Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #3 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #13 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #14 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #15 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #16 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #17 | Raiffeisen Bank Aval Законодавчі зміни в бізнес-середовищі #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
25 Листопада 2022

Законодавчі зміни в бізнес-середовищі

За останній місяць держава ініціювали ряд новацій та змін, що спрямовані на стабілізацію роботи малого та середнього бізнесу, а також виробників. Про те, що варто знати та використати - в нашому огляді.

“Пільги” для генераторів та іншого необхідного обладнання

11.11.2022 року набрала чинності постанова Уряду №1260, якою звільнено від сплати ПДВ та ввізного мита електрогенераторні установки; трансформатори (крім товарів цивільної авіації); електричні акумулятори, включаючи сепаратори для них, літій-іонні; електричну апаратуру для комутації або захисту електричних кіл чи для приєднання до електричних кіл або в електричних колах (наприклад, вимикачi, роз’єднувачi, перемикачi, реле, штепсельнi вилки i розетки, патрони для ламп тощо); з’єднувачі для оптичних волокон, волоконно-оптичних джгутів або кабелів; пульти, панелі, розподільчі щити; ізолятори; обладнання та пристрої для фільтрування або очищення води.

Крім того, на засіданні уряду 16.11.2022 року було доповнено технічні регламенти, дія яких поширюється на генератори та інше енергетичне обладнання, в частині можливості тимчасово (до припинення або скасування воєнного стану та протягом наступних 90 календарних днів) не застосовувати до таких товарів вимоги про наявність декларації про відповідність та маркування знаком відповідності технічним регламентам.

Нові умови отримання мікрогрантів від держави

Починаючи з кінця червня в Україні діють державні програми «єРобота» щодо надання безповоротної державної допомоги розміром від 50 до 250 тис. грн (мікрогрант) на створення або розвиток власного бізнесу, садівництва, ягідництва та виноградарства, тепличного господарства. А фактично з початку жовтня було розширено перелік напрямків використання мікрогранту. Відтепер фізичні особи та суб’єкти господарювання можуть використовувати ці кошти для покриття таких напрямів витрат:

  • придбання обладнання, необхідного для провадження господарської діяльності отримувачем, яке не підлягає відчуженню до виконання умов договору про надання мікрогранту на створення або розвиток власного бізнесу;
  • закупівля ліцензійного програмного забезпечення, свійських тварин та птиці, багаторічних насаджень, саджанців, посівного матеріалу, сировини, матеріалів, товарів та послуг, пов’язаних з реалізацією бізнес-плану (такі витрати повинні становити сумарно не більше 50% розміру гранту);
  • послуги маркетингу та реклами (такі витрати повинні становити не більше 10% фінансування);
  • орендна плата за нежитлове приміщення (такі витрати повинні становити не більше 25% гранту);
  • орендна плата за обладнання (такі витрати повинні становити не більше 10 %);
  • лізинг обладнання, крім автомобілів, мотоциклів та інших транспортних засобів особистого користування (такі витрати повинні становити не більше 50% загального розміру мікрогранту);
  • використання у підприємницькій діяльності прав інших суб’єктів господарювання (франшиза).

Крім того, 15.11.2022 року було додатково внесено зміни, які удосконалили порядок отримання мікрогрантів. Зокрема встановлено, що початок відліку 6-місячного строку на створення робочих місць та працевлаштування на них осіб має розпочинатись з моменту отримання коштів (а не з дня укладання договору мікрогранту, як було раніше), встановлено максимальний розмір гранту на будівництво модульних теплиць залежно від площі модульної теплиці, уточнено кількість створюваних нових робочих місць за підсумками проєкту будівництва модульної теплиці тощо.

Нагадуємо, що подати заявку на отримання мікрогранту можна через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Дія).

Зміни в бронюванні військовозобов’язаних працівників

04 листопада Верховною Радою було прийнято в цілому закон (законопроєкт № 7687) про зміни в порядку бронювання військовозобов’язаних, які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації.

Так, раніше бронюванню підлягали, зокрема, працівники підприємств, установ і організацій, яким було встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі, якщо це необхідно для забезпечення функціонування зазначених органів та виконання мобілізаційних завдань (замовлень). Таке формулювання викликало труднощі та потребувало значних зусиль для бронювання працівників, які є критично важливими, однак яким не було встановлено мобілізаційних завдань.

Прийнятий законопроєкт в цій частині розділяє таких працівників на декілька підкатегорій. Зокрема, бронюванню підлягатимуть військовозобов’язані, які працюють:

  • на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення), у разі якщо це необхідно для виконання встановлених мобілізаційних завдань (замовлень);
  • на підприємствах, в установах і організаціях, які здійснюють виробництво товарів, виконання робіт і надання послуг, необхідних для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань;
  • на підприємствах, в установах і організаціях, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період.

Критерії та порядок, за якими здійснюється визначення підприємств, установ і організацій, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період, мають бути встановлені Кабінетом Міністрів України.

Таким чином, після підписання вказаного законопроєкту Президентом України можливостей для бронювання працівників буде значно більше.

Водночас, враховуючи тривалість воєнного стану в Україні, Уряд продовжив дію уже наданих відстрочок, наданих раніше заброньованим працівникам строком до шести місяців.

Так, 10 листопада набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України №1259, якою було встановлено, що строки дії відстрочок від призову на військову службу під час мобілізації, наданих військовозобов’язаним відповідними рішеннями Міністерства економіки згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 3 березня 2022 р. № 194 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних в умовах правового режиму воєнного стану», які не закінчилися станом на 10.11.2022 року, продовжуються автоматично на один місяць.

Нові переваги індустріальних парків

Змінами передбачається, зокрема, звільнення учасників індустріальних парків (далі – ІП) від оподаткування податком на прибуток протягом десяти наступних років. Для цього повинні виконуватись такі умови:

  1. господарська діяльність має здійснюватися у сферах: переробної промисловості; збирання, оброблення й видалення відходів; відновлення матеріалів (крім захоронення відходів) або науково-дослідної діяльності виключно на території (в межах) ІП;
  2. прибуток має бути спрямований на розвиток діяльності учасника ІП в межах ІП не пізніше 31 грудня наступного календарного року. При цьому, у разі невикористання учасником заощаджених коштів на розвиток у відведений термін, такий платник податку втрачає право на звільнення від оподаткування з 1 січня року, наступного за роком, в якому мали бути використані ці кошти.

Такі правила оподаткування можуть застосовуватися лише до учасників ІП, що здійснюють господарську діяльність виключно на території і в межах ІП, не нараховують і не виплачують дивідендів (прирівняних до них платежів) на користь власників корпоративних прав.

Водночас такі правила не розповсюджуються на осіб, у яких в статутному капіталі прямо або опосередковано є частка юридичної особи, що є організатором азартних ігор або зареєстрована у офшорних зонах, або зареєстрована згідно з законодавством держав, включених Групою з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FAТF) до списку держав, що не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом.

Другою вагомою зміною стало звільнення від оподаткування ПДВ та ввізним митом нового устаткування, що імпортується учасниками ІП для власного використання у переробній промисловості або науково-дослідній діяльності в межах ІП.

Таке правило діє, якщо з дати виготовлення цього устаткування (обладнання) та комплектуючих до нього до дати їх ввезення в Україну пройшло не більше трьох років, вони не були у використанні та не мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно з законом та/або державою-агресором щодо України.

Однак якщо це устаткування (обладнання) чи комплектуючі будуть використовуватись не за призначенням (у тому числі передані у користування) або відчужені іншим особам раніше, ніж через п’ять років з дати ввезення їх в Україну, або якщо учасник ІП втратить такий статус, доведеться сплатити ПДВ, ввізне мито та відповідну пеню за їх несвоєчасну сплату.

Також Законами надано можливість місцевим радам встановлювати пільги з податку на об’єкти нежитлової нерухомості, що знаходяться на території ІП та перебувають у власності учасників ІП, а також встановлювати ставки земельного податку та орендну плату в меншому розмірі.

Тобто індустріальні парки нарешті отримали дієві юридичні преференції, які здатні дійсно зацікавити бізнес розміщувати свої офіси та виробничі потужності на території цих парків.

Принагідно слід зазначити, що 11.11.2022 року до Реєстру індустріальних (промислових) парків було внесено ще два індустріальних парки: «Еко-смарт індустріальний парк «ГАЛІТ» (м. Дрогобич, Львівська область) та «Західноукраїнський промисловий ХАБ» (с. Острів, Тернопільська область), що розширює географію ІП та можливості бізнесу по всій країні.

Михайло ВОЙЦЕХОВСЬКИЙ,

Адвокат АО «ЮФ «Антіка»