Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #3 | Raiffeisen Bank Aval Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #13 | Raiffeisen Bank Aval Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #14 | Raiffeisen Bank Aval Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #15 | Raiffeisen Bank Aval Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #16 | Raiffeisen Bank Aval Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #17 | Raiffeisen Bank Aval Фіскальні новації першого кварталу 2025 року #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
07 Березня 2025

Фіскальні новації першого кварталу 2025 року

З початку року відбулися зміни в оподаткуванні, та, відповідно, оновилися форми податкової декларації, подавати яку частині підприємців потрібно вже наступного місяця. Окрім того, є й інші важливі новації, про які варто нагадати. 

Оновлено звітність для платників ЄП

З 1 січня 2025 року усі платники єдиного податку крім е-резидентів зобов’язані сплачувати військовий збір. Платники першої, другої та четвертої груп повинні його сплачувати щомісячно, третьої – за підсумками кварталу, в якому отриманий дохід. Звільнення від сплати військового збору передбачено для незначної кількості осіб (детальніше можна дізнатися із роз’яснення податкової тут).

Нагадаємо, платники першої, другої та четвертої груп сплачують в фіксованому розмірі – 10% мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2025 року, з розрахунку на календарний місяць, а третьої – у розмірі 1% від отриманого доходу. Окремий звіт з військового збору не передбачений. Він є складовою частиною податкової декларації платника ЄП. Оновлені форми декларацій затверджені наказом Мінфіну від 31.01.2025 р. № 57.

Уперше подають податкову звітність за новою формою:

ФОП першої та другої груп – за підсумками 2025 року;

ФОП третьої групи – за підсумками І кварталу 2025 року;

ФОП – платники четвертої групи – за 2025 рік (з розрахунком ЄП на 2026 рік).

Серед основних змін для відображення військового збору в податковій декларації додано:

  • для ФОП першої – третьої груп розділ VIII;
  • для юридичних осіб третьої групи розділ V;
  • для ФОП четвертої групи рядок 15-1.

Відповідно, підприємець, що належить до певної групи, вибирає вказаний рядок (у якому є нагадування про ставку військового збору та правила нарахування) й вказує нарахований обсяг збору у гривнях. Детальніше ознайомитися із новою формою декларацій підприємці всіх груп можуть тут.

Також для ФОП четвертої групи передбачено визначення розміру коефіцієнту та граничної суми мінімального податкового зобов’язання (МПЗ) та установлена мінімальна сума МПЗ (крім територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих). А саме: 700 грн/га – для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить менше ніж 50%; 1400 грн/га – для земельних ділянок, у площі яких частка ріллі становить понад 50% . Крім того, під час визначення МПЗ за 2025 рік та наступні роки, закінчуючи роком, у якому буде припинено воєнний стан, необхідно застосовувати коефіцієнт «К» зі значенням 0,057.

Знов потрібно платити ЄСВ за себе 

З березня 2022 року підприємці мали право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати ЄСВ за себе. Частина з них цим правом користувалися до кінця 2024 року. З початку поточного року ця «пільга військового часу» призупинена, і підприємці знову мають сплачувати ЄСВ за себе в загальному порядку.

ФОП – загальносистемники сплачують ЄСВ від суми отриманого чистого доходу в розмірі 22% в межах максимальної величини. Відповідно, мінімальний розмір ЄСВ у 2025 році складає 1760,00 грн на місяць (8000.00 грн. *22%) або 5280.00 грн за квартал. Максимальна величина доходу, на яку нараховується ЄСВ у 2025 році, становить 160 000 грн.

Як і раніше, звільняються від сплати ЄСВ:

- ФОП – пенсіонери або ті, хто має статус осіб з інвалідністю,

- ФОП, які також є найманими працівниками і за них роботодавцем сплачено ЄСВ за місяць у розмірі не менше мінімального страхового внеску.

Також залишається пільга з несплати ЄСВ відповідно до п. 9-3 р. VIII Закону № 2464 для ФОП з тимчасово окупованих територій.

Нові форми документів для РРО/ПРРО

Наказом Мінфіну від 22.11.2024 р. № 601 «Про внесення змін до наказу Міністерства фінансів України від 21 січня 2016 року № 13» (далі – Наказ № 601) затверджена оновлена форма розрахункових документів для РРО/ПРРО, зокрема фіскальних чеків. Щоб використовувати цю форму, необхідно було перепрограмувати РРО. Цю роботу повинні зробити сервісні центри, з якими у суб’єктів господарювання обов’язково повинні бути укладені договори. Провести цю роботу до 1 січня 2025 року не було можливості, тому наказом Мінфіну від 30.12.2024 р. № 674 було відтерміновано запровадження нових вимог до форми та змісту розрахункових документів до 1 березня 2025 року.

Водночас необхідно зазначити, що пп. 1 п. 4 Наказу № 601 було встановлено, що до 1 березня 2025 року дозволялось формування РРО, версії внутрішнього програмного забезпечення яких включені до Державного реєстру РРО, та ПРРО розрахункових документів/електронних розрахункових документів за старою формою. Це стосується можливості зазначення спрощеної назви товару, а також відсутності уточнення випадків обов’язковості зазначення інформації про платіжну операцію в разі застосування електронного платіжного засобу (платіжної картки).

Зміна форми фіскального чека передбачає необхідність змінити програмне забезпечення для РРО. До того ж необхідно оновити Протокол передачі даних від РРО. Тільки після підписання такого протоколу виробники РРО отримали можливість доопрацювати своє програмне забезпечення та подати зразки РРО для отримання висновку від НБУ. Наявність висновку дозволяє включити оновлені версії програмного забезпечення РРО до Державного реєстру РРО. Без цих документів виробники РРО та сервісні центри не мають можливості оновити програмне забезпечення у РРО своїх клієнтів. І якщо більша чисельність суб’єктів господарювання може скористатися ПРРО поки доопрацьовується програмне забезпечення їх РРО, то АЗС опинилися у скрутному становищі, бо їм заборонено застосовувати ПРРО.

Що ж загрожує суб’єктам господарювання, які не встигли оновити форму фіскальних чеків? Якщо з 1 березня 2025 року суб’єкти господарювання видаватимуть покупцям чеки за старою формою (в них будуть відсутні хоч які-небудь із нових обов’язкових реквізитів), то такі документи не визнаються розрахунковими, і це розцінюється як невидача чека. За загальними нормами п. 1 ст. 17 Закону про РРО, за невидачу чека застосовується штраф:

  • 100% суми, на яку здійснено продаж товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
  • 150% суми, на яку здійснено продаж товарів (робіт, послуг) з порушеннями – за кожне наступне порушення.

Але зараз цей штраф для ФОП трохи зменшений. А саме, відповідно до п. 15 розділу ІІ Закону про РРО у період з 1 серпня 2023 року по 31 липня 2025 року, але не пізніше ніж до дати припинення або скасування воєнного стану, до ФОП, які є платниками єдиного податку та не зареєстровані платниками ПДВ, що здійснюють діяльність з продажу товарів (крім підакцизних товарів, технічно складних побутових товарів, що підлягають гарантійному ремонту, лікарських засобів, виробів медичного призначення, ювелірних та побутових виробів з дорогоцінних металів, дорогоцінного каміння, дорогоцінного каміння органогенного утворення та напівдорогоцінного каміння) або надають послуги, фінансова відповідальність за невидачу (у паперовій та/або електронній формі) розрахункового документа застосовується у таких розмірах:

  • 25% вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за порушення, вчинене вперше;
  • 50% вартості проданих з порушенням, встановленим цим пунктом, товарів (робіт, послуг) – за кожне наступне вчинене порушення.

Повідомлення про прийняття працівника на роботу

Постановою Кабміну від 21.02.2025 р. № 184 внесено зміни до постанови КМУ від 17.06.2015 р. № 413 стосовно прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту або припинення трудового договору. А саме, в новій редакції викладено додаток 1 «Повідомлення про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту».

Зміни незначні. До інформації, що міститься в повідомленні про прийняття працівника (домашнього працівника) на роботу/укладення гіг-контракту, що подається до Державної податкової служби, додано одну графу, в якій зазначається інформація про громадянство з метою обліку працевлаштованих іноземців та осіб без громадянства (доповнено новою графою 9 «Громадянство»).

Її потрібно буде заповнювати всім роботодавцям. Цю графу слід заповнювати так: Громадянство: 0 – іноземець або особа без громадянства; 1 – громадянин України. Всі інші графи форми залишилися без змін, але тепер їх 12 замість 11. Оновлена форма додатку 1 застосовується з 26 лютого 2025 року.

Наталя Щербак, консультант із обліку й податків