Карантин, з якого все почалось… Успішні кейси підприємців
Є чимало підприємців, що уміють бачити можливості в кризах та можуть швидко діяти у нетипових ситуаціях. Декілька керівників компаній поділилися з нами кейсами і рекомендаціями, як знайти можливості в ситуації, що склалася.
Результати опитування, проведеного Європейською Бізнес Асоціацією серед учасників проекту Unlimit Ukraine, який об’єднує мікро- та малих підприємців, свідчать, що під час та після карантину 33% з них втратили 50-75% від доходів, 44% – до 50%, а 7% взагалі думають про закриття. І тільки у 14% респондентів змін у роботі не було або навіть зріс дохід. «Під час пандемії запас міцності малого бізнесу виявився обмеженим. Найбільший удар був по фінансових результатах. Ще одне вузьке горлечко – можливість утримувати персонал та зберегти зарплатню. Та плюс малого бізнесу – гнучкість і креативність. На відміну від великих компаній, він може оперативно приймати рішення. Тож цю перевагу слід використовувати для адаптації в нових умовах», – зазначає Олена Еро, менеджер Unlimit Ukraine. Щоб утриматися на плаву, потрібно оперативно змінювати бізнес-процеси, знаходити нові шляхи розвитку бізнесу, трансформувати його чи взагалі почати щось цілком нове. Кілька підприємців розповіли про те, як діяли і до яких висновків дійшли.
Павло Астахов, засновник компанії InWhite:
Ми розробляємо, шиємо та продаємо медичний одяг. Маємо магазини в Києві, Харкові, Львові, Одесі, Дніпрі. Експортуємо в 12 країн. Буквально через день після оголошення карантину почали шити захисні маски. Ще за день – виготовляти антисептик. Це допомогло повністю зберегти виробництво. Швидко оптимізували штат: звільнили кількох неефективних працівників. Зарплати не урізали, співробітникам, яких відправили на карантин, виплачували фінансову допомогу. Це зберегло персонал, ключовий для нашого бізнесу.
Зрозумівши, що основним каналом продажів є онлайн, майже втричі збільшили рекламний бюджет. Почали виставляти чіткі КРІ відділу продажів. А його менеджери нагадували службу психологічної підтримки для клієнтів, яких лякала невизначеність.
Якщо раніше більшість функцій була делегована, з кризою я почав включатися в усі процеси. Взяв на себе перемовини з ключовими клієнтами. Результат не забарився – ми домовилися про ексклюзивне представництво в трьох країнах. З розумінням поставилися до дебіторської заборгованості клієнтів та домовилися, що вони сплачуватимуть її малими частинами. Більшість це оцінила, і рівень лояльності зріс.
Антикризові поради:
- Оперативність прийняття рішення дозволяє зберегти бізнес
- Шукайте рішення, що задовольнятимуть вас, партнерів та клієнтів. Вчіться домовлятися
- Ключових клієнтів власник бізнесу має вести самостійно, оскільки лише він найкраще розуміє всі процеси
- В період кризи персонал добре сприймає новації та зміни і готовий оперативно втілювати їх у життя
Ярослава Антіпіна, засновниця екосистеми для жінок WE ARE:
Екосистема WE ARE – це абсолютно новий вид бізнесу для України, який допомагає жінкам запускати й розвивати власну справу, а також прокачувати різні скіли. Крім звичного формату тематичних заходів та онлайн-навчання, що були основною статтею прибутку, я першою в Україні почала робити онлайн-підписку на контент від учасниць екосистеми. Та карантин вніс корективи. Щоб продовжити ефективно працювати, ми оперативно відкоригували процеси та інструменти: запустили сайт, спростили оформлення підписки, вартість якої зросла, але й цінність також. Запустили онлайн-консультації з експертами, проводили фокус-групи, робили колаборації та дослідження. Все це не просто зберегло проект на плаву, а навпаки стало каталізатором розвитку.
Антикризові поради:
- Досліджувати потреби та болі цільової аудиторії й допомагати закрити їх
- Тестувати нові інструменти і найбільш ефективні впроваджувати
- Вартість продукту/послуги може зростати, якщо покращується його якість, цінність тощо. Але потрібно обов`язково пояснити клієнту, за що тепер він сплачуватиме більше. Якщо все зробити правильно, усіх гарантовано
Олена Александрович, засновниця бренду одягу Original White:
Восени минулого року я вирішила змінити життя і взялася за новий бізнес. Ми шили жіночі оригінальні сорочки, які навесні мали запускати в масовий продаж. Зробили на Печерську квартирний бутик, але почався карантин. Щоб втримати бізнес, я почала активно працювати над власним брендом, освоювала методи роботи та просування в Facebook та Instagram. Це допомогло отримати клієнтів та почати розкручувати бренд.
Антикризові поради:
- Якщо немає можливості найняти SMM-менеджера, освоюйте роботу в соцмережах та використовуйте цей інструмент для просування бізнесу
- Вникайте в кожен бізнес-процес, щоб зробити діяльність максимально ефективною
- Ніколи нічого не бійтеся і дійте. Страхи самі бояться дій
Олена Кушнір, засновник ательє з пошиття одягу, бренду Fleur & Bloom:
Двадцять років я розвиваю ательє з пошиття одягу. Карантин допоміг розставити крапки над «і» в бізнесі. Передусім я відповіла на питання: хто наш клієнт? в чому цінність нашої послуги та чи потрібна вона взагалі? Виявилося, що, незважаючи на складний кризовий період, гарний одяг людям потрібен. Та до клієнтів слід підходити точково і розуміти потреби кожного з них. З початком кризи ми відсіяли багато токсичних клієнтів. Це дозволило сфокусуватися на тих, хто потребує наш продукт, і отримувати результат та віддачу – фінансову й емоційну.
Наступний етап – налагодження бізнес-процесів. У зв`язку з тим, що більшість персоналу почала працювати з дому, механізм постановки задач скоротився, став більш точним та раціональним. На перше місце вийшла самоорганізація. Також ми домовилися з партнерами, щоб ті пішли на поступки. Цінність комунікацій та рівня довіри збільшилася. Третій аспект – ресурси: я зрозуміла, що приміщення в 100 кв. м в центрі Києва не потрібне, й відшукала, з ким його можна розділити.
Антикризові поради:
- Оцініть ефективність усіх бізнес-процесів та ресурсів
- Позбудьтеся токсичних клієнтів. Пам`ятайте, 20% клієнтів генерують 80% прибутку
- Проаналізуйте процес комунікацій з партнерами, клієнтами
Ірина Смоляр, співзасновниця бренду взуття Vin&Vona:
Останні шість років я працюю у сфері туризму, чотири з яких модерую одну з найбільших профільних туристичних груп у Facebook. Під час карантину ця галузь постраждала чи не найбільше, тому я почала шукати нові можливості. І запропонувала знайомому, який мав власне автоматизоване виробництво взуття і займався оптовими продажами, створити новий бренд взуття. Так народився Vin&Vona. Більше того, в ідеї створення нового бренду я побачила додаткову можливість заробітку й для колег. Зробивши опитування серед них, отримала позитивний фідбек: чимало мріяли про власний магазин взуття та аксесуарів. Така колаборація допоможе в масштабуванні бізнесу. Vin&Vona йтиме під девізом #КупуйЯкіснеУкраїнське, адже у виробництві дотримуємося усіх вимог та стандартів.
Антикризові поради:
- Найважливіші навички, якими потрібно володіти сьогодні, – комунікація, емпатія та нетворкінг
- Використовуйте у співпраці з партнерами стратегію win-win
- Якщо хочете, щоб з вами працювали, завжди будьте людиною. Відносини створюються тільки тоді, коли є довіра, а довіра – це результат ваших дій та вчинків. Пам`ятайте це, і тоді всі двері для вас будуть відчиненими
Іулія Туз, засновниця магазину органічних продуктів «Сіль»:
Раніше я займалася вибудовуванням власного бренду як багатодітної матері (маю 7 дітей), адепта здорового харчування та здорового способу життя. Раніше мала власний бізнес із доставки продуктів, згодом приєдналася як партнер до ріелторського бізнесу чоловіка. Коли почався карантин, вирішила повернутися до доставки й відкрити магазин органічних продуктів «Сіль». Я багато років є членом Клубу органічного землеробства і знаю чимало фермерів та власників міні-цехів.
Для просування використовую свої сторінки в соцмережах, запустила нативну рекламу в групах для мам, навіть просто обдзвонювала знайомих. Оскільки маю довіру аудиторії і чимало знайомих, все склалося. Наразі доставку по Вінниці, де ми живемо, здійснюють два кур`єри, по Україні – через «Нову Пошту». Невдовзі планую запустити рекламу та проект з двома блогерами. Добре працюють рекомендації клієнтів і сарафанне радіо.
Антикризові поради:
- Працюйте над власним брендом – це основа. Вам не потрібно буде шукати клієнтів, вони приходитимуть самі
- Знайомства, зв`язки, колаборації. Будь-яку складну ситуацію легше пережити з кимось
- Пам`ятайте, що зараз час постійних змін. Операційну діяльність часто потрібно «перепрошивати». Вчіться відчувати час
Безумовно, у кожного підприємця під час карантину напрацювалися власні лайфхаки. Ми сподіваємося, що ви поділитеся історіями перемоги над обставинами, надіславши ваші розповіді на адресу: [email protected]