Бартер у підприємця: особливостi облiку #3 | Raiffeisen Bank Aval Бартер у підприємця: особливостi облiку #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Бартер у підприємця: особливостi облiку #13 | Raiffeisen Bank Aval Бартер у підприємця: особливостi облiку #14 | Raiffeisen Bank Aval Бартер у підприємця: особливостi облiку #15 | Raiffeisen Bank Aval Бартер у підприємця: особливостi облiку #16 | Raiffeisen Bank Aval Бартер у підприємця: особливостi облiку #17 | Raiffeisen Bank Aval Бартер у підприємця: особливостi облiку #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
20 Листопада 2019

Бартер у підприємця: особливостi облiку

Іноді під час здійснення господарської діяльності виникає необхідність розрахуватися не грошима, а товаром або послугами. Тобто розрахуватись по бартеру. Потреби в таких операціях особливо актуальні в кризові періоди, а оскільки вони трапляються досить регулярно, не буде зайвим нагадати про особливості обліку таких розрахунків.

Визначення бартерної (товарообмінної) операції наведено у Податковому кодексі України (ПКУ). Це – господарська операція, яка передбачає проведення розрахунків за товари (роботи, послуги) у негрошовій формі в межах одного договору. За бартерним договором кожна зі сторін є одночасно продавцем і покупцем – продає один товар, а в оплату за нього приймає інший.

Брати участь у бартерній операції може виключно ФОП-загальносистемник, оскільки єдинникам заборонено негрошові розрахунки. Єдинники зобов’язані проводити розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) тільки готівкою або безготівковими грошима (п. 291.6 ст. 291 ПКУ). Якщо буде використана інша форма розрахунку, підприємцю необхідно буде відмовитись від своєї системи оподаткування і сплатити єдиний податок з бартерної суми за ставкою 15%.

У загальносистемника об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним доходом (виручкою у грошовій та негрошовій формі) і документально підтвердженими витратами. До виручки в негрошовій формі, зокрема, належить дохід від здійснення бартерних операцій. Дохід виникає на дату надходження грошей (або оплати в натуральній формі). Для визнання доходу застосовується касовий метод. Отже якщо дата формування доходу – це дата фактичного надходження компенсації за відвантажені товари, то в момент відвантаження товару у підприємця дохід не виникає.

Витрати ж мають відповідати низці вимог, а саме бути:

– безпосередньо пов’язаними з господарською діяльністю ФОП;

– документально підтвердженими;

– фактично понесеними;

– у перелікові витрат, визначеному в п. 177.4 ст. 177 ПКУ.

Окрім того, витрати загальносистемник може відобразити тільки після:

– оплати таких витрат;

– надходження доходу (коштів або отримання компенсації в натуральній формі) від покупця.

Тому для визнання витрат повинні відбутися обидві події.

Якщо ФОП товар відвантажив, а клієнт не оплатив його, відображати в складі доходу вартість відвантаженого товару він не може. Якщо ж навпаки – спочатку отримано товар в оплату, а потім відбулося постачання покупцеві, то на дату отримання товару від покупця ФОП може включити його вартість до доходу. І цією ж датою він має право сформувати витрати. Під час взаємозаліку (рекомендуємо взаємозалік оформляти письмово) до доходу буде включено вартість отриманого товару як оплата за поставлений ФОП раніше товар.

Якщо за домовленістю сторін у разі взаємозаліку передбачається ще й доплата, її сума також відображається в складі доходу. Тоді ж будуть відображені й витрати за цією операцією.

Розглянемо на прикладі, як відобразити бартерну операцію в Книзі обліку доходів і витрат (далі – Книга ОДВ). Припустимо, що ФОП відвантажив клієнтові товар на суму 5000 грн у вересні. Клієнт розрахувався іншим товаром на суму також 5000 грн у жовтні. Собівартість відвантаженого товару становить 4000 грн. Бартерні операції, як і операції, що передбачають грошову форму розрахунків, оформлюються документально і відображаються в Книзі ОДВ. Але з урахуванням загальної специфіки відображення в облікові доходу і витрат на загальній системі оподаткування. З доходом зрозуміло: він відображається за касовим методом. В разі бартеру – у момент отримання товару. У нашому прикладі – в жовтні. Незважаючи на те, що ФОП відвантажив товар у вересні, тут працює загальний принцип визнання витрат – відобразити їх можна тільки після їх фактичної оплати, тобто після отримання компенсації в натуральній і грошовій формі від покупця. В нашому прикладі також у жовтні.

Отже, підприємець на дату отримання товару від клієнта в межах бартерної операції:

– у графі 2 Книги ОДВ запише дохід на суму вартості цього товару 5000 грн;

 – у графі 5 Книги ОДВ зазначає реквізити документа, що підтверджує понесені витрати, безпосередньо пов’язані з отриманням доходу й фактично оплачені, а в графі 6 – цю суму витрат. Інакше кажучи, вартість відвантаженого товару за ціною закупівлі (4000).

Документами, що підтверджують витрати, можуть бути: платіжне доручення, прибутковий касовий ордер, квитанція, фіскальний чек РРО, акт закупівлі (виконаних робіт, наданих послуг) та інші первинні документи, що посвідчують факт оплати товарів (робіт, послуг).

Підіб’ємо підсумки вищесказаному. В бартерній операції дохід виникає у натуральній формі під час отримання товару як оплати. Витрати виникають тільки після оплати товару (отримання товару або послуг). Дата відвантаження товару на дату виникнення доходу ніяк не впливає.

Наталія Щербак, консультант газети «Приватний підприємець»