Культура для кавоманів #3 | Raiffeisen Bank Aval Культура для кавоманів #4 | Raiffeisen Bank Aval
Новий зручний застосунок MyRaif
Завантажити Завантажити
Увійти Перекази та Платежі
Культура для кавоманів #13 | Raiffeisen Bank Aval Культура для кавоманів #14 | Raiffeisen Bank Aval Культура для кавоманів #15 | Raiffeisen Bank Aval Культура для кавоманів #16 | Raiffeisen Bank Aval Культура для кавоманів #17 | Raiffeisen Bank Aval Культура для кавоманів #18 | Raiffeisen Bank Aval
Ukr
24 Травня 2021

Культура для кавоманів

Перехід від франчайзингу до створення власної кавової торгової марки, що продається на Amazon, зайняв у підприємниці Лади Пирожкової всього 10 років. У чому секрети успіху СoffeeHot?

«20 років тому, в Швейцарії, я вперше познайомилася з кавою Blaser. Тоді в Україні не було смачної якісної кави, і у мене з'явилася ідея продавати цю каву в Україні», - згадує Лада Пирожкова. Через 10 років, у 2005 році, вона побачила каву Blaser в Україні - купила франчайзинг і відкрила «Дім кави». Це були три кав'ярні в Києві, де готували і продавали каву Blaser. «Успіх був справжній. Люди приїздили з різних районів Києва випити чашку якісного еспресо в «Дім кави» на Хрещатику, чекали в черзі з 8 години ранку... Ми вчилися, розвивалися, їздили на виставки та чемпіонати світу, пройшли всі навчання, які були доступні: в Швейцарії, Данії, Німеччині, Італії. Щороку проходило по 4 кавових форуми», - розповідає про початок бізнесу Лада Сергіївна.

Лада першою з франчайзі Дім Кави зробила Рrivat Label на заводі Blaserсafe, чим пишається. Компанія 10 років успішно продавала каву Blaser в Україні, але зрозуміла, що виросла і хоче своє виробництво.

Новий бренд

Підприємниця шукала унікальне обладнання з обсмажування кави для створення нового бізнесу.

Якось вона прилетіла у справі до Лос-Анджелеса, відкрила пошуковик і знайшла абсолютно незвичайний ростер. Це була технологія Fluid Bed, обсмажування кави в шарі гарячого повітря, придумана у 1979 році американським інженером-хіміком Mike Sivetz.

«Ми поїхали в компанію Аche купувати ростер. Основний профіль компанії - збірка 2-місних приватних джетів, а обладнання з обсмажування кави - хобі. Політали на літаку і купили ростер - звучить як пригодницька розповідь. Але саме так, легко і невимушено це відбувалося», - ділиться Лада.

У 2015 році Пирожкова привезла обладнання з США в Україну, створила виробництво з обсмажування кави в Києві. Зареєструвала власну торгову марку СoffeeHot.

«Бізнес з франчайзингу - це жорсткі рамки правовласника, де все регламентовано, зміни відбуваються повільно, - пояснює підприємниця. - А в наш час все дуже швидко змінюється, необхідно швидко перебудовувати бізнес, іноді «рубати по живому» те, що не приносить дохід».

Якість чи ціна

СoffeeHot спочатку зробили ставку на великий асортимент і якісну каву. І стали ввозити в Україну ексклюзивні сорти зеленої кави - складні в обсмажуванні і дорогі. Сировину купували у кращих світових виробників безпосередньо у В'єтнамі, а частину - у європейських трейдерів Traboссa, Benece, BaserCafe. І поступово створили власний асортимент з 40 сортів кави.

«Щоб створити 40 сортів, довелося зіпсувати велику кількість кави, багато пробувати, переробляти. Я вчилася на заводах «Блайзер», на заводі «Del Doge» в Італії, на всіляких тренінгах в Європі і Україні, і через 15 років можу сказати, що чим більше знаю про каву, тим більше відкривається безліч невідомого в кавовій тематиці. Якісного дорогого продукту не буває багато, його не можна тиражувати. Тому не можна відкрити швидко тисячі кав'ярень СoffeeHot - це повільний і довгий шлях», - розповідає Лада Пирожкова.

На даний момент вона вважає своєю помилкою прагнення виробляти занадто ексклюзивний якісний продукт. «У продажах кави в Україні якість - не головний показник, на жаль, - каже Лада Сергіївна. - Мас-маркету не потрібні нюанси смаку кави і складність вибору. Частину покупців ми втратили, коли інші виробники запропонували каву простішу і дешевшу. Люди, які не розбираються в каві, вибирають насамперед ціну продукту».

Каву зараз продають скрізь, на будь-якому перехресті. Особливо з появою мобільних кав'ярень кардинально змінився кавовий ринок. На «Розетці», наприклад, понад 7700 постачальників кави. СoffeeHot проаналізували ринок і додали в асортимент більш бюджетні сорти кави. А для продажу на «Амазон» взагалі зробили розчинну каву в стіках.

На питання «Яка у Вас мрія?» Лада Пирожкова відповіла: «Дуже хотілося б, щоб люди в Україні навчилися цінувати якісні продукти. І зрозуміли, що на своєму здоров'ї не можна економити».

Канали продажу кави

До карантину СoffeeHot ™ продавали приблизно 6 тонн кави на місяць. Під час карантину продажі впали на 80%. Зараз динаміка позитивна, вже продається 1450 кг цього продукту на місяць.

Каву продають через свої і партнерські кав'ярні, через сайти coffeehot.ua, «Розетка», Prom.ua, Amazon.

При продажу кави on-line - безкоштовна доставка по Україні через службу доставки «Нова Пошта». Вся кава в зернах, але за запитом змелюють під будь-який спосіб приготування безкоштовно.

Також виготовляють каву під замовлення для партнерів, які є майже в кожному українському місті. Мінімальне замовлення під Privat Label - 50 кг в зернах або 20 кг меленої. Через 3-5 днів партнер отримує якісну каву за конкурентною ціною, може продавати її під власним брендом і непогано заробляти.

До карантину найвигіднішою статтею доходу була послуга поставки кави в офіси. Уклавши контракт на рік, можна було спокійно планувати обсяг поставок сировини, виготовлення упаковки, кількість співробітників на виробництві. Зараз, на жаль, з переходом більшості офісів на віддалену роботу обсяг продажів у цьому сегменті значно знизився.

А ось здавати в оренду обладнання, кавоварки - справа невигідна, з досвіду підприємниці, бо орендарі часто не бережуть техніку або переїжджають, забувши повернути орендоване обладнання.

Продають каву і партнери в центральному і південно-східному регіонах, особливо активні Миколаїв, Маріуполь. А ось західний регіон України орієнтований на своїх постачальників, що пов'язано і з наявністю своїх виробників, і з іншим менталітетом.

Продажі кави через торговельні мережі Пирожкова вела, але досвід втрат після закриття «Рейнфорда» і «Амстора» її розчарував. Тривала відстрочка платежів, яку пропонують великі українські ритейлери, її не влаштовує.

Свій розвиток СoffeeHot бачить у створенні якісної системи продажів на найбільших, світових маркетплейсах для реалізації своєї продукції.

Диверсифікація потрібна

Крім свого бренду СoffeeHot, продовжують продавати і каву Blaser. Для любителів чаю додали два чайних бренди - цейлонський чай Basilur і Mlesna. Їх добре купують на свята, в подарунок вчителям, дітям і бабусям, за словами підприємниці.

До карантину Пирожкова возила з Китаю преміальні китайські сорти чаю. Гори, чайні плантації вона згадує з ностальгією, але закриті кордони припинили цей вид бізнесу. Зате з В'єтнаму разом з кавою стали привозити горіхи кеш'ю. Їх продають як фасованими, так і використовують для виробництва цукерок. Цукерки та шоколад для СoffeeHot ™ виробляють партнери в Житомирі, Wander. До кожного з 15 преміальних сортів арабіки пропонують преміальну плитку шоколаду з какао-бобів того ж регіону, що і кавові зерна. Наприклад: кава Папуа Нова Гвінея + шоколад з какао-бобів Папуа Нова Гвінея.

Досвід карантину

«Під час карантину я зрозуміла, що гроші в продажах, і треба посилювати відділ продажів on-line, - ділиться Лада Сергіївна. - Виробництво - це дуже цікаво, але вкрай витратно і довго». Побачивши попит на товари в індивідуальній упаковці, у 2020 році в найжорсткіший карантин СoffeeHot випустили розчинну каву в стіках. Для цього не знадобилося купувати обладнання - замовлення розмістили на кавовому заводі в Чорноморську, який зробив партію розчинної кави СoffeeHot з сировини замовника.

Каву в стіках почали продавати закордонному покупцеві через Amazon. Для цього довелося пройти сертифікацію якості продукції в Європі, зробити відповідну упаковку - це зайняло близько року. Зареєструвати торгову марку CoffeeHot в Євросоюзі, Англії, Японії. Це зайняло 2 роки. Перша партія товару, відвантажена на Амазон, - загубилася. Я написала понад 150 листів на підтримку Аmazon, поки домоглася повернення грошових коштів за втрачений товар, - розповідає Пирожкова. - Я оцінюю досвід як позитивний. Ми все зробили самі, розібралися в нюансах, не залучаючи зовнішніх консультантів. Вирішили краще витратити зекономлені кошти для реклами нашого нового продукту на Amazon.

Підприємниця дійшла висновку, що необхідно мати різні напрямки бізнесу - тоді ти фінансово стійкий. Вирішили у 2020 році відкрити додатковий бізнес іншого напрямку, це інтернет-магазин кормів для тварин.

Робота в CoffeeHot

Під час карантину СoffeeHot вимушено скорочували штат. У компанії зараз працюють 20 людей, які поділяють спільні цінності. Для виконання окремих завдань наймають підрядників. Проте основний склад - 6 осіб: фахівці з обсмажування кави і менеджери - працюють 12 років. «Якщо хочеш робити якісну каву, то тобі потрібен досвідчений фахівець. Підготувати фахівця з обсмажування кави - це багато років навчання, досвіду та тонни невдало обсмаженої кави. Такі люди в Україні на вагу золота, оскільки у нас немає закладів, де їх навчають. Втратити фахівців з обсмажування кави - це втратити бізнес. Наші навчені в Швейцарії, пройшли безліч курсів і чемпіонатів», - пояснює Лада Сергіївна.

А ось персонал кав'ярень змінюється частіше, ніж хотілося б власниці, приблизно раз на рік. Бариста, який неодноразово брав участь у чемпіонаті, вже відчуває себе зіркою і шукає легкого життя.

Заощадити час і кошти компанії допомагає автоматизація обліку в режимі реального часу: на замовлення Пирожкової написано програмне забезпечення на основі 1С для виробництва, складу, продажів. Його впровадження було непростим: персонал звільнявся, не витримуючи. Але економія досягла 40% від обороту, за словами Пирожкової.

Складно знайти порядний персонал, ще й охайний, ще й привітний до покупців. Підприємниця ділиться, що серйозно задумалася про те, щоб придбати роботів, які готують каву. Молодим продавцям складно зайти на сайт і почитати, з якої країни шоколад. Для них в Instagram керівник зробила по розділах сайту картинки про сорти кави, щоб було зрозуміліше. Проводять навчання, дають пробувати все, що вони продають.

Співпраця з Райффайзен Банком Аваль

Лада Пирожкова, власниця мережі СoffeeHot:

«Співробітники Банку приходили до нас пити каву, спілкуватися. Потім ми вирішили відкрити в Банку рахунок. Почали обслуговуватися, кредитуватися.

Чим мені подобається співпраця? Постійно якісь новації, все нове, цікаве. Проводиться багато корисних форумів, заходів для бізнесу, куди нас запрошують. Ми завдяки Банку вступили в бізнес-асоціацію і отримали дуже багато корисних знайомств, контактів, спілкування і навчання. Без банку я ніколи б не познайомилася з такими людьми.

Корисні можливості надають програми ЄБРР для допомоги бізнесменам щодо торгівлі в ЄС. Завдяки цьому я змогла вийти на Amazon.

Не завжди подобається, що Банк консервативний, багато зарегульовано - але розумію, що так і повинно бути, гроші люблять тишу. Ми задоволені співпрацею і дуже вдячні за допомогу Банку в складний період карантину».