Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #3 | Raiffeisen Bank Aval Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #4 | Raiffeisen Bank Aval
Бережіть себе. Все онлайн в Raiffeisen Online.
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #13 | Raiffeisen Bank Aval Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #14 | Raiffeisen Bank Aval Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #15 | Raiffeisen Bank Aval Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #16 | Raiffeisen Bank Aval Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #17 | Raiffeisen Bank Aval Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації #18 | Raiffeisen Bank Aval
23 Травня 2022

Підприємці – внутрішньо переміщені особи та бізнес в тимчасовій окупації

В даній статті розберемося, як вести бізнес тим, хто змінив дислокацію в Україні чи не зміг евакуюватися з окупованих територій.

Внутрішньо переміщені підприємці

Дуже багато українців вимушено покинули своє місце проживання з настанням воєнних дій на їхній території і переїхали до безпечніших регіонів України. З моменту переїзду вони стають внутрішньо переміщеними особами (далі – ВПО). Якщо такі фізособи зареєстровані як ФОП, виникає питання: чи потрібно змінювати інформацію підприємця про місцезнаходження, яка міститься в його реєстраційних даних.

Для відповіді на це питання необхідно визначитися спочатку з поняттям та процедурою набуття статусу ВПО фізособою. А також пригадати, які дії необхідно зробити підприємям згідно з вимогами законодавства у разі зміни місцезнаходження.

Отже, ВПО – це громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яку змусили залишити своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру. Для підтвердження статусу за новим місцем перебування необхідно отримати довідку про взяття на облік ВПО. Наявність такої довідки надає права на отримання пільг, які надаються переселенцям, зокрема – підприємцям. За отриманням довідки необхідно звернутися з заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, або до уповноваженої особи громади, або до Центру надання адміністративних послуг, або дистанційно через портал «Дія».

Необхідно також зазначити, що з’явилася цифрова платформа, де відображаються тимчасово окуповані території, що знаходяться в оточенні (блокуванні) та на яких ведуться активні бойові дії. Дана платформа відображає актуальну інформацію щодо статусу громад. Її ви можете знайти за посиланням – https://groshi.edopomoga.gov.ua/. Інформацію про статус надають відповідні обласні, Київська міська військова адміністрація. На її основі формується Перелік територіальних громад, що розташовані в районах проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні). Цей перелік затверджується Мінреінтеграції за погодження Міноборони.

Реєстрація ВПО фізичної особи – підприємця здійснюється за спрощеною процедурою за новим місцем проживання такої особи у відповідному територіальному органі, уповноваженому здійснювати держреєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, на підставі довідки про взяття на облік фізичної особи як ВПО.

Нагадаємо, що для підприємця податковою адресою визнається місце проживання, за яким він береться на облік як платник податків у контролюючому органі. Платник податків – фізособа може мати одночасно не більше однієї податкової адреси. Нормами чинного законодавства передбачено, що платники податків зобов’язані подавати до контролюючих органів відомості про зміну даних, які вносяться до облікової картки або повідомлення протягом місяця з дня виникнення таких змін шляхом подання заяви.

Отже, підприємці-ВПО зобов’язані:

  • визначити свою податкову адресу;
  • отримати довідку про взяття на облік як ВПО;
  • подати заяву про внесення змін до Держреєтру про зміну місця проживання;
  • подати заяву до податкової за новою податковою адресою для внесення змін до облікової картки ФОП, пред’являючи при цьому документ, що посвідчує особу, та довідку ВПО.

Бізнес звітує та сплачує податки з дати взяття на облік у контролюючому органі за новим місцезнаходженням/місцем проживання.

Якщо підприємець є платником єдиного податку, важливо, щоб зміни щодо нової податкової адреси та місця провадження господарської діяльності (якщо воно змінилося) були також своєчасно внесені до реєстру платників єдиного податку. Виключення становлять випадки, коли місцем провадження господарської діяльності раніше було зазначено всю територію України. Для внесення змін необхідно подати заяву про застосування спрощеної системи оподаткування. В залежності від групи єдиного податку заява на внесення зміни податкової адреси суб'єкта господарювання та/або місця провадження господарської діяльності подається:

  • для першої і другої груп – не пізніше 20 числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулися такі зміни);
  • для третьої групи – не пізніше останнього дня кварталу, в якому відбулися такі зміни.

Бізнес на тимчасово окупованих територіях

На жаль, не всі мали змогу або бажання виїхати з тимчасово захоплених територій України. Серед них багато представників бізнесу. Чи вести їм підприємницьку діяльність на окупованій території, чи ні, вирішувати доведеться самостійно залежно від обставин, у яких вони опинилися. Розуміємо, що ці обставини постійно змінюються й можливості може не бути.

Якщо прийнято рішення і є можливість продовжувати підприємницьку діяльність, необхідно враховувати наступне:

  • органи влади України на таких територіях (у тому числі податкові органи, поліція місцева влада) не завжди можуть у повній мірі забезпечити виконання своїх прямих функцій, покладених на них державою (це складає певні об’єктивні ризики для підприємця та його бізнесу);
  • на тимчасово окупованих територіях або на територіях, на яких ведуться бойові дії, застосовуються звичайні правила щодо порядку ведення господарської діяльності, але оподаткування доходу підприємця, податковою адресою якого є тимчасово окупована територія, має певні особливості.

А саме: податки з суми отриманого доходу нараховує та сплачує не сам підприємець (незалежно від системи оподаткування), а юрособа та/або самозайнята особа, які виплачують їй дохід. Тобто, контрагенти.

В даному випадку суму отриманого доходу ФОП не включає до загального оподатковуваного доходу ФОП на загальній системі оподаткування або доходу – платника єдиного податку.

Тобто оподаткування доходу підприємців з окупованої територій здійснюється за правилами оподаткування доходу нерезидентів (тільки без права на уникнення подвійного оподаткування). Представник бізнесу має утримати та сплатити з цієї суми ПДФО за ставкою 18% та ВЗ за ставкою 1,5% з відображенням такої виплати в об’єднаній звітності.

Водночас платники податків з податковою адресою на тимчасово окупованій території звільняються від обов’язку подання до контролюючих органів декларацій, звітності та інших документів, пов’язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів. Для них зупиняється нарахування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) та/або пені за несвоєчасне погашення грошових зобов’язань та інші порушення податкового, митного та іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.

Але у цьому питанні необхідно враховувати наступне. Вказаний порядок оподаткування та «штрафних» звільнень застосовується на тимчасово окупованих територіях, офіційно визнаних Україною.

Тимчасово окуповану територію своїм рішенням визначає Рада національної безпеки і оборони (РНБО) України і вводиться у дію указом Президента України. Необхідно зазначити, що станом на середину травня 2022 року відповідного рішення ще не було прийнято.

Тож за відсутності рішення РНБО, яким визначено перелік тимчасово окупованих територій в умовах воєнного стану, до ФОП застосовуються загальні правила оподаткування його доходу та подання податкової звітності у відповідності з вимогами тієї системи оподаткування, яку він застосовує, а не спеціальні положення.

Нагадаємо, що до обов’язку відзвітувати нині діє таке правило: якщо у підприємця впродовж дії воєнного стану немає можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, він звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. А це вказує на те, що звітність можна подати ще протягом півроку з моменту припинення або скасування воєнного стану без будь-яких негативних наслідків (штрафів та пені).

Наталя Щербак, податковий консультант