Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #3 | Raiffeisen Bank Aval Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #4 | Raiffeisen Bank Aval
Бережіть себе. Все онлайн в Raiffeisen Online.
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #13 | Raiffeisen Bank Aval Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #14 | Raiffeisen Bank Aval Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #15 | Raiffeisen Bank Aval Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #16 | Raiffeisen Bank Aval Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #17 | Raiffeisen Bank Aval Оборонні замовлення в умовах воєнного стану #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
01 Листопада 2022

Оборонні замовлення в умовах воєнного стану

Оборонні замовлення в нинішній важкій для бізнесу ситуації можуть стати рятівною паличкою. Зараз це – левова частка багатьох ринків. Однак варто знати юридичні та податкові нюанси роботи у цьому напрямку. Про це – далі. 

Особливості проведення оборонних замовлень в умовах воєнного стану врегульовано Постановою Кабінету міністрів України «Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану» № 169 від 28.02.2022. Вказаною постановою, зокрема, дозволено в умовах воєнного стану оборонні закупівлі товарів, робіт і послуг проводити без застосування процедур закупівель та спрощених закупівель, визначених Законом України «Про оборонні закупівлі» № 808-IX від 17.07.2020. Крім того, визначено, що переліки та обсяги таких закупівель визначаються рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі.

Варто конкретизувати: до державних замовників, про які йдеться у вищезгаданій постанові, згідно з Постановою КМУ «Питання оборонних закупівель» № 363 від 03.03.2021 належать МВС, Мінекономіки, Міноборони, Мін’юст, ДСНС, СБУ, Служба зовнішньої розвідки, Державне космічне агентство, Адміністрація Держприкордонслужби, Адміністрація Держспецзв’язку, ГУР Міноборони, УДО, НАБУ, Нацгвардія, Нацполіція, Державна спеціальна служба транспорту, ДБР, ДСА, Мінстратегпром.

Питання ціноутворення в оборонних замовленнях у період дії правового режиму воєнного стану врегульовано Постановою КМУ «Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану» №335 від 20.03.2022. Зокрема, п. 1 вказаної постанови встановлено, що на період воєнного стану договірна ціна на постачання товарів, виконання робіт та надання послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони України визначається на підставі калькуляції витрат, сформованої виконавцем державного контракту (договору) з урахуванням економічних показників діяльності підприємства на момент укладення державного контракту. При цьому під час розрахунку ціни враховуються всі податки та збори, загальновиробничі, адміністративні, операційні та інші витрати виконавця, пов’язані з виготовленням товарів, виконанням робіт та наданням послуг. Погоджена сторонами ціна товарів (робіт, послуг) після укладення державного контракту (договору) не переглядається (крім контрактів на закупівлю за імпортом з вітчизняними суб’єктами господарювання, яким у встановленому законодавством порядку надані повноваження на право здійснення імпорту товарів, робіт і послуг оборонного призначення).

Втім, доволі жорстка фіксація цін за контрактами на державні кошти для сектору безпеки та оборони змусила уряд переглянути запроваджені підходи до ціноутворення, позаяк «поза грою» фактично залишався малий та середній бізнес як потенційний виконавець оборонних замовлень. Відтак, Постановою «Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 р. № 335» №1152 від 04.10.2022 Кабінет Міністрів України істотно розширив перелік підстав для перегляду цін. Зокрема, корекція цін відбуватиметься при зміні податкових ставок, істотних курсових коливаннях та зростанні інфляції. Таким чином, досягається певний паритет, оскільки бізнес буде більш захищений від ймовірних змін економічної кон’юнктури і матиме можливість планувати на коротко- і середньострокову перспективи.

Варто також зауважити, що Законом України № 2120-IХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 року внесено зміни до Податкового кодексу України, якими, серед іншого, запроваджено податкові пільги зі сплати податку на додану вартість. Так, тимчасово, на період, зокрема, воєнного стану, звільняються від оподаткування податком на додану вартість операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України:

спеціальних засобів індивідуального захисту (каски, виготовлені відповідно до військових стандартів або технічних умов, чи їх еквіваленти та спеціально призначені для них компоненти (тобто підшоломи, амортизатори), що класифікуються у товарній підкатегорії 6506 10 80 00 згідно з УКТ ЗЕД, бронежилети, що класифікуються у товарній підкатегорії 6211 43 90 00 згідно з УКТ ЗЕД), виготовлені відповідно до військових стандартів або військових умов для потреб правоохоронних органів, Збройних Сил України та інших військових формувань, добровольчих формувань територіальних громад, утворених відповідно до законів України, інших суб’єктів, що здійснюють боротьбу з тероризмом відповідно до закону та/або беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації; ниток та тканин (матеріалів), що класифікуються у товарних підкатегоріях 3920 10 89 90, 3920 61 00 00, 3921 90 60 00, 5402 11 00 00, 5407 10 00 00, 5603 14 10 00 та 6914 90 00 00 згідно з УКТ ЗЕД, для виготовлення бронежилетів та шоломів;

лікарських засобів та медичних виробів відповідно до п.п. «в» п. 193.1 ст. 193 ПКУ, що призначені для використання закладами охорони здоров’я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, за переліком, встановленим Кабінетом Міністрів України;

лікарських засобів та медичних виробів без державної реєстрації та дозвільних документів щодо можливості ввезення на митну територію України, що призначені для використання закладами охорони здоров’я, учасниками антитерористичної операції, особами, що беруть участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації, для надання медичної допомоги фізичним особам, які у період проведення антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації та/або запровадження воєнного стану відповідно до законодавства зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров’я, за переліком та в обсягах, встановлених Кабінетом Міністрів України;

товарів оборонного призначення, визначених такими згідно з п. 29 частини першої ст. 1 Закону України «Про оборонні закупівлі», що класифікуються за такими групами, товарними позиціями та підкатегоріями УКТ ЗЕД: 3601 00 00 00, 3602 00 00 00; 3603 00 (тільки для ударних капсулів, детонаторів, що використовуються в оборонних цілях), 3604 90 00 00 (тільки для освітлювальних та сигнальних ракет, що використовуються в оборонних цілях); 8525 60 00 00, 8529 90 20 00 (тільки для апаратури для передачі та приймання голосу, зображень та іншої інформації, включаючи апаратуру для комунікації в мережі дротового або бездротового зв’язку, апаратури прослуховування направленої дії, радіостанцій ультракороткохвильового і короткохвильового діапазону військового призначення, розвідувально-сигнальної апаратури, їх частин і приладдя, у разі якщо постачання (закупівля) таких товарів здійснюється для державних замовників з оборонного замовлення); 8702 – 8705 (тільки для пасажирських та вантажних автомобілів звичайного типу, що використовуються в оборонних цілях та мають легку броню або обладнані з’ємною бронею); 8710 00 00 00; 8802, 8803 (тільки для безпілотних літальних апаратів з озброєнням чи без озброєння, що використовуються в оборонних цілях, їх частини); 8804 00 00 00 (тільки для парашутів та інших пристроїв, призначених для десантування військовослужбовців та/або військової техніки); групи 90 (тільки для біноклів, приладів нічного бачення, тепловізорів, захисних окулярів та аналогічних оптичних виробів, телескопічних прицілів та інших оптичних пристроїв для військової зброї, якщо вони не поставлені разом із військовою зброєю, для якої вони призначені, інші оптичні, навігаційні та топографічні прилади та інструменти, що використовуються в оборонних цілях); групи 93, крім включених до товарної позиції 9303 та товарної підкатегорії 9304 00 00 00, а також 9305 (лише призначених для виробів товарних позицій 9303 - 9304), 9306 90 90 00 та 9307 00 00 00.

Василь Шеретько

Адвокат, старший юрист «ЮФ Антіка»