Правила взаємодії ФОП з податковими органами #3 | Raiffeisen Bank Aval Правила взаємодії ФОП з податковими органами #4 | Raiffeisen Bank Aval
Залишайтеся вдома. Все онлайн у Raiffeisen Online.
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Правила взаємодії ФОП з податковими органами #13 | Raiffeisen Bank Aval Правила взаємодії ФОП з податковими органами #14 | Raiffeisen Bank Aval Правила взаємодії ФОП з податковими органами #15 | Raiffeisen Bank Aval Правила взаємодії ФОП з податковими органами #16 | Raiffeisen Bank Aval Правила взаємодії ФОП з податковими органами #17 | Raiffeisen Bank Aval Правила взаємодії ФОП з податковими органами #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
23 Квітня 2021

Правила взаємодії ФОП з податковими органами

Нещодавно Райффайзен Банк Аваль та VISA спільно з Європейською Бізнес Асоціацією (EBA) провели вебінар на тему «Правила взаємодії ФОП з податковими органами». Про наболіле розповідала юрист практики податкового права Ніна Бец юридичної компанії «Ілляшев та Партнери».

У сучасному світі податкові органи виконують не тільки фіскальну функцію, а ще й сервісну. Одним із основних завдань ДПС є саме обслуговування платників податків. Тому важливо розуміти, що ми не тільки зобов’язані сплачувати податки, а й маємо право на отримання сервісних послуг від контролюючого органу. Отже:

 За якими адміністративними сервісами має право звернутись підприємець та які послуги отримати від ДПС?

Ми звикли сприймати податковий орган як такий, що спрямований на збирання податків. Але підприємці також мають право на отримання від ДПС корисних сервісів та податкових консультацій. Про правила взаємодії ФОП з податковими органами розповіла провідний юрист практики податкового права ЮФ «Ілляшев та партнери» Ніна Бец на семінарі від EBA.

При головних управліннях ДПС в областях і м. Києві та державних податкових інспекціях створені Центри обслуговування платників податків, до яких варто звертатися за отриманням послуг. Вони відповідають за звіти, консультації, ЕЦП, видачу різних довідок про сплачені податки, відомостей, ліцензій, реєстрацію РРО, ліцензування тощо. Сюди можна написати заяву на проведення звірки, якщо ви вважаєте, що вам помилково нараховані суми податку.

Повний перелік адміністративних послуг, що надаються Державною податковою службою, міститься на сайті ДПС. Частину послуг надають територіальні органи ДПС, частину надає головне управління ДПС. Розглянемо деякі найбільш корисні сервіси.

Як отримати індивідуальну податкову консультацію?

За зверненням платників податків у паперовій або електронній формі контролюючий орган надає їм безоплатно індивідуальні податкові консультації з питань практичного застосування окремих норм податкового законодавства. Плата за надання податкової консультації відсутня.

Відповіді надають у строк протягом 25 календарних днів від дня отримання такого звернення даним контролюючим органом. Строк розгляду звернення може бути продовжено на 15 календарних днів.

Важливо правильно оформити запит, надавши всі вихідні дані юрособи чи ФОПа, та детально зазначити, в чому полягає практична необхідність отримання податкової консультації. На звернення платника податків, що не відповідає вимогам, індивідуальна податкова консультація не надається, а надсилається відповідь у порядку та строки, передбачені Законом України «Про звернення громадян».

Індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.

Особа, яка діяла відповідно до індивідуальної, а також узагальнюючої податкової консультації, звільняється від відповідальності, зокрема на підставі того, що у подальшому така податкова консультація була змінена або скасована. Якщо індивідуальна податкова консультація суперечить узагальненій, то використовується саме узагальнена.

Приклад. Можна написати листа, що ви створюєте бізнес-план та хочете дізнатися, чи потрібно використовувати РРО під час безготівкових розрахунків. Чи попросити допомогти вибрати групу єдиного податку.

Як використати мораторій на проведення перевірок?

03.02.2021 р. уряд Постановою скасував мораторій на проведення перевірок. Дозволені:

тимчасово зупинені і незавершені документальні та фактичні перевірки, що були розпочаті на дату запровадження мораторію;

документальні перевірки суб’єктів господарювання реального сектору економіки, які за даними аналітичної системи проводять ризикові операції та опрацьовуються у межах роботи Тимчасової слідчої комісії ВРУ з питань розслідування оприлюднених у засобах масової інформації фактів можливих корупційних дій посадових осіб органів державної влади;

документальні перевірки щодо дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями;

позапланові документальні перевірки, необхідність для проведення яких виникла за результатами розгляду скарг на дії чи бездіяльність контролюючих органів щодо неправомірного нарахування грошових зобов’язань платників податків.

Ніна Бец зазначає, що п. 52-2 підрозділу 10 Перехідних положень Податкового кодексу України (вище та далі – «ПКУ») мораторій на проведення документальних та фактичних податкових перевірок за деякими винятками встановлений до кінця карантину. Жодних змін на сьогоднішній день до Податкового кодексу не вносилося. Відтак, оскільки положення підзаконного нормативно-правового акта (Постанови) суперечать закону (Податковому кодексу України), застосуванню підлягають саме положення ПКУ.

Тож якщо до вас прийдуть з перевіркою, варто посилатися на ПКУ та не допускати таку перевірку. Водночас, якщо ви допустите податківців до перевірки, то це означатиме, що ви згодні добровільно і в подальшому незаконну підставу такої перевірки в судовому порядку оскаржити не зможете.

Що треба знати про нові нюанси застосування РРО?

Продовжуються різні думки про те, чи обов’язкове РРО, якщо оплата за товари чи послуги здійснюється за допомогою платіжної системи чи «Інтернет-банкінгу» (LiqPay, Portmone, Приват24, тощо). Податкова роз’яснила, що РРО не застосовуються під час здійснення розрахунків за послуги у разі проведення таких розрахунків виключно за допомогою банківських систем дистанційного обслуговування та/або сервісів переказу коштів. Таке ж положення міститься в ч. 14 ст. 9 Закону України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг». Саме дана стаття встановлює перелік обставин, за яких ФОП може не застосовувати РРО.

Ніна Бец підкреслює: використовувати РРО у вищезазначених випадках ви поки що не зобов’язані за законом до 2022 року, але якщо ви вже придбали та зареєстрували РРО, то вважається, що ви зробили це добровільно і погодилися на його застосування, тож повинні тепер застосовувати і підлягаєте штрафним санкціям за невикористання РРО.

Якщо ви не хочете використовувати РРО, то щоб не було штрафів, потрібно його зняти з обслуговування, для чого звернутися до ДПС за місцем реєстрації з відповідною заявою.

SME ONLINE Hub – інтенсивна освітня програма у рамках проекту Unlimit Ukraine від Європейської Бізнес Асоціації в партнерстві з VISA та Райффайзен Банком Аваль, яка дає можливість власникам малого бізнесу безкоштовно отримати необхідні знання і практичні навички для успішного ведення свого бізнесу в Україні та за кордоном від професійних бізнес-практиків із великих корпорацій.

Долучайтеся до нових семінарів, що допоможе вам знайти нові інструменти та отримати потрібні знання для розвитку та просування вашого бізнесу.