Актуальні питання для бізнесу #3 | Raiffeisen Bank Aval Актуальні питання для бізнесу #4 | Raiffeisen Bank Aval
Бережіть себе. Все онлайн в Raiffeisen Online.
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Актуальні питання для бізнесу #13 | Raiffeisen Bank Aval Актуальні питання для бізнесу #14 | Raiffeisen Bank Aval Актуальні питання для бізнесу #15 | Raiffeisen Bank Aval Актуальні питання для бізнесу #16 | Raiffeisen Bank Aval Актуальні питання для бізнесу #17 | Raiffeisen Bank Aval Актуальні питання для бізнесу #18 | Raiffeisen Bank Aval
19 Липня 2022

Актуальні питання для бізнесу

Незважаючи на війну, багато підприємницьких турбот є цілком рутинними. Сьогодні розкажемо про ті моменти в діяльності, що цікавлять багатьох. А саме – новації щодо виходу на пенсію та зарахування стажу, податкові перевірки та нюанси подання декларацій єдинникам на спецрежимі 2%.

Як підтвердити страховий стаж?

Нагадаємо, що облік трудової діяльності здійснюється в електронній формі в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. Для виконання цих вимог була ухвалена постанова ПФУ, якою затверджено Порядок надання відомостей про трудову діяльність, яка набрала чинності 23 липня 2021 року. Цим документом визначено механізм подання відомостей про трудову діяльність в електронній формі. Це стосується всіх: найманих працівників, фізичних осіб – підприємців, фізичних осіб, які забезпечують себе роботою самостійно... Ці відомості в подальшому використовуються для визначення страхового стажу під час нарахування пенсії.

Передача відомостей в електронній формі – це сканування сторінок трудової книжки та документів про стаж, які подаються до ПФУ через вебпортал електронних послуг ПФУ в електронній формі з обов’язковим накладанням кваліфікованого електронного підпису (КЕП) страхувальником або працівником. Накладати КЕП мають право як страхувальник, так і працівник. Відомості про трудову діяльність можуть бути подані як страхувальником за працівників, так і самим працівником одним з таких способів:

  • у вигляді копій передбачених законодавством документів, виготовлених шляхом сканування;
  • в оцифрованому вигляді – шляхом створення відповідного електронного запису в електронному кабінеті страхувальника або застрахованої особи на вебпорталі електронних послуг ПФУ, до якого додаються скановані копії документів, на підставі яких створюється запис.

На жаль, цим порядком не було визначено термін, протягом якого необхідно подати цю інформацію і яка повинна розглядатися у першу чергу. Саме тому у червні цього року внесено зміни, які набрали чинності 15 липня.

Змінами передбачено, що відомості про трудову діяльність в електронній формі подаються у будь-який період протягом п'яти років починаючи з 10 червня 2021 року (дня набрання чинності Законом України від 05.02.2021 р. № 1217-IX).

Передусім необхідно подавати відомості особам, яким до настання права на пенсію за віком залишилося два і менше років. А також тим, хто працював до 01 липня 2000 року і відомості про це відсутні в ПФУ. За наявності якого віку особа має право на пенсію за віком, визначено в частині першій статті 26 Закону України від 09.07.2003 р. № 1058-IV.

Визначено, що відомості, які передаються через вебпортал ПФУ, повинні бути у форматі xml. Структура такого файлу наведена в додатку № 3 до цього Порядку.

Як щодо перевірки під час воєнного стану?

Нагадаємо, що починаючи з 27 травня 2022 року Законом України від 12.05.2022 р. № 2260-ІХ податківцям дозволено проводити камеральні та документальні позапланові перевірки.

Зазначимо, що однією з підстав для проведення позапланової документальної перевірки є подання декларації з ПДВ, в якій задекларовано від’ємне значення понад 100 тис. грн. При цьому не має значення, чи планував суб’єкт господарювання заявляти бюджетне відшкодування ПДВ, чи ні.

Така документальна перевірка може бути як виїзна, так і невиїзна. В обох випадках рішення про проведення такої перевірки оформлюється наказом. Якщо буде прийнято рішення про зміну виду перевірки (з виїзної на невиїзну), то податківці зобов’язані дотриматись вимог, передбачених нормами ПКУ (ст. 79). А саме, надіслати (вручити) платникові податків у визначені терміни належним чином оформлене повідомлення та копію наказу про проведення документальної невиїзної перевірки, а також скасувати або внести зміни до раніше прийнятого наказу про проведення документальної виїзної перевірки.

У даному випадку слід також враховувати особливості Закону № 2260, яким передбачено, що документ, надісланий контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платникові податків, якщо він сформований з дотриманням вимог електронного документообігу. Тобто періодично необхідно перевіряти електронну пошту підприємства (ФОП), щоб раптом не пропустити «цікавого» листа від податківців.

За результатами проведення документальних позапланових перевірок, щодо яких платниками не надано достатніх підтверджуючих документів, контролюючим органом складається акт перевірки, за результатом якого виноситься податкове повідомлення-рішення.

Нагадаємо, що документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок безпечного:

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
  • доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи.

Отже, якщо податківцями прийнято рішення про проведення документальної позапланової перевірки, то це безпечно, і платник податків після початку перевірки зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки.

У разі якщо до закінчення перевірки або у терміни, визначені в ПКУ (протягом 10 робочих днів з дня, наступного за днем отримання акта (довідки)), платник податків не надає перевіряючим документи (незалежно від причин такого ненадання, крім випадків виїмки документів або іншого вилучення правоохоронними органами), що підтверджують показники, відображені таким платником податків у податковій звітності, вважається, що такі документи були відсутні у такого платника податків на час складання такої звітності. Що своєю чергою призведе до штрафних санкцій.

Чи потрібно єдиннику, який перейшов на ставку 2%, подавати декларацію за I півріччя?

Платники єдиного податку третьої групи подають до контролюючого органу податкову декларацію платника єдиного податку наростаючим підсумком у строки, встановлені для квартального податкового (звітного) періоду. Тобто за перший квартал вони зобов’язані були подати звітність не пізніше 9 травня, за перше півріччя – не пізніше 9 серпня.

Форма податкової декларації платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця затверджена наказом Мінфіну від 19.06.2015 р. № 578.

Суб’єкти господарювання на період воєнного стану починаючи з 1 квітня 2022 року мали право обрати третю групу єдиного податку за ставкою 2%.

Для цієї категорії платників єдиного податку встановлено звітний період, який дорівнює календарному місяцю, і наказом Мінфіну від 26.04.2022 р. № 124 затверджено свою форму декларації.

Східне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків вважає, що ФОП – платники єдиного податку, які застосовували ставку 5% або 3%+ПДВ, у разі переходу на ставку 2% з 1 квітня 2022 року не зобов’язані подавати декларацію за перше півріччя 2022 року за формою наказу № 578.

Якщо ж вони перейшли на ставку 2% після 1 квітня (тобто у другому кварталі були дні (місяці), коли вони працювали за ставкою 5% або 3%+ПДВ, а потім 2%), то такі ФОП повинні подати декларацію за перше півріччя у термін, встановлений для її подання, в якій зазначити дохід, який був отриманий за період застосування ставки 5% або 3%+ПДВ. Надалі зазначену декларацію за звітні періоди 2022 року наростаючим підсумком з початку року їм подавати не потрібно.

Одночасно після переходу на ставку 2% ФОП – платник єдиного податку подає декларацію за формою, встановленою для даної категорії платників, щомісяця за звітні місяці, в яких отримував доходи.

Наталія Щербак, податковий консультант