Чек не підійшов – товар безкоштовно? #3 | Raiffeisen Bank Aval Чек не підійшов – товар безкоштовно? #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Чек не підійшов – товар безкоштовно? #13 | Raiffeisen Bank Aval Чек не підійшов – товар безкоштовно? #14 | Raiffeisen Bank Aval Чек не підійшов – товар безкоштовно? #15 | Raiffeisen Bank Aval Чек не підійшов – товар безкоштовно? #16 | Raiffeisen Bank Aval Чек не підійшов – товар безкоштовно? #17 | Raiffeisen Bank Aval Чек не підійшов – товар безкоштовно? #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
19 Лютого 2020

Чек не підійшов – товар безкоштовно?

Одна з вагомих новацій, що вступають в силу у новому році – «кешбек за не такий чек». Покупець зможе поскаржитися на продавця, якщо він вирішив, що йому видали розрахунковий документ не тієї форми. Якщо це буде доведено, то він отримає повернення 100% вартості товару. 

Такі нововведення запропоновані Законом «Про внесення змін до Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг» та інших законів України щодо детінізації розрахунків у сфері торгівлі та послуг». І хоча самі зазначені зміни почнуть діяти ще не скоро, набирають чинності ці норми законодавства з 1 жовтня 2020 року, в середовищі підприємців занепокоєння панує вже зараз. Тож спробуємо його зменшити. 

Кешбек – це грошові кошти, що перераховуються покупцям (споживачам) за рахунок штрафних (фінансових) санкцій, застосованих контролюючими органами, за результатами проведеної перевірки за скаргою покупця (споживача) про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій із застосуванням РРО та/або програмних РРО (пп. 14.1.279 ст. 14 ПКУ).

Можливість отримання кешбеку передбачена виключно тоді, коли продавець під час розрахункових операцій зобов’язаний використовувати РРО (програмний РРО). Це в більшій мірі стосуватиметься юридичних осіб, ФОП – загальносистемників та ФОП – єдинників, які зобов’язані використовувати РРО. Якщо ж ФОП – єдинник має право працювати без РРО, то довести, що покупцеві видано чек не тієї форми чи змісту, буде складно. Адже єдинники на вимогу покупця видають розрахунковий документ довільної форми. Затверджена форма розрахункового документа для даного випадку відсутня.

Потенційно отримати кешбек може покупець, який поскаржився до податкової на продавця, якщо він вирішив, що йому видано нефіскальний чек, або він відсутній в СОД РРО, або чек буде інший, ніж той, що йому видали. Але це можливо за умови, що вартість товарів (робіт, послуг) в межах однієї розрахункової операції становить понад 850 грн. Якщо сума менша, то скаргу розглядати не будуть, тому немає сенсу її подавати.

Поскаржитися можна через Електронний кабінет, якщо покупець має ЄЦП і доступ до Електронного кабінету. А це – ще один значний «фільтр», що відсіює любителів поскаржитися заради задоволення. До скарги обов'язково додаються електронні копії документів або копії документів, виготовлені шляхом сканування отриманих покупцем від продавця товарів (робіт, послуг) разом з придбаним товаром (роботою, послугою), про які зазначається в скарзі. До скарги можуть бути додані інші докази, які підтверджують придбання товару. Тобто, крім бажання отримати кешбек, необхідно докласти зусиль, щоб довести право на це.

Вимоги до скарги покупців, які претендують на отримання кешбеку, визначено в ст. 16-1 Закону «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Отримавши скаргу, податкова повинна направити продавцю письмовий запит, який має стосуватися виключно предмету такої скарги, та провести перевірку. Якщо в ході перевірки будуть виявлені порушення, до продавця застосовуються фінансові санкції. Якщо порушення не виявлено, то санкцій не буде. Отже подана скарга не завжди приведе до кешбеку.

Покупець може отримати кешбек, якщо:

- скарга оформлена відповідно до вимог законодавства (вказані всі обов’язкові данні);

- за результатами перевірки підтверджено порушення продавцем порядку проведення розрахункових операцій;

- штрафні санкції надійшли до бюджету;

- податкова своєчасно оформила висновки.

Тільки в разі підтвердження порушень та сплати фінансових санкцій можливо розраховувати на отримання кешбеку. Кешбек покупцеві виплачує Держказначейство за рахунок штрафних санкцій, отриманих від продавця. Якщо ФОП використовує класичний РРО, переведений в фіскальний режим роботи, або програмний РРО, зареєстрований на сервері податкової, то він завжди буде видавати покупцеві розрахунковий документ встановленої форми, який обов’язково буде в СОД РРО. Тому підстави для подання скарги у покупця не буде взагалі. Отже запровадження кешбеку повинно лякати тільки тих ФОП, які не всі товари відображають у фіскальних чеках РРО (програмних РРО).

Наталія Щербак, податковий консультант