Як платити лікарняні у 2023 році #3 | Raiffeisen Bank Aval Як платити лікарняні у 2023 році #4 | Raiffeisen Bank Aval
Бережіть себе. Все онлайн в Raiffeisen Online.
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Як платити лікарняні у 2023 році #13 | Raiffeisen Bank Aval Як платити лікарняні у 2023 році #14 | Raiffeisen Bank Aval Як платити лікарняні у 2023 році #15 | Raiffeisen Bank Aval Як платити лікарняні у 2023 році #16 | Raiffeisen Bank Aval Як платити лікарняні у 2023 році #17 | Raiffeisen Bank Aval Як платити лікарняні у 2023 році #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
10 Лютого 2023

Як платити лікарняні у 2023 році

З першого січня 2023 року вступили в дію зміни у системі загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Набула чинності оновлена редакція Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування». Відтепер фінансування виплат страхувальникам за лікарняними здійснюватиме Пенсійний фонд України. Розглянемо основні зміни у виплаті лікарняних і що залишилося без змін.

Що залишилося без змін

Зокрема, як і раніше, необхідно подати заяву-розрахунок, яка містить інформацію про нараховані застрахованим особам кошти. Форма заяви-розрахунку також залишилася незмінною.

Документи про призначення допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю розглядаються протягом 10 робочих днів з дня надходження лікарняного до роботодавця. Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причини відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п’яти днів після прийняття відповідного рішення.

Оплата лікарняних з тимчасової непрацездатності, як і раніше, за перші п’ять днів здійснюється роботодавцем, а починаючи з шостого дня – ПФУ за рахунок страхових коштів. У випадку лікарняних внаслідок нещасного випадку на виробництві виплата Пенсійним фондом здійснюється починаючи з 18-го дня непрацездатності. Оплата лікарняних по вагітності та пологах оплачується повністю за рахунок страхових коштів.

Розмір допомоги у зв’язку з тимчасовою непрацездатністю розраховується з урахуванням страхового стажу. Незмінним залишився відсоток середньої заробітної плати застрахованої особи залежно від тривалості страхового стажу.

Що змінилося

Зокрема, страхова виплата у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначається та здійснюється за основним місцем роботи (діяльності).

Розширено перелік причин, які враховуються при розрахунку страхового стажу. Зазвичай страховий стаж – це період (строк), протягом якого особа підлягала страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та за який щомісяця сплачено страхові внески у сумі не менше мінімального страхового внеску. Але до страхового стажу також включається період відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, отримання виплат за окремими видами соціального страхування, крім пенсій усіх видів (за винятком пенсії по інвалідності), як період, за який сплачено страхові внески виходячи з розміру мінімального страхового внеску.

До страхового стажу прирівнюється трудовий стаж, набутий працівником за час роботи на умовах трудового договору (контракту) до набрання чинності Законом України від 18.01.2001 р. № 2240-ІІІ, а також періоди, починаючи з 1 січня 2016 року, протягом яких особа не підлягала страхуванню згідно з цим Законом, але нею або роботодавцем за неї сплачено ЄСВ відповідно до Закону України від 08.07.2010 р. № 2464-VI.

Зауважимо, що страховий стаж обчислюється за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі за даними про трудову діяльність працівників, внесеними відповідно до Закону № 2464, а за періоди до 1 липня 2000 року – у порядку та на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше.

Змінено деякі причини надання допомоги з тимчасової непрацездатності. Відтепер за період перебування в санаторно-курортних закладах не надаватимуть допомогу з тимчасової непрацездатності. Натомість призначатимуть допомогу під час надання реабілітаційної допомоги з протезування та ортезування у стаціонарних умовах у реабілітаційних закладах, реабілітаційних відділеннях, підрозділах закладів охорони здоров’я.

Також з’явився новий страховий випадок – догляд за дитиною віком до 14 років або за дитиною з інвалідністю віком до 18 років на весь період надання реабілітаційної допомоги за наявності медичного висновку про необхідність стороннього догляду за дитиною. Тобто тепер працівник отримуватиме допомогу з тимчасової непрацездатності також під час реабілітаційної допомоги його дитині.

Розмір допомоги з тимчасової непрацездатності, зокрема на пільгових умовах, визначатимуть шляхом автоматизованого обміну наявними даними між інформаційно-комунікаційними системами органів державної влади, підприємств, установ та організацій або на підставі копії відповідних посвідчень чи інших документів, які підтверджують право на пільгу.

Скасовано обмеження щодо періоду оплати лікарняних для працівників, які залучені до сезонних і тимчасових робіт.

Доповнено перелік підстав для відмови в наданні допомоги з тимчасової непрацездатності: допомогу не надають за період тимчасової непрацездатності, зазначений у листку непрацездатності, що визнали необґрунтованим.

Визначено розмір допомоги для застрахованих осіб, які працюють на умовах гіг-контракту або є гіг-спеціалістом резидента Дія Сіті. А саме, розмір допомоги з тимчасової працездатності дорівнює сумі заробітної плати (доходу), з якої фактично сплачено страхові внески, незалежно від страхового стажу, як у разі захворювання, так і перебування у закладах охорони здоров’я, а також на самоізоляції під медичним наглядом у зв’язку з проведенням заходів, спрямованих на запобігання виникненню та поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), а також локалізацію та ліквідацію її спалахів та епідемій.

Допомога по вагітності та пологах також надається у розмірі заробітної плати (доходу) такої особи, з якого фактично сплачено страхові внески, незалежно від страхового стажу.

Зміни, які торкнулися роботодавців – страхувальників

До 1 січня 2023 року

З 1 січня 2023 року

Хто приймає рішення про виплату лікарняних?

Комісія з соціального страхування на підприємстві (у ФОП)
Роботодавець або уповноважені ним особи

Термін прийняття рішення про виплату страхових коштів

Не пізніше 10 робочих днів – з дня надходження до роботодавця лікарняного по вагітності та пологах (днем надходження вважається восьмий день після відкриття лікарняного)
Не пізніше 3-х робочих днів – з дня надходження до роботодавця лікарняного по вагітності та пологах (днем надходження вважається восьмий день після відкриття лікарняного)

Спосіб подання заяв-розрахунків

Онлайн за допомогою клієнтського спеціалізованого програмного забезпечення;
– на паперових носіях до відділень робочих органів виконавчої дирекції ФССУ
В електронному вигляді через особистий кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ;
– на паперових носіях до будь-якого сервісного центру ПФУ

Фінансування страхувальників

ФССУ протягом 10 днів після надходження заяви-розрахунку
ПФУ протягом днів після надходження заяви-розрахунку

Хто проводить перевірки страхувальників? 

Робочі органи виконавчої дирекції ФССУ
Територіальні органи ПФУ

Подання заяви-розрахунку

Заява-розрахунок переважно подається до ПФУ через особистий електронний кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг. Роботодавці, які з певних причин не можуть користуватись електронним кабінетом на вебпорталі електронних послуг ПФУ, можуть скласти заяву-розрахунок у паперовій формі та подати її до будь-якого сервісного центру ПФУ.

Під час формування заяви-розрахунку використовується інформація з електронного листка непрацездатності та Реєстру застрахованих осіб.

Максимальна кількість листків непрацездатності в одній заяві-розрахунку не може перевищувати 200 штук.

Звернімо увагу, що для уникнення помилок при заповненні заяви-розрахунку використання лапок у назві суб’єкта господарювання не допускається.

До заяви-розрахунку можна додавати коментарі, пояснення та, за необхідності, скановані копії документів, які можуть бути використані при прийнятті рішення щодо фінансування.

Зауважимо, що функціонал пункту меню «Заяви-розрахунки» особистого кабінету страхувальника дає можливість пошуку та перегляду заяв-розрахунків відповідно до визначених критеріїв:

  • період реєстрації листків непрацездатності;
  • тип заяви-розрахунку (за електронними листками непрацездатності);
  • здійснення формування (редагування) та відправки заяви-розрахунку до ПФУ.

Необхідно також зазначити, що редагування (внесення змін) можливо робити у невідправлених до ПФУ заявах-розрахунках.

На завершення зазначимо, що лікарняні, відкриті до 31.12.2022 р. і продовжені у 2023 році, розраховуються за старими правилами. Роботодавцям для подання заяв-розрахунків не потрібно укладати з ПФУ договір про визнання КЕП, як це було передбачено раніше у взаємовідносинах із ФССУ.