Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #3 | Raiffeisen Bank Aval Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #13 | Raiffeisen Bank Aval Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #14 | Raiffeisen Bank Aval Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #15 | Raiffeisen Bank Aval Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #16 | Raiffeisen Bank Aval Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #17 | Raiffeisen Bank Aval Актуальний бізнес: створення онлайн-школи #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
23 Липня 2020

Актуальний бізнес: створення онлайн-школи

Зростання попиту на приватні онлайн-освіту в Україні з'явилося вже давно внаслідок спірної якості вітчизняної системи освіти та розвитку інтернет-технологій. Але потужним імпульсом став весняний карантин і перспектива повернення до «дистанційки» восени-взимку. Обов'язок навчати дітей вдома, що «звалився» несподівано, посилив інтерес українців до цього виду навчання.

За даними джерела в Київміськраді, за наповнюваністю класів у Києві досить освітніх місць. Але дисбаланс існує в наявності комунальних навчальних закладів в нових мікрорайонах - через недобросовісну поведінку забудовників. Зводячи будинки і цілі райони, про навчальні заклади думають мало. І навіть коли їх будують, лише під комерційні об’єкти, вартість навчання в яких є недоступною для значної частини мешканців. Отже з боку батьків є попит на спеціалізовану приватну середню освіту за помірну ціну.

Частка комерційних шкіл від загальної кількості шкільних установ в Україні, за даними Мінстату, в 2019 році склала 1,5% (229 шкіл). Порівняно з попереднім навчальним роком приріст склав 14,6%. Велика частина з них знаходиться, звичайно ж, у столиці - 71,1%. У Києві приватні навчальні заклади становлять близько 14% всієї мережі навчальних закладів. Для порівняння, в США, в країні, яка вважається драйвером освітньої сфери, частка приватних шкіл становить 25%. Це один з аргументів, чому сектор комерційної освіти перспективний для бізнесу.

«Завдяки карантину багато сімей продегустували дистанційну освіту. Можливо, не всі побачили хороший продукт, кожна школа вирішувала питання як могла, але у багатьох батьків зник страх того, що це щось нереальне і незрозуміле. Тому на цьому ринку слід очікувати приріст клієнтів», - пояснює ситуацію засновник мережі шкіл TninkGlobal Богдан Олександрук.

Ніша почала заповнюватися з унікальною швидкістю. Комерційні офлайн-школи стрімко перейшли на дистанційне навчання після оголошення карантину. За словами Владислави Бандурко, засновниці приватної школи «Ліцей Educator», вона за день розробила план переходу школи і курсів з підготовки до ЗНО на дистанційне навчання.

Навесні вже запрацювало кілька онлайн-шкіл. Найвідоміші з них - «Центр освіти Оптима», «Ангстрем», «Джерело» та «Альтернатива», навчання в яких коштує від 900 до 3500 грн на місяць. Є приватні школи, які до традиційної форми запропонували варіант послуги: повноцінну онлайн-школу, зокрема «Афіни» і ThinkGlobal. Інші комерційні школи оперативно розробляють новий онлайн-продукт і вже набирають учнів. Наприклад, мережа приватних шкіл Elena Vedernikova Private School запропонувала онлайн-заняття не тільки учням школи, а й усім бажаючим, яких виявилося близько 1000. Онлайн-навчання для школярів з осені в цій мережі коштуватиме до 5000 грн за місяць.

Основною аудиторією онлайн-шкіл до карантину були діти, батьки яких були незадоволені традиційною школою або які часто переїжджають, а також діти, яким потрібен свій темп занять в зв'язку зі станом здоров'я або професійними заняттями спортом чи музикою. Карантин загострив ситуацію, і багато батьків розглядають варіант перейти з вересня цього або наступного року в дистанційну школу. Інша частина батьків дійшли висновку, що дистанційка не підходить їхнім дітям. Проте позаплановий «краш-тест» сформував ядро потенційних клієнтів для нових комерційних онлайн-шкіл. Тож, можливо, такий бізнес не стане масовим, та в столиці і обласних центрах навіть під час кризи достатньо платоспроможних сімей з потребами, які може закрити онлайн-освіта. І їх для ніші, що тільки зароджується, буде цілком вистачати.

Онлайн-школи виступлять конкурентами не «державній» освіті, а приватним школам і репетиторам. Їх популяризації сприятиме доступність. Вартість навчання онлайн набагато нижча за вартість очного навчання. Ціна знань в приватній школі в столиці і містах-мільйонниках стартує з 9 тис. грн і може доходити до 40 тис. грн на місяць. При цьому онлайн-навчання буде коштувати 2,5-5 тис. грн на місяць з кожного учня. В основі конкурентної вартості - відсутність витрат, які є обов'язковими при організації класичної комерційної школи: оренда або будівництво великого спеціалізованого будинку з потрібними для ліцензування параметрами і локацією, зі спортивними залами, його ремонт, меблювання і забезпечення обладнанням, великими витратами на персонал. Конкурувати зі штатом репетиторів зможуть проекти з розвиненою системою тьюторства, цікавими підходами в навчанні і забезпеченням соціальної інтеграції - періодичних групових занять «в реалі», онлайн-спілкуванням в групі.

Однак дистанційна/онлайн освіта - не єдиний тренд останнього часу. За словами Наталії Лимонової, співзасновниці інтерактивної математичної онлайн-школи GIOS, тренд номер один - змішане навчання: «Зараз якраз випала чудова нагода ввести масово змішане навчання (офлайн + онлайн). Наприклад, такі платформи, як наша Global Innovative Online School, є зручним інструментом як для змішаного, так і для дистанційного навчання. Супроводжує цей тренд інтеграція в освітній процес гейміфікації, AR/VR-технологій, різноманітних онлайн-консультантів і помічників». Наталія вважає, що у ніші широкі перспективи, оскільки комплексних україномовних рішень дуже мало, і стартапи, пов'язані з молодшою школою або профорієнтацією для підлітків, що наразі з'являються, будуть затребувані вже сьогодні.

Тієї ж думки дотримується Владислава Бандурко, засновниця приватної школи і курсів ЗНО Educator: «Лідером на ринку стане той гравець, який запропонує мікс з онлайну і офлайну. У справжніх хоумскулерів немає запиту на школу в реальному часі (хоча незабаром з'являться і такі проекти), їм потрібна можливість індивідуального графіка занять. У батьків і дітей є запит на зворотній зв'язок від тьютора. Одних відеоуроків недостатньо, також потрібні консультації з вчителями. Мається на увазі інтеграція освітніх технологій, проведення традиційних іспитів, бажаний якісний контроль знань, навчання азам тайм-менеджменту і психологічна підтримка учнів. Величезним плюсом проекту стануть офлайн-активності для груп учнів - майстер-класи, конференції, клуби з іграми, профорієнтаційні заняття тощо».

За оцінками опитаних нами експертів, запуск повноцінної онлайн-школи обійдеться в не менше ніж 500 тис. дол. інвестицій з терміном окупності від 10 років. Такий проект можна масштабувати в регіонах і виводити за межі України. Спрощений проект дистанційної школи можна оцінити в суму близько 100 тис. доларів з плановою окупністю до 5 років.

Новим онлайн-школам знадобляться платформи для роботи, їм доведеться або вкладатися в свої, або шукати партнерські продукти. У зв'язку з цим примітний український продукт, який незабаром складе конкуренцію західним аналогам, - освітня екосистема Human, що надає функціонал для здійснення освітнього процесу, ведення всієї комунікації і аналізу освітніх даних.

Опрацьовуючи проект, підприємці повинні звернути увагу на такий момент, як забезпечення документами державного зразка. Без цього залучити аудиторію неможливо. Експерт з Київміськради зазначає, що законом не передбачено існування онлайн-шкіл, але закон дає добро на різні форми індивідуальної освіти. Вважається, що онлайн-проекти - додаткові ресурси, які не скасовують відвідування звичайної школи. Зазвичай вони не ліцензовані і не надають документ про освіту. І тому батьки повинні зареєструвати таку дитину в найближчій школі, щоб та здавала обов'язкові іспити. Ще одне рішення вже давно відпрацьовано невеликими приватними школами. Їх учні проходять тестування та атестацію в ліцензованих комерційних закладах, наприклад, школа «Афіни», і отримують атестат держзразка.

Кількість дітей, що навчаються в онлайн-школі, буде тільки зростати, вважають практично всі експерти ринку. Влада Бандурко впевнена, що ті, хто хотів перейти на онлайн-навчання, побачивши всі недоліки організації дистанційки в звичайних школах, уже перейшли, ще частина прийме остаточне рішення про перехід в будь-яку з онлайн-шкіл після 15 серпня. А новий освітній рік, який, напевне, буде знову спотворений новими хвилями епідемії і дистанційним навчанням за «мега-креативними» державними програмами,  переконає ще більшу кількість потенційних клієнтів у тому, то альтернатива потрібна, і терміново.