Подарункові сертифікати
Подарункові сертифікати – маркетинговий інструмент, що гарно працює навіть в кризу. Їх використовують не лише на «святкові» товари та послуги, а й у звичайних роздрібних магазинах, фітнес-клубах чи кав’ярнях. Розглянемо, що необхідно знати підприємцю, який вирішив застосовувати у своїй діяльності сертифікати.
Головною метою впровадження подарункового сертифіката на підприємстві є збільшення обсягів продажу товарів (послуг). Подарунковий сертифікат – це документ, що підтверджує платіж у вигляді передоплати за товари (роботи, послуги) в зазначених у ньому магазинах на суму, що еквівалентна номіналу сертифіката.
Подарунковий сертифікат зазвичай має фіксовані номінали: 250 грн, 500 грн, 1000 грн, 2000 грн. Номінал подарункового сертифіката вказується в гривнях та дорівнює його вартості, причому цінова різноманітність залежить тільки від бажання продавця.
Подарунковий сертифікат може бути виготовлений у вигляді пластикової карти або оформлений на бланку довільної форми. Цей документ надає право його пред’явникові обміняти його на товари (роботи, послуги) на вказану суму (номінал). Подарунковий сертифікат видається покупцеві, що сплатив його, зазвичай, без ідентифікації особи, що дозволяє безперешкодно передати його далі якій-небудь третій особі.
Список магазинів та суб’єктів господарювання, що надають право придбання продукції за подарунковими сертифікатами, постійно розширюється, на них можна купити не лише одяг, їжу, косметику або ювелірні прикраси, але й стрибки з парашутом, похід у сауну чи навіть курси такмеду. Подарункові сертифікати мають різні види:
Платні. Такі сертифікати, своєю чергою, можуть бути двох різновидів:
покупка за повною вартістю, тобто придбали подарунковий сертифікат номіналом 500 грн і на цю ж суму купили товар;
дисконтний, тобто сертифікат має номінал 500 грн, заплатили за нього 400 гривень, але товар буде надано на 500 грн.
Знижкові сертифікати. Клієнт придбаває певний товар (послугу), а йому безкоштовно надається сертифікат на знижку. Її можна передарувати комусь. Таке рішення допомагає залучити постійних клієнтів.
«Подарунок другу». Такий варіант є своєрідним способом поширення інформації про свої послуги за допомогою клієнта. Покупцеві буде простіше розповісти другу про організацію і при цьому подарувати як бонус сертифікат.
Правила використання подарункового сертифіката
Визначаються суб’єктом господарювання, який вирішив використовувати подарункові сертифікати. Найчастіше діють такі правила:
- подарунковий сертифікат дійсний протягом визначеного терміну з дня його придбання. Якщо в цей термін його не використано, він втрачає свою силу. Подарункові сертифікати можуть бути і безстроковими;
- при виборі подарунка вартістю вище номіналу сертифіката покупець (власник сертифіката) може доплатити різницю у касу магазину;
- при виборі подарунка вартістю нижче номіналу сертифіката грошова різниця не компенсується;
- подарунковий сертифікат при придбанні товару (роботи, послуги) віддається продавцю як розрахунок;
- у разі втрати подарунковий сертифікат не відновлюється.
Необхідно також зазначити, що в публічних офертах та умовах обігу подарункових сертифікатів суб’єкти господарювання передбачають умови про те, що купуючи сертифікат чи використовуючи його, споживач підтверджує, що ознайомлений з Правилами придбання сертифіката, які зазвичай зазначені на самому сертифікаті або з якими споживачів зобов’язані ознайомити продавці перед придбанням сертифіката. З цією інформацією споживач має ознайомитись, купуючи товар на касі та здійснюючи свій свідомий вибір.
Які документи необхідно оформити
Якщо суб’єкт господарювання вирішив почати застосовувати подарункові сертифікати, йому необхідно:
1. Видати відповідний наказ (розпорядження), в якому обґрунтувати зв’язок застосування подарункових сертифікатів з господарською діяльністю підприємства, а також визначити: мету та період їх використання; кількість та номінал подарункових сертифікатів; осіб, відповідальних за виготовлення (придбання) подарункових сертифікатів та організації роботи щодо їх використання.
2. Розробити та затвердити Положення про порядок видачі та погашення подарункових сертифікатів. Таке Положення розміщується у видному для клієнтів місці або надруковано на призначених для реклами подарункових сертифікатів буклетах, брошурах, проспектах, на сайті суб’єкта господарювання.
3. Визначити порядок їх обліку та обігу.
Відображення в обліку.
У зв’язку з тим, що подарункові сертифікати запроваджуються для збільшення обсягів продажу товарів (робіт, послуг), витрати, понесені у зв’язку з виготовленням сертифікатів, відносяться на формування їх собівартості та признаються витратами в періоді їх списання (видачі покупцеві).
Запровадження сертифікатів на підприємстві – це одна із складових маркетингової політики. Тому всі витрати на виготовлення сертифікатів в бухгалтерському обліку є витратами на збут і прямо пов’язані з господарською діяльністю для цілей податкового обліку. Для бухгалтерського обліку подарункових сертифікатів юрособи використовують субрахунок 209 «Інші матеріали».
Буклети, брошури, проспекти з правилами використання подарункових сертифікатів відносяться до товарно-матеріальних цінностей, що виконують суто рекламну функцію. При роздачі буклетів, брошур, проспектів у платника податків не виникає ані доходу, ані податкового зобов’язання з ПДВ. А витрати, понесені на їх виготовлення, є рекламними витратами та визнаються витратами на збут у період їх виникнення і обліковуються на рахунку 93 «Витрати на збут». При цьому у платника податків є право і на податковий кредит з ПДВ, але лише у разі, якщо реалізація товарів, що рекламується у буклетах, брошурах, проспектах, обкладається ПДВ.
ФОП, які працюють на загальній системі оподаткування, також мають право вартість витрат, пов’язаних з запровадженням подарункових сертифікатів і проведенням рекламної кампанії, включити до витрат господарської діяльності. Для цього їм необхідно мати не тільки наказ, положення, а й первинні документи, які підтверджують такі витрати.
Відображення в РРО/ПРРО
Як було сказано вище, подарункові сертифікати використовуються під час торгівлі вроздріб, тому суб’єкт господарювання під час продажу подарункових сертифікатів та товару з оплатою сертифікатами зобов’язаний використовувати РРО/ПРРО, бо мають місце розрахункові операції. Водночас зазначимо, що подарунковий сертифікат можна придбати як за готівку, так і безготівково, використовуючи банківську платіжну картку в касі продавця або оформивши замовлення через інтернет-магазин, здійснивши безготівковий платіж на банківський рахунок продавця.
Що стосується видачі фіскального чека РРО/ПРРО, то податкова у своїх консультаціях наголошує, що продавець під час продажу подарункового сертифіката повинен видати покупцю сертифіката касовий чек РРО/ПРРО, бо має місце розрахункова операція. Водночас зазначимо, що подарунковий сертифікат не вважається товаром. Згідно з правовими нормами, він є документом, що підтверджує зобов’язання продавця передати в майбутньому його пред’явнику товари (роботи, послуги) на певну суму та право пред’явника на отримання цих товарів (робіт, послуг).
Коли в подальшому подарунковий сертифікат застосовується як оплата, то продавець також покупцеві товару повинен видати касовий чек РРО/ПРРО з формою оплати «безготівкова». Зазначимо, що суб’єкт господарювання має право уточнити вид безготівкової форми оплати – «подарунковий сертифікат» та суму коштів (номінал сертиіката).
Якщо загальна сума покупки більша, ніж вартість подарункового сертифіката, то в чеку зазначається декілька форм оплати: «готівкова та безготівкова» та сума коштів за кожною формою оплати, яка була використана при здійсненні розрахункової операції.
Чи може «єдинник» застосувувати подарункові сертифікати?
На жаль, платники єдиного податку не можуть у своїй діяльності використовувати податкові сертифікати. І ось чому. Платники єдиного податку першої-третьої груп повинні здійснювати розрахунки за відвантажені товари (виконані роботи, надані послуги) виключно в грошовій формі (готівковій та/або безготівковій). Датою отримання доходу платника єдиного податку є дата надходження коштів платнику єдиного податку у грошовій (готівковій або безготівковій) формі, дата підписання платником єдиного податку акта приймання-передачі безоплатно отриманих товарів (робіт, послуг).
Оскільки розрахунок за товари подарунковим сертифікатом підприємцями-єдинниками – це розрахунок не у грошовій формі, то не дає права ФОП застосовувати спрощену систему оподаткування, обліку і звітності.
Наталя Щербак, податковий консультант