Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #3 | Raiffeisen Bank Aval Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #13 | Raiffeisen Bank Aval Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #14 | Raiffeisen Bank Aval Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #15 | Raiffeisen Bank Aval Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #16 | Raiffeisen Bank Aval Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #17 | Raiffeisen Bank Aval Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
18 Липня 2024

Оновлено правила виконання міжнародних вантажоперевезень

Угода між Україною та Європейським Союзом про вантажні перевезення автотранспортом продовжена до 30 червня 2025 року. Розглянемо, що вимагає вона від українських перевізників, та які маємо зміни.

Нагадаємо, до початку повномасштабного вторгнення автомобільні перевезення між Україною та країнами ЄС здійснювалися на основі фіксованої кількості дозволів. Останні часто закінчувалися передчасно. Підписання Угоди дозволило забезпечити сталість перевезень, зважаючи на руйнування логістичних маршрутів через вторгнення рф, та скасувало необхідність отримувати дозволи на вантажоперевезення в країни ЄС, а також транзитом через країни Союзу. Угода, яку було впроваджено через втрату транспортних маршрутів та експортних ринків на сході України внаслідок російської агресії, полегшила транспортування життєво важливих товарів, таких як паливо та гуманітарна допомога в Україну, а також дозволила українському експорту, такому як зерно, руди та сталь, потрапити до ЄС та за його межі.

Прийняття Угоди звільнило водіїв від необхідності отримання міжнародного посвідчення, що спростило процес визнання водійських документів.

Оновлений документ Угоди передбачає низку зобов’язань як для українських, так і для європейських перевізників.

Тепер для виконання перевезень відповідно до Угоди перевізникам необхідно мати:

  • Наліпку на лобовому склі.
  • На лобовому склі транспортного засобу повинна бути наліпка синього кольору розміром 5 на 5 см. Її вигляд затверджений в Угоді. У разі, якщо перевізник виконує перевезення не за умовами Угоди, тобто не двостороннє Україна – ЄС чи ЄС – Україна, а, наприклад, за дозволом ЄКМТ, наліпка має бути прихована.

Наліпка має допомогти контролюючим органам країн ідентифікувати вантажівки, що виконують перевезення відповідно до Угоди та попереджувати каботажні перевезення.

2️. Витяг про отримання ліцензії на міжнародні перевезення вантажів англійською мовою з QR-кодом. Отримати його можна у особистому кабінеті перевізника.  У витягу повинна бути зазначена наступна інформація:

  • номер та дата про прийняття рішення про видачу ліцензії;
  • строк дії ліцензії;
  • види господарської діяльності;
  • дозволений вид робіт;
  • найменування ліцензіата;
  • код ЄДРПОУ/РНОКПП;
  • адрес місця реєстрації;
  • дата, коли сформований витяг;
  • дата, до якої дійсний витяг.

Необхідно зазначити, що контролюючі органі інших країн не повинні вимагати від українських водіїв ліцензію у паперовому вигляді замість витягу, тому що Угодою затверджений саме витяг. До того ж витяг про ліцензію не має містити «мокру» печатку. Вимога про її наявність є необґрунтованою. Також необхідно взяти до уваги, що у разі якщо перевізник має ліцензію на міжнародні перевезення небезпечних вантажів, можуть також виконувати перевезення звичайних вантажів. У витягу ця інформація буде наведена окремим рядком.

3. Документи на вантаж для порожнього транспорту.

При виїзді з України порожнім транспортом водію необхідно обов’язково мати документи, що підтверджують повернення з вантажем, який водій буде забирати на зворотному шляху. Це може бути договір або підписана перевізником заявка. Ці документи повинні містити, зокрема, ім’я, контактні дані та адресу відправника. Також в них має бути вказано місце завантаження.

Якщо змінився вантаж, за яким перевізник виїжджав порожнім транспортом, то необхідно підтвердні документи, що змінився вантаж, за яким їде перевізник.

4️. Документи для підтвердження типу перевезення.

Протягом всього рейсу у водія повинні бути документи у паперовому або електронному вигляді, які підтверджують тип перевезення. Йдеться про коносаменти, товаротранспортні накладні, вантажні митні декларації тощо.

5. Документи для повернення порожньої вантажівки.

При поверненні до України порожнім необхідно мати документи, що підтверджують перевезення вантажу у прямому сполученні.

Необхідно також взяти до уваги, що правила оновленої Угоди поширюються на всі вантажні транспортні засоби, які виконують двостороннє перевезення вантажів Україна – ЄС, користуючись бездозвільним режимом, зокрема на лобовому склі автомобіля повинна бути наліпка, а водій мати всі необхідні документи, перелічені вище.

Що стосується відповідальності до перевізників, які порушують оновлені правила Угоди, то необхідно зазначити наступне. Якщо на склі буде відсутня наліпка, то за таке порушення штрафні санкції не передбачені. Контролюючі органи фіксують всі порушення вимог Угоди, зокрема випадки відсутності первинних документів (наприклад, підписаної заявки), коли перевізник прямує порожнім  за товаром. Про всі порушення вони зобов’язані інформувати Єврокомісію. Кількість порушень може призвести до того, що Угода не буде продовжена автоматично до кінця 2025 року.

До того ж необхідно звернути увагу ще й на такі зміни.

По-перше, постановою КМУ від 18.06.2024 р. № 712 внесено зміни до Ліцензійних умов перевізників, якими передбачено:

припинення видачі ліцензій за спрощеною процедурою, так звані «воєнні ліцензії». Ті, що видані раніше, до набрання чинності змінами, залишаються чинними. Водночас перевізники, які отримали ліцензії за спрощеною процедурою, повинні будуть протягом пів року оновити дані в своїх ліцензійних справах відповідно до вимог;

швидка та повністю оцифрована процедура отримання ліцензії на перевезення, що буде відповідати європейським стандартам. При цьому зменшується термін розгляду заяв на отримання ліцензій з 5 до 3 робочих днів;

  • запроваджується вимога про наявність свідоцтв професійної компетентності у водіїв та уточнені вимоги до освіти технічного персоналу, що обслуговують підприємства, механізми зупинення та відновлення чинності ліцензій у разі недобросовісного ведення бізнесу.

По-друге, необхідно взяти до уваги перевізників, що згідно з чинним законодавством, починаючи з 18 травня 2024 року водії, які перебувають на військовому обліку, обов’язково повинні мати при собі військово-обліковий документ (приписне свідоцтво, військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного) та зобов’язані до 17 липня 2024 року уточнити свої облікові дані у ТЦК та ЦНАПах, інакше можуть виникнути проблеми під час перетину кордону.

Отже водії, які здійснюють міжнародні перевезення, мають:

  • оновити свої дані в територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки;
  • пройти військово-лікарську комісію;
  • отримати військово обліковий квиток.

Водночас транспортним підприємствам треба мати на увазі, що водії, які виконують міжнародні перевезення, не зможуть працювати, якщо вони вказані в системі «Оберіг» як «ухилянти».

По-трете, зазначимо, що з 1 липня 2024 року відбулися зміни в законодавстві Польщі, пов’язані з посиленням контролю за іноземними перевізниками. Такий контроль буде здійснюватися за допомогою системи SENT, тобто через електронну систему відстеження транспортних засобів.

З цієї дати всі іноземні вантажні транспортні засоби, які здійснюють міжнародні перевезення до або з Польщі, що вимагають одноразового дозволу, багаторазового дозволу (CEMT/EKMT) або винятку з дозволу на підставі міжнародної угоди (це положення наразі застосовується до українських вантажівок в Європейському Союзі), підлягатимуть реєстрації в системі SENT.

Було вирішено підпорядкувати нову вимогу системі відрядження іноземних водіїв, запровадженій Пакетом мобільності. Перевізник повинен буде повідомити про перевезення на веб-сайті польського уряду, а водій повинен буде активувати в кабіні пристрій для відстеження, такий як, наприклад, телефон з офіційним додатком. Це полегшить відстеження нелегальних каботажних перевезень або перевезень, що здійснюються без відповідних дозволів.

Згідно з офіційною аргументацією польського уряду, це пов’язано з обіцянками, даними перевізникам з нагоди протесту на польсько-українському кордоні. Адже не секрет, що нова вимога стосуватиметься переважно перевізників з України. Ця інформація наведена за посиланням.

Наталя Щербак, консультант із податків та обліку