такі суб'єкти:

1. Органи державної влади;

2. Органи місцевого самоврядування;

3. Підприємства, установи та організації державної форми власності;

4. Державні реєстратори;

5. Нотаріуси;

6. Інші суб’єкти, уповноважені державою на здійснення функцій державного реєстратора.

Як бачимо, в цьому переліку відсутні юридичні й фізичні особи – підприємці. Тобто юридичні особи та ФОП ні зараз, ні починаючи з 7 листопада 2020 року не зобов'язані купувати токени для зберігання своїх КЕП. Але якщо вони мають таке бажання, то це не заборонено.