Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #3 | Raiffeisen Bank Aval Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #13 | Raiffeisen Bank Aval Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #14 | Raiffeisen Bank Aval Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #15 | Raiffeisen Bank Aval Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #16 | Raiffeisen Bank Aval Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #17 | Raiffeisen Bank Aval Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
11 Листопада 2020

Амортизація: чи будуть витрати у фізичних осіб-підприємців

Розглянемо, хто з ФОП має право відносити вартість амортизації до витрат і за дотримання яких умов.


Незалежно від того, на якій системі оподаткування перебуває ФОП, для ведення бізнесу йому доводиться використовувати нерухомість та/або обладнання (основні засоби). Відразу зазначимо, що витрати, пов'язані з придбанням основних засобів, в повній сумі не можна включити до складу витрат, а тільки поступово у вигляді амортизаційних відрахувань. Причому таке право є виключно у ФОП, які працюють на загальній системі оподаткування.

На жаль, ФОП - платники єдиного податку скористатися такою можливістю не можуть, оскільки вони переважно ведуть облік тільки доходів, тому їх витрати ніяк не впливають на об'єкт оподаткування. Але навіть у тих, хто веде облік доходів і витрат, витрати також не зменшують оподатковуваний дохід.

Нагадаємо, що право включати до витрат амортизаційні відрахування з'явилося у ФОП, які працюють на загальній системі оподаткування, з 01.01.2017 р. Амортизації підлягають витрати на придбання основних засобів і нематеріальних активів, на їх самостійне виготовлення та проведення ремонту, реконструкції, модернізації та інших видів поліпшення основних засобів (крім поточного ремонту).

ФОП самостійно приймає рішення, амортизувати основні засоби чи ні, оскільки це його право, а не обов'язок. Якщо таке рішення прийнято, рекомендуємо його підтвердити внутрішнім документом. Наприклад, розпорядженням, в якому визначити, з якої дати ФОП починає амортизувати основні засоби і в якому порядку.

Амортизувати можна тільки ті основні засоби, які використовуються в господарській діяльності ФОП і не є об'єктами подвійного призначення (тобто можуть використовуватися як в господарській діяльності, так і приватному житті ФОП). Тому не підлягають амортизації земельні ділянки, об'єкти житлової нерухомості і легкові автомобілі (пп. 177.4.6 ст. ПКУ).

Для того, щоб мати на це право, необхідне виконання наступних умов:

• основні засоби та нематеріальні активи повинні використовуватися у господарській діяльності (пп. 177.4.5 ст. 177 ПКУ);

• необхідно вести окремий облік таких витрат по кожному об'єкту (пп. 177.4.6 ст. 177 ПКУ);

• всі витрати повинні бути документально підтверджені (пп. 177.4.9 ст. 177 ПКУ).

Не всі витрати, пов'язані з придбанням та експлуатацією основних засобів, можна амортизувати. Деякі з них повністю включаються до складу витрат звітного періоду.

Основні засоби - це матеріальні ресурси, які використовуються в господарській діяльності більше одного року. Основними засобами є будівлі і споруди, машини і обладнання (верстати, холодильне обладнання, комп'ютерна техніка тощо), інструменти, прилади та інвентар (наприклад, меблі, вимірювальні прилади) та ін. Але амортизувати можна тільки ті основні засоби, чия вартість перевищує 20 000 грн. Для платників ПДВ дана сума рахується без ПДВ.

Нематеріальні активи - це ресурси, які також використовуються більше одного року, але на відміну від основних засобів, не мають матеріальної форми. Приклади нематеріальних активів - це програмне забезпечення (ліцензії на використання комп'ютерних програм, 1С, Windows, антивірус тощо), роялті, ліцензії, придбана база даних та ін. Вартість нематеріальних активів ПКУ не обмежена, тому ФОП може амортизувати вартість будь-якого нематеріального активу, який він використовує виключно в господарській діяльності (наприклад, ноутбук з програмним забезпеченням використовувати тільки в господарській діяльності). Необхідно також врахувати, що якщо ПЗ купується з обладнанням (наприклад ноутбук з попередньо встановленою операційною системою Windows, то воно як нематеріальний актив окремо не виділяється і вважається одним об'єктом - основним засобом.


Правила розрахунку амортизації

Щоб розрахувати амортизацію, необхідно знати вартість об'єкта, термін його використання, місяць введення в експлуатацію.

Первісна вартість основного засобу включає, крім його покупної вартості, і транспортні витрати на його доставку, суми ввізного мита, витрати на наладку і введення його в експлуатацію (наприклад, монтаж). Для платників ПДВ всі складові при цьому рахуються без ПДВ.

Строк корисного використання ФОП встановлює самостійно, але він не повинен бути меншим від встановлених пп. 177.4.9 ст. 177 ПКУ.

Амортизація починає нараховуватися з місяця, наступного за місяцем введення об'єкта в експлуатацію. Оскільки місяць покупки і місяць введення в експлуатацію можуть не збігатися, то введення в експлуатацію слід оформити документально. Рекомендуємо використовувати з цією метою форму акта № ОЗ-1.

Амортизація нараховується щомісяця прямолінійним методом. Для цього ведеться відомість нарахування амортизації, форму якої ФОП розробляє самостійно.

Сума нарахованої амортизації і включається до витрат ФОП, зменшуючи оподатковуваний дохід.

ФОП, які працюють на єдиному податку, також можуть нараховувати амортизацію на основні засоби, які вони використовують у господарській діяльності, оформляючи ті ж документи, що і ФОП які працюють на загальній системі оподаткування. Їм ці документи можуть стати в нагоді, якщо вони перейдуть працювати на загальну систему і будуть продовжувати амортизувати об'єкти , що вже експлуатуються.